Page 57 - Akademi Dergisi Temmuz 2025
P. 57
yalnızca bireysel tatmin de il, aynı zamanda dinî ve toplumsal bir Pedagojik Yakla ım ve Ahlaki Yeti tirme
görev olarak de erlendirilir. Aile, çocukların slamî ahlaka göre Dinimiz, çocukların güzel ahlakla yeti mesini toplumsal huzurun
yeti tirilece i ilk ve en etkili e itim kurumudur. Dindar bireylerin teminatı olarak görür. Peygamber Efendimiz (aleyhisselam),
aile hayatında daha yüksek memnuniyet ya adı ı, dinî sorumluluk “Hiçbir anne baba, çocu una güzel terbiyeden daha kıymetli bir
bilinciyle sabır ve ho görünün geli ti i çalı malarla da miras bırakamaz.” buyurmu tur. Aile içinde çocuklara sabır,
desteklenmektedir. Aile içinde ortak ibadetlerin yapılması, dinî dürüstlük, merhamet gibi de erlerin kazandırılması hem bireyin
sohbetlerin gerçekle tirilmesi ve manevi bir atmosfer hem de toplumun geli imine katkı sa lar.
olu turulması, aile ba larını güçlendiren önemli unsurlar arasında Çocuklara yönelik sevgi temelli ve rehberlik edici bir yakla ım,
yer alır.
onların karakter geli iminde büyük rol oynar. Ailede uygulanan
Psikolojik Dayanı ma ve Aile çi leti im de erler e itimi, çocukların sadece okul ba arısını de il, hayata
Aile bireylerinin psikolojik olarak birbirine destek olması; dair duru larını da ekillendirir. Kur’an-ı Kerim ve hadis-i
özellikle stres, kaygı ve ileti im sorunlarında önemli bir tampon eri erde çocuklara gösterilmesi gereken sevgi, ilgi ve
görevi görür. Ailede güven, sevgi ve aidiyet duygularının hâkim sorumluluklara sıkça de inilmi ; bu nedenle ebeveynlik yalnızca
olması, bireylerin hem ruhî hem de sosyal iyilik hâlini destekler. biyolojik bir ba de il, aynı zamanda bir emanet sorumlulu u
Prof. Dr. Orhan Torkul Empatik ileti im, kar ılıklı anlayı ve duyguların açık ekilde olarak de erlendirilmi tir.
Sakarya Üniversitesi ifade edilebilmesi, aile içindeki ili kilerin kalitesini Ayrıca, çocukların bireysel farklılıklarına saygı gösterilerek sevgi
Ö retim Üyesi artırmaktadır.
temelli bir yakla ım benimsenmeli, aile içinde güvenli ve
Dinimiz, sadece ibadetlerde de il; günlük hayatın her anında destekleyici bir ö renme ortamı olu turulmalıdır. E itim yalnızca
sevgi ve merhametle davranmayı te vik eder. Bu durum, aile içi okulda de il, öncelikle evde ba lar. Nitekim anne-baba tarafından
ileti imde de yansımasını bulur. E lerin birbirlerine kar ı sabırlı sunulan ilk ahlaki modeller, çocu un hayat boyu benimsedi i
ve anlayı lı olması, çocuklarla sevgi temelli ili ki kurulması gibi davranı örüntülerine temel te kil eder.
davranı lar ailede ruhî dayanıklılı ı artırır. Ayrıca Kur’an-ı Aile hem bireyin hem toplumun ruhî ve ahlaki geli iminde temel
Dünya ve Ahiret Mutluluğuna Götüren Kerim’de yer alan aile fertleri arasındaki sabır, nezaket ve yapı ta ıdır. Dinimiz, aileyi koruyan ve güçlendiren ilkeler sunarak
a edicilik ilkeleri, psikolojik dayanı manın bir nevi dinî temeli
aile mutlulu unu hem bu dünya hem de ahiret saadeti olarak
olarak görülebilir. Müminin karde iyle ili kisinde gösterdi i
AİLE İÇİNDEKİ TEMEL e at ve ho görü, en çok aile ortamında anlam kazanır. tanımlar. Aile bireyleri arasında in a edilen manevi ve ahlaki
ba lar, toplumsal huzurun süreklili ine katkı sa lar.
