Page 21 - Akademi Dergisi Temmuz
P. 21

AKADEMİ TEMMUZ 2024                                                                  İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         DE ZM N TANIMLARI                                    Çocuk e itiminde erken ya lardan itibaren din e itimi vermenin          D NÎ E  T MDE D K T ED LMES                           sayısal dersler erken ya lardan itibaren zaten verilmektedir.
         Deizmi çe itli kaynaklar farklı  ekillerde tanımlamı tır.  Gerard   ehemmiyetine vurgu yapan çe itli ara tırmalar da mevcu ur. Julie   GEREKENLER                                  Co rafya dersinden esinlenerek namaz vakitleri, kimyadan yararla-
         Legrand; “Hiçbir dine tabi olmadan Tanrı’nın varolu unu kabul eden   Grove, bir çalı masında; çocukla alakalı ki ilerin, onların e itimleri                                        narak alkolle en yiyecek/içecekler, biyolojiden hareketle  temel
         bir doktrin”, Fransız Jacques-Bénigne Bossuet; “gizlenmi  ateizme   sırasında dine ula malarına engel olmak yerine dinin zenginlikleri   • Dinî e itimde öncelikle  edep ö retilmelidir. Edep,  haddini,   anatomi, fen bilimlerinden istifade edilerek temel elektromanyetik
         açılan bir yol”, Paul Foulquié “vahyin tanrı’sını tamamen reddederek   ile tanı malarına fırsat vermelerinin huzurlu ve mutlu toplumlar   sınırını bilmek demektir.  slam âlimleri; “ nsanın bu dünyada   dalgalar vb. konularda e lenceli ve anla ılır metotlarla temel
         sadece tabii kabiliyetler verisine dayanan kriterler…” olarak tanımlar.   için daha akılcı bir davranı  olaca ını vurgulamı tır. (A gi  to the   üstünlü ü, haysiyeti,  ere , ilim ve edebi iledir” buyurmu lardır.   bilgiler verilmelidir. Tabii bunu verecek insanları da öncelikle iyi
         Dikkat  edilirse  deizmde  bir  ölçü,  kriter  ve  itaat  edilmesi  gerek   child: Religious education in the primary school-teachers’   Edep olmayan yerde ilim de olmaz…         yeti tirmek gerekir. Mesela; cami kursları ve örgün e itim kurum-
         kurallar yoktur. Herkes istedi i  ekilde kendine göre bir din ortaya   sourcebook)                                                                                                 larında görev yapacak din dersi ö retmenlerine yönelik ilahiyat
         koyabilir.   te bu durum, maalesef bütün  slam ülkelerinde oldu u                                                            • Ö renmenin ve ö rendikleri ile insanlara faydalı olmanın ehem-  okullarında bu e itimler profesyonel biçimde verilmeli ve ecdadın
         gibi ülkemizde de  hızla yayılmaya ba lamı tır. Dolayısıyla bir   MUTLULUK D N E  T M NDE SAKLIDIR                           miyeti ö retilmelidir. Zira  Harvard Üniversitesi’nde yapılan bir   din e itiminde  takip  e i i metotlar  irdelenmeli,  ba arılı
         otorite tanımayan, her  eyin merkezine sadece özgürlü ünü koyan   Amerikalı yazar William James de, din ile mutluluk arasında önemli   ara tırmada,  insanı en mutlu eden  eyin ba kalarına hizmet   e itim-ö retim modelleri güncellenerek uygulanmalıdır. Zira fen
         bir neslin kendine çekidüzen vermek için bir kontrol   ili kiler oldu unu ifade eder. Din sayesinde, kurulan ili kilerle     etmek oldu u belirtilmi tir. Bu sayede, ba kalarının mutlulu unu   ilimlerini bilmeden sa lıklı ve eksiksiz bir din e itimi mümkün
         mekanizmasının varlı ını tanıması da mümkün de ildir.  beraber çocuklar, mutlulu u kabul etmeye ba larlar. E er              sa lamak için gayret gösteren insanların sahip oldu u iç huzur da   de ildir…
                                                              ö renilen ve hayat prensibi hâline getirilen inanç ile çocuk mutlu-     toplum huzuru olarak geri dönecektir.
