Page 54 - Akademi Dergisi Temmuz 2025
P. 54

AKADEMİ TEMMUZ 2025                                                                  İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         karakterlerin sürekli baskın,  iddete meyilli biçimde sunulması,   kandıran ya da arkadan i  çeviren aile bireylerinin yer aldı ı
         toplumsal cinsiyet rollerinde ciddi bir bozulma olu turmaktadır.   senaryolar, aile kavramının güvene dayalı yapısına zarar verebilir.
         Kadın karakterlerin uç noktalarda sunulması, gerçek hayatla   Pek çok popüler dizide aldatma, yalan, çıkar ili kileri ve negatif
         örtü meyen beklentiler olu turmaktadır. Bu da bireylerin evlilik   davranı lar gayet normal ve cazip bir  ekilde sunulmakta, bu da
         ve aile hayatına dair beklentilerini çarpıtmakta, ili kilerde   diziyi hayranlıkla takip eden aile bireyleri arasında bütün
         tatminsizlik ve güvensizliklere sebep olmaktadır.    çarpıklıkların normalle mesi sürecini do urmaktadır.
         Ancak pek çok televizyon dizisi, bu de erlerin yerine bireyselci,   Yine dizilerde özendirilen -gerçekte çok az bir kesimin
         materyalist ve yozla mı  hayat tarzlarını ön plana çıkarmaktadır.   ula abilece i- imkânlar normal ve herkesin çalı madan elde
         Özellikle aile içi sadakatsizlik,  iddet, entrika ve lüks hayatın   edebilece i  bir hakmı   gibi  gösterilmekte,  bu  da  özellikle
         sıradanla tırıldı ı dizilerde; genç izleyicilerin, bu tarz davranı ları   gençlerin kendi durumlarını sorgular ve bulundukları daha dü ük
         normalle tirme e ilimi göstermesi amaçlanmaktadır. Aile   gelir seviyesi için ailesini veya devletini sorumlu tutarak isyankâr
         büyüklerine saygının azaldı ı, evlilik dı ı ili kilerin özendirildi i   bir bireye dönü mesine yol açmaktadır. Öyle ki genç ku ak
         senaryolar, toplumun temel yapı  ta ı olan ailenin de erlerini   çalı mak,  gayret  etmek,  ba armak ve  kazanmak  gibi  de erlerle
         a ındırmaktadır.                                     ku atılmadı ı için; dizi ve sinemanın sahneledi i hayat  artlarının
                                                              kendilerine sunulmadı ının hesabını topluma sormayı bir marifet
          statistikler, Türkiye’de evlilik oranlarının dü ü ünü gösterirken   saymaktadır. Gelecekte ülkesinde de il de yurt dı ında ya ama
         bo anma oranlarının ve gayrime ru ili kilerin giderek ar ı ını   arzularının artması bunun bir sonucu olsa gerektir.
         ortaya koymaktadır. Bazı diziler, evlilik dı ı birliktelikleri, ensest
         diyebilece imiz  ili kileri  normal  göstermektedir.  Bu  ili kilerin,   Sinema ve televizyon dizileri, yalnızca birer bilgilenme veya
         dizinin  rol  model  olabilecek  oyuncusu  üzerinden  e lence aracı olmaktan çok daha fazlasıdır. Toplumun de er
         normalle tirmeye çalı ıldı ı ortadadır. Bu ve benzeri olumsuz   yargılarını, bireylerin tutum ve davranı larını  ekillendiren güçlü
         yayınları denetlemekle görevli RTÜK’ün (Radyo Televizyon Üst   araçlardır. Bu araçları elinde bulunduranlar, toplumu kolay
         Kurulu) yaptırımları son derece yetersiz kalmakta, halkın önemli   manipüle edebildikleri gibi gelecekte aile ve dolayısıyla toplumun
         bir bölümünün  iddetli kar ı duru una ra men gerekli hukuki   bozulması ba lamında ülke için büyük tehdit olu turmaktadır.
