Page 49 - Akademi Dergisi Temmuz 2025
P. 49

AKADEMİ TEMMUZ 2025                                                                  İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         adalete dayalı bir yapıdır. Bu de erlerin ya atılması hem aile içi                                                                                                                                                                                                                                                                  Dîn adlı ahlâk kitabında Peygamber Efendimiz’in “Evlilik,
         huzurun sa lanmasına hem de sa lıklı bir toplumun olu masına                                                                            durumda olmayı dü ünmelidir. Kur’an-ı Kerim’de  öyle                                                                                                                                        tara ar arasında sevgi ve  e at do urur.” anlamındaki bir hadis-i
         katkıda bulunur. Aile, toplumun temel ta ıdır ve sa lam temeller                                                                        buyurulur:                                                                                                                                                                                   eri ni kaydederek bu açıdan evlilik yoluyla kurulan yakınlı ı,
         üzerine kurulu aileler, güçlü ve sa lıklı bir toplumun temelini                                                                         “Evlenme (imkânı) bulamayanlar, Allah kendilerini lütfundan                                                                                                                                 sosyal barı  ve kayna ma (ülfet) için önemli bir imkân olarak
         olu turur.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          de erlendirir.
                                                                                                                                                 zengin edip evlenme imkânına (kavu turuluncaya) kadar i etlerini
         1- Aile Kavramı                                                                                                                         korusunlar...”  .                                                                                                                                                                           Sonuç
         Kur’an-ı Kerim’de birçok gruptan bahsediliyor. Bu gruplardan                                                                             slam ahlakçılarının tamamı, insanlı ın üreme yoluyla                                                                                                                                       Kur’ân-ı Kerim ve hadis-i  eri er, aile kurumunu insanlık için
         birini ifade eden  “ehl” kelimesi Kur’an-ı Kerim’de 127 yerde                                                                           ya ayabilece i gerçe inden hareketle, evlenmek yoluyla insan                                                                                                                                temel bir müessese olarak tanımlar. Aile, sadece neslin devamını
         bizzat geçmektedir. Yine Kur’an-ı Kerim’de 25 yerde ise “ehl”                                                                           soyunun devamına katkıda bulunmayı insanlı a kar ı ahlaki bir                                                                                                                               sa layan bir yapı de il; aynı zamanda huzur, sevgi, merhamet ve
         kelimesinin manasını ifade eden kelimelerden istifade                                                                                   ödev ve sorumluluk olarak de erlendirmelidir. Bu ödevin yerine                                                                                                                              kar ılıklı  sorumluluk  üzerine  in a  edilen  kutsal  bir  birliktir.
         olunmu tur. Ünsiyet etmek, yabancı olmamak ve yakla mak                                                                                 getirilmesini, evlenmenin en temel amacı olarak gören büyük                                                                                                                                  slam’ın aileye verdi i önem, onun nasıl kurulaca ına dair detaylı
         manalarına gelen bu kelime; ıstılahta, nispet edildi i anlayı a                                                                          slam Âlimi  mam Gazali (öl.505/1111) evlenmeyi, Allahü                                                                                                                                     prensiplerle  de  ortaya  konmu tur.  Ni an, mehir,  nikâh  gibi
         göre farklı manalar ifade ediyor. Ehl kelimesi Kur’an-ı Kerim’de                                                                        Teâlâ’nın evrende hâkim kıldı ı genel düzene bir uyum olarak                                                                                                                                a amalar,  bu  sürecin ciddiyetini  ve  kutsallı ını  gösterirken
         daha çok kan ba ına dayanan bir yakınlı ı ifade etmek  için                                                                             de erlendirmi tir. Buna göre  her do al gerçeklik gibi cinsel                                                                                                                               e lerin birbirlerine kar ı hak ve vazifeleri de dinimizde titizlikle
         kullanılmaktadır. “Aile” ve “halk” manalarına gelen “ehl” kelimesi                                                                      arzunun da genel düzen içinde bir yeri, anlamı ve i levi vardır. Bu                                                                                                                         belirlenmi tir.
