Page 51 - Akademi Dergisi Temmuz 2025
P. 51

AKADEMİ TEMMUZ 2025                                                                  İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
 adalete dayalı bir yapıdır. Bu de erlerin ya atılması hem aile içi   Dîn adlı ahlâk kitabında Peygamber Efendimiz’in “Evlilik,
 huzurun sa lanmasına hem de sa lıklı bir toplumun olu masına   durumda olmayı dü ünmelidir. Kur’an-ı Kerim’de  öyle   tara ar arasında sevgi ve  e at do urur.” anlamındaki bir hadis-i
 katkıda bulunur. Aile, toplumun temel ta ıdır ve sa lam temeller   buyurulur:   eri ni kaydederek bu açıdan evlilik yoluyla kurulan yakınlı ı,
 üzerine kurulu aileler, güçlü ve sa lıklı bir toplumun temelini   “Evlenme (imkânı) bulamayanlar, Allah kendilerini lütfundan   sosyal barı  ve kayna ma (ülfet) için önemli bir imkân olarak
 olu turur.                                                   de erlendirir.
 zengin edip evlenme imkânına (kavu turuluncaya) kadar i etlerini
 1- Aile Kavramı  korusunlar...”  .                           Sonuç
 Kur’an-ı Kerim’de birçok gruptan bahsediliyor. Bu gruplardan    slam ahlakçılarının tamamı, insanlı ın üreme yoluyla   Kur’ân-ı Kerim ve hadis-i  eri er, aile kurumunu insanlık için
 birini ifade eden  “ehl” kelimesi Kur’an-ı Kerim’de 127 yerde   ya ayabilece i gerçe inden hareketle, evlenmek yoluyla insan   temel bir müessese olarak tanımlar. Aile, sadece neslin devamını
 bizzat geçmektedir. Yine Kur’an-ı Kerim’de 25 yerde ise “ehl”   soyunun devamına katkıda bulunmayı insanlı a kar ı ahlaki bir   sa layan bir yapı de il; aynı zamanda huzur, sevgi, merhamet ve
 kelimesinin manasını ifade eden kelimelerden istifade   ödev ve sorumluluk olarak de erlendirmelidir. Bu ödevin yerine   kar ılıklı  sorumluluk  üzerine  in a  edilen  kutsal  bir  birliktir.
 olunmu tur. Ünsiyet etmek, yabancı olmamak ve yakla mak   getirilmesini, evlenmenin en temel amacı olarak gören büyük    slam’ın aileye verdi i önem, onun nasıl kurulaca ına dair detaylı
 manalarına gelen bu kelime; ıstılahta, nispet edildi i anlayı a    slam Âlimi  mam Gazali (öl.505/1111) evlenmeyi, Allahü   prensiplerle  de  ortaya  konmu tur.  Ni an, mehir,  nikâh  gibi
 göre farklı manalar ifade ediyor. Ehl kelimesi Kur’an-ı Kerim’de   Teâlâ’nın evrende hâkim kıldı ı genel düzene bir uyum olarak   a amalar,  bu  sürecin ciddiyetini  ve  kutsallı ını  gösterirken
 daha çok kan ba ına dayanan bir yakınlı ı ifade etmek  için   de erlendirmi tir. Buna göre  her do al gerçeklik gibi cinsel   e lerin birbirlerine kar ı hak ve vazifeleri de dinimizde titizlikle
 kullanılmaktadır. “Aile” ve “halk” manalarına gelen “ehl” kelimesi   arzunun da genel düzen içinde bir yeri, anlamı ve i levi vardır. Bu   belirlenmi tir.