Sosyolojik ve Ekonomik Dinamikler
Modern toplumlarda ya anan hızlı de i im, aile yapısında
DİNAMİKLER dönü ümler do urmu tur. Geni aile yapısından çekirdek aileye
geçi , bireysel hayat tercihlerinin ön plana çıkmasına neden
olmu tur. slam toplumu ise ortak hayat, payla ma ve dayanı ma
Hasan Yava ilkeleri üzerine kuruludur. Bu ba lamda slami de erlerle
ekillenen ailelerde ku aklararası saygı, akrabalık ili kileri ve
E itimci Yazar
sorumluluk bilinci güçlü kalabilmektedir.
Ailelerin sadece kendi iç düzenleriyle de il, toplumsal
Aile üyeleri arasındaki ba ların güçlenmesi, bireysel ve toplumsal yer almakta, bu yönüyle aile hayatı yalnızca bireysel bir tercih aidiyetleriyle de de erlendirildi i bu ba lamda; mahalle kültürü,
huzurun temini açısından önem arz etmektedir. Modern hayatın de il, aynı zamanda toplumsal bir sorumluluk olarak cemaat ili kileri ve akrabalık ba ları da önem kazanmaktadır.
getirdi i sosyal ve ekonomik zorluklara ra men dinimizin görülmektedir. Dinimiz, sosyal yapının temelinde aileyi konumlandırarak
sundu u ilkelerle aile içinde sevgi, sadakat ve güven duyguları Dinî De erler ve Aile Yapısı toplumun geneline yansıyacak bir huzur ve istikrar modeli
pekâlâ peki tirilebilir, güçlendirilebilir. sunmaktadır.
Kur’an-ı Kerim’de aileyi olu turan bireyler arasında huzur, sevgi ve
Aile, slam toplumlarında hem birey hem de ümmet bilinci merhametin Allahü Teala’nın varlı ının ayetlerinden oldu u Ekonomik güvenlik de aile mutlulu unun önemli unsurlarından
açısından merkezî bir konuma sahiptir. Bireyin karakter in ası, bildirilmi tir (Rum Suresi, 21). Bu do rultuda dinimiz, e lerin biridir. Helal kazanç, kanaat ve israf etmeme gibi Allahü
de er kazanımı ve topluma uyumu açısından ilk ve en güçlü birbirlerine kar ı sorumluluklarını açıkça belirlemi ; sadakat, Teâlâ’nın bize emirleri, ekonomik huzuru destekleyen
etkileyici çevre, aile ortamıdır. Bu ba lamda, slam dini aile dürüstlük ve kar ılıklı destek prensiplerini ön plana çıkarmı tır. pratiklerdir. Aile içinde mali konularda isti are edilmesi, aile
kurumuna büyük önem atfetmekte ve aile bireyleri arasındaki Peygamber Efendimiz’in (aleyhisselam) evlili e ve aileye dair hadis-i bireylerinin ortak kararlarla hareket etmesi, huzurlu bir hayat
ili kilerin sevgi, merhamet, sadakat ve adalet temelinde eri eri de aile içinde huzurun sa lanmasında yol gösterici olmu tur. sürmeye katkı sa lar. Ayrıca dinimizde ekonomik dayanı ma
yürütülmesini te vik etmektedir. Ayrıca, Kur’an-ı Kerim ve hadis-i Dinimizde nikâh; yalnızca iki ki inin birlikteli i de il, toplumun sadece e ler arasında de il, geni akrabalık ili kileri üzerinden de
eri erde aile içi davranı lara dair açık ve yönlendirici hükümler huzuru açısından da önemli bir sözle medir. Bu ba lamda, evlilik devam e irilmesi gereken bir sorumluluk olarak görülür.
AKADEMİ I 55