         aynı zamanda ortak bir din, ırk ve mesle e sahip olan insanları da                                                                      i lev, neslin devamıdır. Gerçekte evlenmenin asıl amacı cinsel
         ifade ediyor. Kur’an-ı Kerim’e göre ilk sosyal birlik ailedir.   Farklı   4-  slâm’da Aile Kurumunun Gereklili i ve Önemi               hazza ula ma de ildir; asıl amaç, çocuk yeti tirme olup  lahi                                                                                                                               Ailenin gereklili i hem ferdî hem de toplumsal huzurun teminatı
         sosyal gruplar, ailenin de i ik birle me ve sıralanmasından    slâm’a göre Allahü Teâlâ insanı yaratmı , ona bilgi edinme ve            hikmet, cinsel hazzı buna bir araç olarak koymu tur  .                                                                                                                                      olmasından kaynaklanır. Sa lam aile yapıları; inançlı, ahlâklı ve
         (tayfa, kabile, ümmet,  millet vs.) ortaya çıkmı tır. Kur’an-ı   bilgiyi kullanma kabiliyeti vermi  , onu ba ıbo  bırakmamı  ,                                                                                                                                                                                                      sorumluluk sahibi nesiller yeti tirerek toplumun dirli ini sa lar.
         Kerim’e göre insanlar tarafından kurulan ilk sosyal grupla ma   yeryüzünde halifesi kılmı  , ba ka hiçbir varlı ın yüklenemedi i        Çocu u dünyaya getirmekle ailenin i levi tamamlanmı  olmaz.                                                                                                                                 Peygamber Efendimiz’in aile hayatı ve tavsiyeleri, müminler için
         aile  eklinde olmu tur. Çünkü karı koca ve çocuklardan   emaneti (yükümlülük ve sorumlulu u) ona yüklemi  , kendi                       Bundan öte, aile, çocukların; beden, zihin ve ahlâk bakımından                                                                                                                              en güzel örnektir. Kar ılıklı sevgi, saygı, sabır ve fedakârlıkla
         meydana gelen aile örne ini ilk defa ilk insan Hazret-i Âdem   irade  ve  çabasıyla  çamur  mertebesinden  kâinatın  göz  bebe i        sa lıklı ve dengeli yeti melerinde birinci derecede rol almak                                                                                                                               süslenen bir yuva, dünya ve ahiret saadetine vesile olur.
         (aleyhisselam), e i Havva ve çocuklarında görüyoruz. Kur’an-ı   mertebesine yükselmeyi ona amaç kılmı tır .  Ana çizgileriyle           suretiyle insanlı ın her bakımdan geli mesine ilk ve en önemli                                                                         uzun süre bekâr ya ayan erkekleri ikaz e i ini; kızların, ça larını   Sonuç olarak  slam’ın öngördü ü  ekilde kurulan aileler;
         Kerim;  sosyal  birli in  en  üstün  ve  sa lam  yönü  ile  sevgi,    slâm  insanı  budur.  Bu  insan  var  olup  ço alacak,  toplum  ve   katkıyı sa lamaktadır. Tarihin çe itli dönemlerinde  ve çe itli                                                                     a madan evlendirilmelerine ili kin tavsiyelerde bulundu unu   bireyleri güçlü kılan, toplumu ayakta tutan ve Rabb’in rızasına