         düzenlemeler yapılamamakta, hükûmetler soruna çare   Net ix gibi dizi, sinema kanallarının  slam’a, kültürümüze ve
         bulamamaktadır. Bu durumda siyasi çeki melerin gerdi i   ailemize tezat özel üretim  lmleri hakkında toplum daha tepkili
         toplumda kar ı tarafın do rusunun kar ısında olma gibi çok   davranmalı; devlet, kontrolü elden bırakmamalıdır. Bunlara;
 Sinema, televizyon ve di er medya araçları, modern ça ın en   veya oyunları yaptıranlar  slam kar ıtlı ını saklama gere i bile   yobaz bir görü  sı lı ı içinde hareket edilmektedir. Bu da kesin   demokrasi, hukuk arkasına sı ınarak  yayın hakkı  vermek
 önemli  ileti im  araçları  olarak  toplumsal  yapıların  hissetmemektedirler.  ’lâ-yi Kelimetullah a kı ile bu günlere   do runun, toplumun her kesimi tarafından kabulü ve   toplumun temellerine dinamit koymak ile aynı anlama gelir.
  ekillenmesinde önemli  bir  rol oynamaktadır. Gerçekte  ilk   ula tırılan Türk çocu u, alnında kelime-i  ehadet yazılı ki iyi   savunulmasını imkânsız hâle getirmektedir.
 gününden beri sinema; bir kültür aktarım, propaganda, ideoloji   öldürmeyi bir zevk, bir camiyi bombalamayı bir marifet   Üzülerek belirtmek gerekir ki bu tür diziler, ahlaki yozla madan
 transfer aracı olarak kullanılagelmi tir. Holywood denilince akla;   sayabilmektedir.    Televizyon dizileri, özellikle genç bireylerin kimlik geli imi    ikâyet edenler tarafından bile izlenmekte, bu tür dizilerin
 güçlü ABD kimli i, kahramanlık, dünyaya ve ha a dünya dı ı   sürecinde rol model seçimini do rudan etkilemektedir. Dizi   reytingleri hep yüksek olmaktadır. Sabah ku aklarındaki adalet
 güçlere meydan okuyan, insanları koruyan, medeniyetin, varlı ın,   Günümüzde televizyon dizilerinin, geleneksel Türk aile yapısı   karakterleri, ço u zaman gerçek hayatla ba da mayan ancak ilgi   mekanizmasının çözemedi i çarpık ili kileri çözmeye çalı an,
 insanlı ı merkezi olarak ABD geliyor ise bu, yüz yılı a kın süredir   üzerinde göz ardı edilemeyecek seviyede olumsuz etkiler   çekici kurgularla  sunulan modellerdir.  Suçlular,  dolandırıcılar,   dedikodudan beslenen, gıybet ve i iradan lezzet alan programları
 var olan sinemanın propaganda vasıtası olarak kullanılması ile   olu turdu u yönünde ciddi ara tırmalar vardır.  Türkiye’de    iddet uygulayan bireyler ya da ahlaki kuralları hiçe sayan   da görmezden gelemeyiz. Yine makalenin sınırlılı ı sebebiyle
 ilgilidir. Günümüzde dönem dönem önemi artan; Hint, Brezilya,   özellikle son yirmi yılda televizyon dizilerinin popülerli i büyük   karakterlerin  kahramanla tırılması, gençlerin  bu  karakterleri   Ye ilçam  lmlerindeki din görevlisi, e itimci pro lindeki
 Türk, Amerikan, Kore dizileri furyası her ne kadar drama a ırlıklı   ölçüde artmı , bu diziler hem bireysel hem de toplumsal seviyede   taklit etmesine ve aile içindeki geleneksel rol da ılımını   olumsuz tiplemeleri, gelenek, aile, a k, hak, adalet konularının
 görülse de içinde transfer edilmek istenen kültürün moti erini   çe itli sonuçlar do urmu tur. Televizyon kanallarının siyasi taraf   sorgulamasına sebep olabilmektedir. Mesela, bir dizide annesini   nasıl ele alındı ının incelemesini okuyucularımıza bırakıyoruz.