 aynı zamanda ortak bir din, ırk ve mesle e sahip olan insanları da   i lev, neslin devamıdır. Gerçekte evlenmenin asıl amacı cinsel
 ifade ediyor. Kur’an-ı Kerim’e göre ilk sosyal birlik ailedir.   Farklı   4-  slâm’da Aile Kurumunun Gereklili i ve Önemi  hazza ula ma de ildir; asıl amaç, çocuk yeti tirme olup  lahi   Ailenin gereklili i hem ferdî hem de toplumsal huzurun teminatı
 sosyal gruplar, ailenin de i ik birle me ve sıralanmasından    slâm’a göre Allahü Teâlâ insanı yaratmı , ona bilgi edinme ve   hikmet, cinsel hazzı buna bir araç olarak koymu tur  .  olmasından kaynaklanır. Sa lam aile yapıları; inançlı, ahlâklı ve
 (tayfa, kabile, ümmet,  millet vs.) ortaya çıkmı tır. Kur’an-ı   bilgiyi kullanma kabiliyeti vermi  , onu ba ıbo  bırakmamı  ,   sorumluluk sahibi nesiller yeti tirerek toplumun dirli ini sa lar.
 Kerim’e göre insanlar tarafından kurulan ilk sosyal grupla ma   yeryüzünde halifesi kılmı  , ba ka hiçbir varlı ın yüklenemedi i   Çocu u dünyaya getirmekle ailenin i levi tamamlanmı  olmaz.   Peygamber Efendimiz’in aile hayatı ve tavsiyeleri, müminler için
 aile  eklinde olmu tur. Çünkü karı koca ve çocuklardan   emaneti (yükümlülük ve sorumlulu u) ona yüklemi  , kendi   Bundan öte, aile, çocukların; beden, zihin ve ahlâk bakımından   en güzel örnektir. Kar ılıklı sevgi, saygı, sabır ve fedakârlıkla
 meydana gelen aile örne ini ilk defa ilk insan Hazret-i Âdem   irade  ve  çabasıyla  çamur  mertebesinden  kâinatın  göz  bebe i   sa lıklı ve dengeli yeti melerinde birinci derecede rol almak   süslenen bir yuva, dünya ve ahiret saadetine vesile olur.
 (aleyhisselam), e i Havva ve çocuklarında görüyoruz. Kur’an-ı   mertebesine yükselmeyi ona amaç kılmı tır .  Ana çizgileriyle   suretiyle insanlı ın her bakımdan geli mesine ilk ve en önemli   uzun süre bekâr ya ayan erkekleri ikaz e i ini; kızların, ça larını   Sonuç olarak  slam’ın öngördü ü  ekilde kurulan aileler;
 Kerim;  sosyal  birli in  en  üstün  ve  sa lam  yönü  ile  sevgi,    slâm  insanı  budur.  Bu  insan  var  olup  ço alacak,  toplum  ve   katkıyı sa lamaktadır. Tarihin çe itli dönemlerinde  ve çe itli   a madan evlendirilmelerine ili kin tavsiyelerde bulundu unu   bireyleri güçlü kılan, toplumu ayakta tutan ve Rabb’in rızasına
 merhamet, iyilik, dayanı ma, yardımla ma, do ruluk, insaf ve   kültür olu turacak ve bunu nesillere aktaracaktır.   kültürlerde aile az çok de i ik fonksiyonlar üstlenmi se de   bildiren hadisler vardır. Bütün bunlar, aile düzeni ve disiplini   ula tıran birer vesiledir. Modern ça ın getirdi i bireyselcili e ve
 Allah korkusunu izleyerek aile yapısı ile ayakta tutulmasını    slâm toplumunun temeli ailedir. Ailenin temel fertleri de   çocuklarla ilgili bu i levleri kesintisiz devam etmi tir. Bu yüzden   açısından gerek birey gerekse toplum için çok önemli konulardır.  aile ba larının zayı amasına kar ı, Kur’ân  ve  sünnetin
