Page 58 - Akademi Dergisi Temmuz 2025
P. 58

AKADEMİ TEMMUZ 2025                                                                  İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ

         yalnızca bireysel tatmin de il, aynı zamanda dinî ve toplumsal bir   Pedagojik Yakla ım ve Ahlaki Yeti tirme
         görev olarak de erlendirilir. Aile, çocukların  slamî ahlaka göre   Dinimiz, çocukların güzel ahlakla yeti mesini toplumsal huzurun
         yeti tirilece i ilk ve en etkili e itim kurumudur. Dindar bireylerin   teminatı olarak görür. Peygamber Efendimiz (aleyhisselam),
         aile hayatında daha yüksek memnuniyet ya adı ı, dinî sorumluluk   “Hiçbir anne baba, çocu una güzel terbiyeden daha kıymetli bir
         bilinciyle sabır ve ho görünün geli ti i çalı malarla da   miras bırakamaz.” buyurmu tur. Aile içinde çocuklara sabır,
         desteklenmektedir. Aile içinde ortak ibadetlerin yapılması, dinî   dürüstlük, merhamet gibi de erlerin kazandırılması hem bireyin
         sohbetlerin gerçekle tirilmesi ve manevi bir atmosfer   hem de toplumun geli imine katkı sa lar.
         olu turulması, aile ba larını güçlendiren önemli unsurlar arasında   Çocuklara yönelik sevgi temelli ve rehberlik edici bir yakla ım,
         yer alır.
                                                              onların karakter geli iminde büyük rol oynar. Ailede uygulanan
         Psikolojik Dayanı ma ve Aile  çi  leti im            de erler e itimi, çocukların sadece okul ba arısını de il, hayata
         Aile  bireylerinin psikolojik  olarak birbirine  destek olması;   dair duru larını da  ekillendirir. Kur’an-ı Kerim ve hadis-i
         özellikle stres, kaygı ve ileti im sorunlarında önemli bir tampon    eri erde çocuklara gösterilmesi gereken sevgi, ilgi ve
         görevi görür. Ailede güven, sevgi ve aidiyet duygularının hâkim   sorumluluklara sıkça de inilmi ; bu nedenle ebeveynlik yalnızca
         olması, bireylerin hem ruhî hem de sosyal iyilik hâlini destekler.   biyolojik bir ba  de il, aynı zamanda bir emanet sorumlulu u
         Empatik ileti im, kar ılıklı anlayı  ve duyguların açık   ekilde   olarak de erlendirilmi tir.
         ifade  edilebilmesi,  aile  içindeki  ili kilerin  kalitesini  Ayrıca, çocukların bireysel farklılıklarına saygı gösterilerek sevgi
         artırmaktadır.
                                                              temelli bir yakla ım benimsenmeli, aile içinde güvenli ve
         Dinimiz, sadece ibadetlerde de il; günlük hayatın her anında   destekleyici bir ö renme ortamı olu turulmalıdır. E itim yalnızca
         sevgi ve merhametle davranmayı te vik eder. Bu durum, aile içi   okulda de il, öncelikle evde ba lar. Nitekim anne-baba tarafından
         ileti imde de yansımasını bulur. E lerin birbirlerine kar ı sabırlı   sunulan ilk ahlaki modeller, çocu un hayat boyu benimsedi i
         ve anlayı lı olması, çocuklarla sevgi temelli ili ki kurulması gibi   davranı  örüntülerine temel te kil eder.
         davranı lar ailede ruhî dayanıklılı ı artırır. Ayrıca Kur’an-ı   Aile hem bireyin hem toplumun ruhî ve ahlaki geli iminde temel
         Kerim’de yer alan aile fertleri arasındaki sabır, nezaket ve
         a edicilik ilkeleri, psikolojik dayanı manın bir nevi dinî temeli   yapı ta ıdır. Dinimiz, aileyi koruyan ve güçlendiren ilkeler sunarak
                                                              aile  mutlulu unu  hem  bu dünya  hem  de  ahiret  saadeti  olarak