         merhamet, iyilik, dayanı ma, yardımla ma, do ruluk, insaf ve   kültür olu turacak ve bunu nesillere aktaracaktır.                       kültürlerde aile az çok de i ik fonksiyonlar üstlenmi se de                                                                            bildiren hadisler vardır. Bütün bunlar, aile düzeni ve disiplini   ula tıran birer vesiledir. Modern ça ın getirdi i bireyselcili e ve
         Allah korkusunu izleyerek aile yapısı ile ayakta tutulmasını    slâm toplumunun temeli ailedir. Ailenin temel fertleri de               çocuklarla ilgili bu i levleri kesintisiz devam etmi tir. Bu yüzden                                                                    açısından gerek birey gerekse toplum için çok önemli konulardır.  aile ba larının zayı amasına kar ı, Kur’ân  ve  sünnetin
         hede emektedir. Çünkü sosyal hayatın bütün unsurları ondan   karı-kocadır. Çocuklar ikinci derecede ailenin fertleri                    Kur’ân-ı Kerim’de çocukların yalnızca emzirilme dönemleri için                                                                         Kur’ân-ı  Kerim’de   öyle  buyurulur:  “Allâh’ın  ayetlerinden   rehberli ine sımsıkı sarılmak hem fert hem de toplum olarak
         çıkıyor.   Kur’an ve sünnete göre aile; kesinlikle dikkat edilmesi   arasındadır. Erkek ve kadının birbirine kar ı ilgi duyan iki cins   (farklı görü ler ile beraber) iki yıllık bir süre belirlenmi   ; ayrıca                                                               (varlı ının ve gücünün kanıtlarından) biri de kendileriyle   kurtulu umuzun anahtarıdır. Aile, Allahü Teâlâ’nın bir
         gereken, her bir üyesiyle bir fonksiyon icra eden, toplumu ayakta   olarak yaratılması, evlili in ve aile ortamını olu turmanın en itici   Kur’ân ve sünne eki özel veya genel hükümlere dayanılarak fıkıh   kurallar, kadın-erkek ili kilerine içgüdülerin ve hayvanili in    kayna manız ve huzur bulmanız için kendi ne slerinizden (bir   emanetidir; onu korumak, ya atmak ve yüceltmek ise hepimizin
         tutan kurumdur.  slam dini, aileyi Kur’an ve sünnetin   gücüdür. Kur’an-ı Kerim’de, kadın ve erke in birbirine e  olarak                kitaplarında çocu un do umundan evlenip aile kurmasına kadar   üstünde de erler ve anlamlar katar.  slam dininin bir yandan            kadınla bir erkekten) sizlere e ler yaratması, (e ler olarak) aranızda   ortak sorumlulu udur.
         telkinleriyle bireyler arasında dinî bir ba  kurmu  ve yüksek bir   yaratılması,  e ler  arasında  sevgi  ve   e atin  olu ması  Allah’ın   türlü ihtiyaçlarının kar ılanması için ebeveyne birçok görev ve   zinaya kar ı sert tedbirler alırken öte yandan evlenmeyi te vik   sevgi ve merhamet sa lamasıdır”.     Bu ayeti ve hayatın
         temele oturtmu tur. Kur’an-ı Kerim’i inceledi imizde onun   ayetlerinden kabul edilmi tir . Ancak insanlar alı kanlık ve ülfet          sorumluluk yüklenmi tir. Bütün bu görevlerin yerine getirilmesi   etmesinin amaçlarından biri de ailenin bu i levini                   tecrübelerini dikkate alan  slâm âlimleri; insanların beden ve ruh
         aileye ne kadar önem verdi inin, toplumda sosyal kayna manın   perdesi altında kalarak ço u kez bu derin sevgi ve  e atin               aile kurmakla mümkün oldu u içindir ki Hazret-i Peygamber,   kolayla tırmaktır. Hazret-i Peygamber’in  “Gençler! Evlilik               sa lıklarını koruyabilmeleri, dinî  görevlerini ve dünya i lerini
         olu ması için aileye yükledi i vazifenin  ahidi oluyoruz.                                                                               “Nikâh benim sünnetimdir. Benim sünnetimden yüz çevirenler   zahmetlerine katlanabilenleriniz evlensin. Çünkü evlilik, gözü ve         daha kolay  yürütebilmeleri için  en uygun  ortam olan  aile