 hede emektedir. Çünkü sosyal hayatın bütün unsurları ondan   karı-kocadır. Çocuklar ikinci derecede ailenin fertleri   Kur’ân-ı Kerim’de çocukların yalnızca emzirilme dönemleri için   Kur’ân-ı  Kerim’de   öyle  buyurulur:  “Allâh’ın  ayetlerinden   rehberli ine sımsıkı sarılmak hem fert hem de toplum olarak
 çıkıyor.   Kur’an ve sünnete göre aile; kesinlikle dikkat edilmesi   arasındadır. Erkek ve kadının birbirine kar ı ilgi duyan iki cins   (farklı görü ler ile beraber) iki yıllık bir süre belirlenmi   ; ayrıca   (varlı ının ve gücünün kanıtlarından) biri de kendileriyle   kurtulu umuzun anahtarıdır. Aile, Allahü Teâlâ’nın bir
 gereken, her bir üyesiyle bir fonksiyon icra eden, toplumu ayakta   olarak yaratılması, evlili in ve aile ortamını olu turmanın en itici   Kur’ân ve sünne eki özel veya genel hükümlere dayanılarak fıkıh   kurallar, kadın-erkek ili kilerine içgüdülerin ve hayvanili in   kayna manız ve huzur bulmanız için kendi ne slerinizden (bir   emanetidir; onu korumak, ya atmak ve yüceltmek ise hepimizin
 tutan kurumdur.  slam dini, aileyi Kur’an ve sünnetin   gücüdür. Kur’an-ı Kerim’de, kadın ve erke in birbirine e  olarak   kitaplarında çocu un do umundan evlenip aile kurmasına kadar   üstünde de erler ve anlamlar katar.  slam dininin bir yandan   kadınla bir erkekten) sizlere e ler yaratması, (e ler olarak) aranızda   ortak sorumlulu udur.
 telkinleriyle bireyler arasında dinî bir ba  kurmu  ve yüksek bir   yaratılması,  e ler  arasında  sevgi  ve   e atin  olu ması  Allah’ın   türlü ihtiyaçlarının kar ılanması için ebeveyne birçok görev ve   zinaya kar ı sert tedbirler alırken öte yandan evlenmeyi te vik   sevgi ve merhamet sa lamasıdır”.     Bu ayeti ve hayatın
 temele oturtmu tur. Kur’an-ı Kerim’i inceledi imizde onun   ayetlerinden kabul edilmi tir . Ancak insanlar alı kanlık ve ülfet   sorumluluk yüklenmi tir. Bütün bu görevlerin yerine getirilmesi   etmesinin amaçlarından biri de ailenin bu i levini   tecrübelerini dikkate alan  slâm âlimleri; insanların beden ve ruh
 aileye ne kadar önem verdi inin, toplumda sosyal kayna manın   perdesi altında kalarak ço u kez bu derin sevgi ve  e atin   aile kurmakla mümkün oldu u içindir ki Hazret-i Peygamber,   kolayla tırmaktır. Hazret-i Peygamber’in  “Gençler! Evlilik   sa lıklarını koruyabilmeleri, dinî  görevlerini ve dünya i lerini
 olu ması için aileye yükledi i vazifenin  ahidi oluyoruz.  “Nikâh benim sünnetimdir. Benim sünnetimden yüz çevirenler   zahmetlerine katlanabilenleriniz evlensin. Çünkü evlilik, gözü ve   daha kolay  yürütebilmeleri için  en uygun  ortam olan  aile
 Allah’ın varlı ına ve birli ine delil oldu unu idrak   cinsel arzuları zinadan korur.”    anlamındaki hadis-i  eri  ailenin   yuvasına  muhtaç  olduklarını  bildirmi lerdir.  Hazret-i
 Giri   yeti tirilmesi konusunda anne-babalara büyük sorumluluk   Ailenin,  toplumun  temel  yapı  ta ı  olup  dinimizdeki  önemini   edememektedirler.  benden yüz çevirmi  olurlar.”    buyurmu tur.  bu önemini açıkça göstermektedir.  Peygamber’in  “yüzüne baktı ında içini mutlulukla dolduran bir