                                                              lu u yakaladı ında, bu inancı benimseyerek çevresine de pozitif         •  Din  ö retiminde  büyük  zatlar  ile  slam  âlimleri  tanıtılmalı  ve
                                                              enerji yayar ve hem kendi hem de etrafındakiler huzurlu bir hayat       sevdirilmelidir. Yani çocukların önüne model  ahsiyetler konma-
                                                              tarzını benimserler ( e Varieties of Religious Experience).             lıdır. Tarihten ve ecdadımızdan model insanların hayatı iyi anlatıl-
                                                              Bunun gibi çe itli ara tırmalarda; bebeklik döneminden itibaren         malı, kıssalar, menkıbeler ve hikâyeler anlatılarak çocukların
                                                              dinî altyapının kuvvetlendirilmesinin çocukların dü ünce geli im        vicdanına hitap edilmelidir.
                                                              sistemlerini, di er insanlarla münasebetlerini ve dünyayı algılama-
                                                              larını etkiledi i vurgulanmı , insanın manevi dünyasında gerçek         • Dinî e itimde metodoloji yani verili  biçimi artık güncel olmalı,
                                                              bir ihtiyaç olarak bulunması gereken dinin eksik bırakılması            ferdi farklılıklar ve ö renme stillerine yönelik bir dinî e itim
                                                              hâlinde bazı problemleri beraberinde getirece i ifade edilmi tir.       verilmelidir. Bu  ekilde verilecek e itim, daha kalıcı ve nitelikli
                                                              Dinî e itim konusunun mutlak bir ihtiyaç oldu unun altı çizilirken      olacaktır. Hazırlanacak materyaller de çocukların geli im seviyeler-
                                                              nasıl ve hangi kriterlere göre verilece i de en az bunun kadar ehem-    ine ve nitelikli ö renme süreçlerine göre geli tirilmelidir.
                                                              miyetli bir mevzudur. Kohlberg gibi ahlak e itimine vurgu yapan         • Okumanın ve kendini geli tirmenin faydaları iyi anlatılmalı, her
                                                                                                                                      kitabın de il okunması gereken kitapların ç ok okunmasının ehem-
         D N Ö RET M   HT YACI                                                                                                        miyeti çok iyi i lenmelidir.
          nsanın tabiatında bir hakikat vardır. Mutluluk ve ba arıyı beraber                                                          • Çocukların oynamasına ve e lenmesine fırsat verilerek, sadece
         yakalamı , insan odaklı medeniyetler kurmu  toplumları taklit                                                                bilgi yükleme odaklı de il e itim odaklı yakla ımlar takip
         etmek, akıllı insanların meziyetidir. “En akıllı insan, kendinden daha                                                       edilmelidir. E itim ve ö retimde ölçü iyi verilmelidir.
         akıllı olana danı andır” sözünde oldu u gibi ba arılı misalleri taklit
         etmek varken kötülü ü ve huzursuzlu u hayat prensibi hâline                                                                  • Mükâfat ve ceza mekanizmalarının i letilmesinde denge
         getirmi  olu umları referans edinmek çok mantıklı bir hareket                                                                faktörüne dikkat edilmelidir.  “Bunu  yaparsan,   unu  vermeyiz,
         olmasa gerektir.  Çocuk yeti tirme noktasında yüzyıllara                                                                     soka a çıkarmayız” gibi bazı cezalar uygun ise de, kesinlikle dayak
         damgasını vuran ve insanı, öncelikle ruhuyla kabul eden                                                                      bir  terbiye  unsuru  olarak  dü ünülmemelidir.  Ceza  kalp  kırıcı
         kültürümüz, e itim süreçlerinin strateji, yöntem ve teknik cihetler-                                                         olmamalı, kimsenin önünde de yapılmamalıdır. Bir dostumun
         ine de de er odaklı, en nitelikli yakla ımları kazandırmı tır. Bu                                                            “Okulda saçımı makine ile kesip tek çizgiyle gün boyu okulda gezdiren
         sebeple çocu un erken ya lardan itibaren yeti tirmesine yönelik                                                              ve herkesin önünde rencide eden ö retmenimi hiç unutamıyorum.