                                                              Allah’ın varlı ına ve birli ine delil oldu unu idrak                                                                                    cinsel arzuları zinadan korur.”    anlamındaki hadis-i  eri  ailenin              yuvasına  muhtaç  olduklarını  bildirmi lerdir.  Hazret-i
 Giri   yeti tirilmesi konusunda anne-babalara büyük sorumluluk   Ailenin,  toplumun  temel  yapı  ta ı  olup  dinimizdeki  önemini   edememektedirler.  benden yüz çevirmi  olurlar.”    buyurmu tur.  bu önemini açıkça göstermektedir.                                               Peygamber’in  “yüzüne baktı ında içini mutlulukla dolduran bir
  nsanlık tarihinde aile her zaman önemli yere sahip olmu  ve   yükler. Çocuklar, aile içinde sevgi, saygı ve adaletle büyütülerek   Peygamber Efendimiz’in hadis-i  eri erinde rastlıyoruz.   Evlilik, rastgele bir anla ma de il ciddi bir aki ir. Kur’ân-ı    slam ahlâkı literatüründe ço unlukla “terbiye”, “edep” ve “tedip”   e le”    evlenmi  olmayı, ki i için en de erli nimetlerden sayan
 insanların toplum hâline gelmesini sa lamı tır. Tarihe   hem dünyevi hem de uhrevi mutlulu a hazırlanır.  Hadislerde aile bireylerinin birbirine kar ı sorumlulukları, sevgi   Kerim’de  “...ve onlar sizden sa lam teminat almı lardı.”   kavramlarıyla ifade edilen e itim hakkında Hazret-i Peygamber   Bazı sahabiler kendilerini daha çok ibadete verebilmek için hiç   hadis-i  eri  aile mutlulu unun  slâm ahlâkındaki önemine güzel
 baktı ımızda görürüz ki ilk toplum, aileden meydana gelmi tir.   ve saygının önemi, ebeveynlerin çocuklarına kar ı görevleri ve   buyurulmaktadır .   öyle buyurmu tur:  “Hiçbir baba,  çocu una güzel ve yararlı   evlenmeyeceklerini, evli olanlar da e lerine yakla mayacaklarını   bir örnektir. Ayrıca karı-koca arasındaki sevgi-saygı ve
 Bu aile de vahiyle terbiye edilmi  Hazret-i Âdem ve Hazret-i    slam, aile içi ili kilerin yanı sıra akraba ili kilerine de büyük   e lerin birbirine kar ı tutumları detaylı bir  ekilde ele alınmı tır.   e itimden daha de erli bir miras bırakamaz.”    Ku kusuz çocu a   söylemi lerdi. Bu durumu ö renen Hazret-i Peygamber onlara,   ho görünün, yalnız e lerin kendi mutlulukları için de il,
 Havva’dır. Kur’an-ı Kerim ve Hazret-i Muhammed’in sünneti;   önem verir. Akrabalar arasındaki ba ların güçlendirilmesi,   Peygamber Efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem), aile içindeki   Hazret-i  Peygamber  öyle  buyurmu tur:  “Allah indinde en   bu “de erli miras”ı, en iyi ailesi verir. Bu yüzden aile yuvasından   “Sizlerin  öyle  öyle dedi inizi duyuyorum. Bakın, ben -yemin   çocukların ruh sa lı ı ve ahlâk terbiyesi için de son derece etkili
 aileyi, toplumun en temel ve kutsal yapısı olarak tanımlar. Bu   yardımla ma ve  dayanı ma içinde olunması tavsiye edilir.   huzur ve mutlulu un korunması için birçok tavsiyede bulunmu ,   sevilmeyen helal, bo anmaktır.”   Evlilik,  büyük bir sorumluluk   yoksun kalan çocukların e itim ve ö retiminde, ha a ahlâk ve   ederim ki- Allah’a hepinizden daha çok saygılıyım. O’ndan daha çok   ve verimli oldu u psikoloji ve pedagojinin gözlemleriyle
 kutsallık, aile bireyleri arasındaki sevgi, saygı, merhamet ve   Akrabalık ili kileri, toplumun genel yapısını güçlendiren ve   e ler arasındaki sevgi ve merhametin önemine vurgu yapmı tır.  i idir ve bu yüzden de evlili in planlı olması gerekmektedir.   ruh sa lı ında ciddi problemlerle kar ıla ıldı ı bilinmektedir.   korkarım. Bununla birlikte oruç tu u um günler de olur,   kanıtlanmı tır.