  nsanlık tarihinde aile her zaman önemli yere sahip olmu  ve   yükler. Çocuklar, aile içinde sevgi, saygı ve adaletle büyütülerek   Peygamber Efendimiz’in hadis-i  eri erinde rastlıyoruz.   Evlilik, rastgele bir anla ma de il ciddi bir aki ir. Kur’ân-ı    slam ahlâkı literatüründe ço unlukla “terbiye”, “edep” ve “tedip”   e le”    evlenmi  olmayı, ki i için en de erli nimetlerden sayan
 insanların toplum hâline gelmesini sa lamı tır. Tarihe   hem dünyevi hem de uhrevi mutlulu a hazırlanır.  Hadislerde aile bireylerinin birbirine kar ı sorumlulukları, sevgi   Kerim’de  “...ve onlar sizden sa lam teminat almı lardı.”   kavramlarıyla ifade edilen e itim hakkında Hazret-i Peygamber   Bazı sahabiler kendilerini daha çok ibadete verebilmek için hiç   hadis-i  eri  aile mutlulu unun  slâm ahlâkındaki önemine güzel   1910 yılında Osmanlı Çocukları
 baktı ımızda görürüz ki ilk toplum, aileden meydana gelmi tir.   ve saygının önemi, ebeveynlerin çocuklarına kar ı görevleri ve   buyurulmaktadır .   öyle buyurmu tur:  “Hiçbir baba,  çocu una güzel ve yararlı   evlenmeyeceklerini, evli olanlar da e lerine yakla mayacaklarını   bir örnektir. Ayrıca karı-koca arasındaki sevgi-saygı ve
 Bu aile de vahiyle terbiye edilmi  Hazret-i Âdem ve Hazret-i    slam, aile içi ili kilerin yanı sıra akraba ili kilerine de büyük   e lerin birbirine kar ı tutumları detaylı bir  ekilde ele alınmı tır.   e itimden daha de erli bir miras bırakamaz.”    Ku kusuz çocu a   söylemi lerdi. Bu durumu ö renen Hazret-i Peygamber onlara,   ho görünün, yalnız e lerin kendi mutlulukları için de il,
 Havva’dır. Kur’an-ı Kerim ve Hazret-i Muhammed’in sünneti;   önem verir. Akrabalar arasındaki ba ların güçlendirilmesi,   Peygamber Efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem), aile içindeki   Hazret-i  Peygamber  öyle  buyurmu tur:  “Allah indinde en   bu “de erli miras”ı, en iyi ailesi verir. Bu yüzden aile yuvasından   “Sizlerin  öyle  öyle dedi inizi duyuyorum. Bakın, ben -yemin   çocukların ruh sa lı ı ve ahlâk terbiyesi için de son derece etkili
 aileyi, toplumun en temel ve kutsal yapısı olarak tanımlar. Bu   yardımla ma ve  dayanı ma içinde olunması tavsiye edilir.   huzur ve mutlulu un korunması için birçok tavsiyede bulunmu ,   sevilmeyen helal, bo anmaktır.”   Evlilik,  büyük bir sorumluluk   yoksun kalan çocukların e itim ve ö retiminde, ha a ahlâk ve   ederim ki- Allah’a hepinizden daha çok saygılıyım. O’ndan daha çok   ve verimli oldu u psikoloji ve pedagojinin gözlemleriyle
 kutsallık, aile bireyleri arasındaki sevgi, saygı, merhamet ve   Akrabalık ili kileri, toplumun genel yapısını güçlendiren ve   e ler arasındaki sevgi ve merhametin önemine vurgu yapmı tır.  i idir ve bu yüzden de evlili in planlı olması gerekmektedir.   ruh sa lı ında ciddi problemlerle kar ıla ıldı ı bilinmektedir.   korkarım. Bununla birlikte oruç tu u um günler de olur,   kanıtlanmı tır.