 ta ımaktadır.   olmaları, haber ve tartı malarındaki yanlılıklarına ilave olarak o   küçümseyen, babasına  itaatsizlik  eden  karakterin  popüler  hâle   Sonuç olarak Türk aile yapısının korunması adına sinema, tiyatro,
 siyasi ve ideolojik tarafı destekleyen dizilerle topluma ayar verme   gelmesi, genç izleyicilerde bu davranı ların normal veya kabul   dizi içeriklerinin daha özenli, de er temelli ve yapıcı bir anlayı la
 Ülkemizde adını ancak belli kesimlerin belli restoranlarda   gayreti içinde olmaları da inkâr edilemez bir gerçektir.   edilebilir oldu u algısını peki tirebilir. Bu durum aile içindeki   olu turulması büyük önem ta ımaktadır. Dizi ve sinema
 duydu u pizzanın Türkiye’ye giri inden önce Ninja   otorite dengelerini zedeleyebilir ve ebeveyn-çocuk ili kilerinde   üreticilerinin, yurt dı ından dizi,  lm ithal edenlerin millî ve yerli
 Kaplumba aları dizisinin ne kadar yaygın oldu unu ve her bir   Geleneksel aile yapımız, tarihî olarak din, ahlak, dayanı ma, saygı,   ciddi kopmalara yol açabilir.  gayretinin olması bir zorunluluktur. Bu arada medya
 ba arı sonrası pizza partileri ile yapılan kutlamaları görmü üzdür.   sevgi, sadakat ve geleneklere ba lılık gibi de erlere   okuryazarlı ının artırılması; ailelerin, çocuklarını bu içeriklere
 Ve sonrasında  büyük  pizza  zincir  ma azaları…  Çizgi   lmler,   dayanmaktadır. Aile, geni  aile formuna yakın, ataerkil yapıya   Dizilerin, aile bireylerinin günlük hayatında kapladı ı süre ve   kar ı bilinçli biçimde yönlendirmesi ve yapımcıların toplumsal
 diziler, sinema ve bilgisayar oyunlarının gerek ideolojik gerek dinî   sahip, otorite  gürü olarak babanın önder oldu u, annenin ise   içerikleri,  aile  içi  ileti imi  de  olumsuz  yönde  etkilemektedir.   sorumluluk bilinciyle hareket etmesi, bu olumsuz etkilerin
 gerek sosyal ve gerekse ekonomik çıkar amaçlar ta ıdı ı herkesin   duygusal dengeyi sa ladı ı bir düzendedir. Aile üyeleri arasında   Ortak sofralar, sohbet saatleri ve aile içi etkile im, yerini   azaltılması adına atılabilecek önemli adımlardır.
 kabul e i i bir gerçektir. Burada subliminal mesajlar ve 25. kare   kar ılıklı sorumluluklar ve roller net olarak tanımlanmı tır. Birey,   televizyon ba ında geçirilen sessiz saatlere bırakmaktadır. Aynı
 bilinçaltı programlama tekni i ile hede enenleri atlamamak   ailenin bir parçası olarak kimlik kazanır. Sadakat, mahremiyet,   evin içinde bireyler,  farklı dizileri  takip  ederken ortak zaman   Bütün bunlara ra men sinema, televizyon ve di er ileti im
 gerekti ini belirtmek isteriz. Konumuz olmasa da bilgisayar   saygı ve itaat gibi kavramlar bu yapının temel ta larıdır. Yine Türk   geçirmekten uzakla makta; bu da ileti im ba larının   araçlarının; do ru habere eri im, bilgiye ula ma, toplumun
 oyunlarında teröristlerin, suçluların ço unlukla Müslüman   aile yapısında kadın ve erkek rollerinin toplumsal sorumluluklarla   zayı amasına sebep olmaktadır. Bunun yanı sıra, dizilerde sıkça   e itimi, kültürümüzün yeni ku aklara aktarılması gibi olumlu
 görünümlü ki iler oldu u; saldırılması, ele geçirilmesi gereken    ekillendi i bir yapı mevcu ur. Ancak bazı dizilerde, kadının   rastlanan “aile içi dü manlık” temaları da bireylerin aile üyelerine   kullanım alanları ve olumlu kullanım örnekleri hiç yok da
 yerlerin  slami moti erle bezeli oldu u a ikârdır. Oyun yazarları   yalnızca  dı  görünü üyle ön  plana çıkması veya erkek   kar ı güvensizlik geli tirmesine sebep olabilir. Birbirini sürekli   de ildir.

                                                                                                    AKADEMİ  I  52
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59