 adalet gibi de erlerin korunması ve ya atılmasıyla sa lanır.  dayanı mayı artıran önemli bir unsurdur.  2- Ailenin Kurulu u  Özellikle erkekler; bir eve, bir kadına bakabilecek; sa lıklı,   Yapılan  bir  ara tırmada  ülkemizdeki  hükümlü  gençlerin   tutmadı ım günler de. Namaz da  kılarım, uyku da uyurum,
 Kur’an ve sünnet, e ler arasında sevgi, saygı, anlayı  ve    ahlaklı ve e itimli, dindar, topluma yararlı çocuklar yeti tirilecek               %22’sinin “parçalanmı  veya eksik aile”den geldi i tespit   kadınlarla da evlenirim... Kim benim sünnetimden yüz çevirirse             Evlenme, sadece evlenen erkek ve kadını bir araya getirmekle
 Dinimize göre aile, Allah’ın insanlara bah e i i en büyük   Ailenin kurulu unda ilk sa a, kadın veya erkek tarafının                                                                                 benden uzak kalır.” buyurdu.    Hazret-i Peygamber’in evlenmeyi                   kalmayıp  iki  tarafın  aileleri  arasında  da  yeni  ve özel bir  ba
 nimetlerden biridir. Aile, bireylerin huzur ve sükûnet buldu u,   ho görüye dayalı bir ili ki  kurulmasını emreder. E lerin   evlenme niyet ve arzusunu bir teklif  eklinde kar ı tarafa     4. Nîsâ, 1  edilmi tir.    zorla tıran  artları ortadan kaldırdı ını veya kolayla tırdı ını,   kurmak suretiyle sosyal dayanı ma, kayna ma ve barı a güç
 ruhsal ve duygusal ihtiyaçlarının kar ılandı ı bir limandır. Bu   birbirlerine kar ı sorumlulukları, hakları ve görevleri adaletle   iletmesiyle ba lar.  slâm hukuk terimi olarak bir tarafın kar ı     Kırca, Celal, “Kur’ana Göre Ailenin Psikolojik Temelleri”, Diyanet  lmi Dergi, 2, 1991,  Aile kurumunun i levi, sa lıklı nesiller yeti tirmekten ibaret   katmaktadır. Nitekim birbiriyle zıtla ma ve çatı ma hâlinde
                                                              s. 40-41.
 nedenle, aile içi ili kilerde sevgi,  e at ve dayanı ma ön   belirlenmi tir. Anne-babaların çocuklarına kar ı  e atli,   tarafa evlenme niyet ve arzusunu bildirmesine “hıtbe”     55. Rahmân, 4.  de ildir. Aile, kadın ve erkek arasında cinsel ili kilerin de er                    bulunan kabileleri, ha a zaman zaman ülkeleri ve milletleri
 plandadır.  merhametli ve adaletli davranmaları, çocukların da   denilmi tir. Bu niyeti  açıklayan taraf genellikle  erkek     75. Kıyâme, 36   yargılarına ve ahlâk kurallarına uygun olarak sürdürülmesini
 anne-babalarına kar ı saygılı ve itaatkâr olmaları emredilir.  oldu undan “hâtıb”, teklife muhatap olan taraf da genelde kadın     6. En’âm, 165; 10. Yûnus, 14.                                                                                                                       uzla tırma yollarından biri olarak bunlar arasında hısımlık
 Ailenin en önemli görevlerinden biri, yeni nesillerin dünyaya   oldu undan  “mahtûbe” adını alır. Türkçe de  “hıtbe” terimi     33. Ahzâb, 72.  sa layan, bu suretle cinsel arzuların gayrime ru yollardan                                                                             ba ları kurmak, her dönemde uygulanagelen bir önlem olmu  ve
                                                                95. Tîn, 5; 91.  ems, 10.
                                                                                                                                                 kar ılanmasını önleyen, dolayısıyla ahlaki gayeye hizmet eden
 gelmesi, büyümesi ve e itilmesidir.  slam, çocukların ahlaki ve   Sonuç olarak   slam’da  aile,  bireylerin hem  dünyevi  hem  de   ni anlılı ı ifade eder.    30. Rûm, 21  bir kurumdur. Aile kurumu ve onunla ilgili olarak konulan                                                  bundan ba arılı sonuçlar elde edilmi tir.  slam Âlimi
 manevi de erlerle donatılması, topluma faydalı bireyler olarak   uhrevi mutlulu unu hede eyen, sevgi, saygı, merhamet ve     4. Nisâ, 21.                                                                                                                                              Ebü’l-Hasen Mâverdî’nin (öl.450/1058) Edebü’d- Dünyâ ve’d-
                                                                 Suyûti, el- Câmiu’s- Sa îr, I, 10.
                                                                                                    AKADEMİ  I  47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54