         olarak görülebilir. Müminin karde iyle ili kisinde gösterdi i
          e at ve ho görü, en çok aile ortamında anlam kazanır.  tanımlar. Aile bireyleri arasında in a edilen manevi ve ahlaki
                                                              ba lar, toplumsal huzurun süreklili ine katkı sa lar.
         Sosyolojik ve Ekonomik Dinamikler
         Modern toplumlarda ya anan hızlı de i im, aile yapısında
         dönü ümler do urmu tur. Geni  aile yapısından çekirdek aileye
         geçi , bireysel hayat tercihlerinin ön plana çıkmasına neden
         olmu tur.  slam toplumu ise ortak hayat, payla ma ve dayanı ma
         ilkeleri  üzerine  kuruludur.  Bu  ba lamda  slami  de erlerle
          ekillenen ailelerde ku aklararası saygı, akrabalık ili kileri ve
         sorumluluk bilinci güçlü kalabilmektedir.
         Ailelerin sadece kendi iç düzenleriyle de il, toplumsal
 Aile üyeleri arasındaki ba ların güçlenmesi, bireysel ve toplumsal   yer almakta,  bu yönüyle aile  hayatı yalnızca bireysel  bir  tercih   aidiyetleriyle de de erlendirildi i bu ba lamda; mahalle kültürü,
 huzurun temini açısından önem arz etmektedir. Modern hayatın   de il, aynı zamanda toplumsal bir sorumluluk  olarak   cemaat ili kileri ve akrabalık ba ları da önem kazanmaktadır.
 getirdi i sosyal ve ekonomik zorluklara ra men dinimizin   görülmektedir.  Dinimiz, sosyal yapının temelinde aileyi konumlandırarak
 sundu u ilkelerle  aile içinde  sevgi,  sadakat ve  güven duyguları   Dinî De erler ve Aile Yapısı  toplumun geneline yansıyacak bir huzur ve istikrar modeli
 pekâlâ peki tirilebilir, güçlendirilebilir.   sunmaktadır.
 Kur’an-ı Kerim’de aileyi olu turan bireyler arasında huzur, sevgi ve
 Aile,  slam toplumlarında hem birey hem de ümmet bilinci   merhametin Allahü Teala’nın varlı ının ayetlerinden oldu u   Ekonomik güvenlik de aile mutlulu unun önemli unsurlarından
 açısından merkezî bir konuma sahiptir. Bireyin karakter in ası,   bildirilmi tir (Rum Suresi, 21). Bu do rultuda dinimiz, e lerin   biridir. Helal kazanç, kanaat ve israf etmeme gibi Allahü
 de er kazanımı ve topluma uyumu açısından ilk ve en güçlü   birbirlerine kar ı sorumluluklarını açıkça belirlemi ; sadakat,   Teâlâ’nın bize emirleri, ekonomik huzuru destekleyen
 etkileyici çevre, aile ortamıdır. Bu ba lamda,  slam dini aile   dürüstlük ve kar ılıklı destek prensiplerini ön plana çıkarmı tır.   pratiklerdir. Aile içinde mali konularda isti are edilmesi, aile
 kurumuna  büyük  önem  atfetmekte  ve  aile  bireyleri  arasındaki   Peygamber Efendimiz’in (aleyhisselam) evlili e ve aileye dair hadis-i   bireylerinin ortak kararlarla hareket etmesi, huzurlu bir hayat
 ili kilerin sevgi, merhamet, sadakat ve adalet  temelinde    eri eri de aile içinde huzurun sa lanmasında yol gösterici olmu tur.  sürmeye katkı sa lar. Ayrıca dinimizde ekonomik dayanı ma
 yürütülmesini te vik etmektedir. Ayrıca, Kur’an-ı Kerim ve hadis-i   Dinimizde nikâh; yalnızca iki ki inin birlikteli i de il, toplumun   sadece e ler arasında de il, geni  akrabalık ili kileri üzerinden de
  eri erde aile içi davranı lara dair açık ve yönlendirici hükümler   huzuru açısından da önemli bir sözle medir. Bu ba lamda, evlilik   devam e irilmesi gereken bir sorumluluk olarak görülür.

                                                                                                    AKADEMİ  I  56
   53   54   55   56   57   58   59   60