 adalet gibi de erlerin korunması ve ya atılmasıyla sa lanır.  dayanı mayı artıran önemli bir unsurdur.  2- Ailenin Kurulu u  Özellikle erkekler; bir eve, bir kadına bakabilecek; sa lıklı,   Yapılan  bir  ara tırmada  ülkemizdeki  hükümlü  gençlerin   tutmadı ım günler de. Namaz da  kılarım, uyku da uyurum,
 Kur’an ve sünnet, e ler arasında sevgi, saygı, anlayı  ve   ahlaklı ve e itimli, dindar, topluma yararlı çocuklar yeti tirilecek   %22’sinin “parçalanmı  veya eksik aile”den geldi i tespit   kadınlarla da evlenirim... Kim benim sünnetimden yüz çevirirse   Evlenme, sadece evlenen erkek ve kadını bir araya getirmekle
 Dinimize göre aile, Allah’ın insanlara bah e i i en büyük   Ailenin kurulu unda ilk sa a, kadın veya erkek tarafının   benden uzak kalır.” buyurdu.    Hazret-i Peygamber’in evlenmeyi   kalmayıp  iki  tarafın  aileleri  arasında  da  yeni  ve özel bir  ba
 nimetlerden biridir. Aile, bireylerin huzur ve sükûnet buldu u,   ho görüye dayalı bir ili ki  kurulmasını emreder. E lerin   evlenme niyet ve arzusunu bir teklif  eklinde kar ı tarafa   edilmi tir.    zorla tıran  artları ortadan kaldırdı ını veya kolayla tırdı ını,   kurmak suretiyle sosyal dayanı ma, kayna ma ve barı a güç
 ruhsal ve duygusal ihtiyaçlarının kar ılandı ı bir limandır. Bu   birbirlerine kar ı sorumlulukları, hakları ve görevleri adaletle   iletmesiyle ba lar.  slâm hukuk terimi olarak bir tarafın kar ı   Aile kurumunun i levi, sa lıklı nesiller yeti tirmekten ibaret   katmaktadır. Nitekim birbiriyle zıtla ma ve çatı ma hâlinde
 nedenle, aile içi ili kilerde sevgi,  e at ve dayanı ma ön   belirlenmi tir. Anne-babaların çocuklarına kar ı  e atli,   tarafa evlenme niyet ve arzusunu bildirmesine “hıtbe”   de ildir. Aile, kadın ve erkek arasında cinsel ili kilerin de er   bulunan kabileleri, ha a zaman zaman ülkeleri ve milletleri
 plandadır.  merhametli ve adaletli davranmaları, çocukların da   denilmi tir. Bu niyeti  açıklayan taraf genellikle  erkek   yargılarına ve ahlâk kurallarına uygun olarak sürdürülmesini
 anne-babalarına kar ı saygılı ve itaatkâr olmaları emredilir.  oldu undan “hâtıb”, teklife muhatap olan taraf da genelde kadın   uzla tırma yollarından biri olarak bunlar arasında hısımlık
 Ailenin en önemli görevlerinden biri, yeni nesillerin dünyaya   oldu undan  “mahtûbe” adını alır. Türkçe de  “hıtbe” terimi   sa layan, bu suretle cinsel arzuların gayrime ru yollardan   ba ları kurmak, her dönemde uygulanagelen bir önlem olmu  ve
 kar ılanmasını önleyen, dolayısıyla ahlaki gayeye hizmet eden
 gelmesi, büyümesi ve e itilmesidir.  slam, çocukların ahlaki ve   Sonuç olarak   slam’da  aile,  bireylerin hem  dünyevi  hem  de   ni anlılı ı ifade eder.  bir kurumdur. Aile kurumu ve onunla ilgili olarak konulan   bundan ba arılı sonuçlar elde edilmi tir.  slam Âlimi      30. Rum, 21
                                                                 Ebû Dâvud, Zekât, 32.
 manevi de erlerle donatılması, topluma faydalı bireyler olarak   uhrevi mutlulu unu hede eyen, sevgi, saygı, merhamet ve   Ebü’l-Hasen Mâverdî’nin (öl.450/1058) Edebü’d- Dünyâ ve’d-      Bkz. Kanad, “Ailede Çocuk Terbiyesi” Sosyo Kültürel De i me Sürecinde Türk Ailesi, s. 43- 47
                                                                                                     AKADEMİ  I  49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56