         stratejilerin çerçevesini çizerek ona yönelik tedbirleri de zamanın                                                          Ke ke o gün bana daha a ır ba ka ceza  verseydi de  vicdanımda o
          artlarına göre devamlı canlı tutmayı bilmi tir. Onun için “A aç                                                             yarayı açmasaydı”  sözünde vurguladı ı hataları yapmamak için
         ya ken e ilir” özlü yakla ımı ile çocu un erken ya lardan itibaren                                                           ö retmenlerin sevgide de cezada da ifrat ve tefri en sakınmaları
         neye meyle irilirse, oraya yönelece inin önemini ortaya koymu -                                                              gerekir. Çocu a yaptı ı güzel i leri sebebiyle yerine, durumuna ve
         tur. Bu sebeple din e itiminde de bu hassasiyet göz önünde bulun-  teorisyenlerden ilham alarak din e itiminin nasıl verilmesi gerek-  ya ına göre oyuncak veya bisiklet almak gibi mükâfatlar verilebilir.
         durulmalıdır.                                        ti ine vurgu yapan  Ronald Goldman, bu konunun sınırlarını              Çocuk, “Bu bisikleti Kur’ân-ı kerimi hatme i im için babam bana
                                                              çizmi tir. Dinî meseleler konusunda; çocukların altyapı olu turul-      aldı” diyebilmelidir.
         Babanın, çocuklarına ilim, edep ve sanat ö retmesi farzdır. Önce,
         Kur'an-ı kerim okumasını ö retmelidir. Sonra imanın ve  slam’ın   madan sorgulama ve tartı maya yönlendirilmesinin ileri ya larda   • Çocu un beden bakımı ve e itimine de dikkat etmesinin ölçüleri
          artlarını ö retmelidir. Yedi ya ından itibaren namaz kılmaya   onları inanç yönüyle büyük sıkıntılara maruz bırakaca ını vurgu-  iyi anlatılmalı, yüzme gibi sporlarda dinin kriterleri çok iyi verilme-
         alı tırmalıdır! Dünya ve ahire e kurtulu  ilimledir. Çocu u, din   lamı tır. Aynı vurgulamaları James Fowler, David Elkind, Fritz Oser   li, bu ölçülerin zamana ve döneme göre de i emeyece inin mesajı
         bilgilerini ö rendikten sonra, okula göndermeli, lise ve üniversite   de yapmı tır. Bu noktada büyük  slam âlimi  bni Abidin hazretleri   net olarak sunulmalıdır.
         tahsili yaptırmalıdır. Dinini ö renmeden mektebe gönderilirse,   de çocukların,  “Allahü tealanın emirlerinin ve yasaklarının
         artık bunları ö renecek vakit bulamaz. Din dü manlarının tuzak-  hepsini kabul e im, be endim” demelenin küçük ya lardan     • E itim yöneticileri ve planlayıcıları;  “lisan-ı hâl, lisan-ı kal’den
         larına dü üp, onların yalanlarına aldanır. Dinsiz ve  slam ahlakın-  itibaren yerle tirilmesinin ehemmiyetine vurgu yapar. Dolayısıyla   entaktır” yani  “Yaptıklarımız, sözlerimizden daha tesirlidir”
         dan mahrum olarak yeti ir. Dünya ve ahire e felaketlere sürükle-  din me umunun manasının  “emredilene uymak” oldu unu,      sözünü hayat prensibi hâline getirmi  ö retmenlere daha fazla
         nir. Millete zararlı olur. Kendine ve ba kasına yapaca ı kötülükler-  herkesin bu konuda kendi felsefesini yapmasının din de il ki inin   fırsat vermeli ve ö retmen seçiminde daha hassas davranmalıdır.
         in günahları, ana-babasına da yazılır. Çocu unu, din bilgilerini   kendi yargıları olaca ının altını çizer. Bu sebeple din mevzuunda   • Gerek yaz kurslarında gerekse örgün e itim kurumlarında ya
         ö retmeden önce, kâ r ve Hristiyanların mekteplerine gönder-  çerçevenin erken ya lardan itibaren ö retilmesinin önemi buradan
         menin büyük zararları, Kâtip Çelebi’nin “ r âd-ül-Hıyârâ ilâ   da ortaya çıkmaktadır.                                        kategorileri de göz önünde bulundurularak temel aklî yani fen
                                                                                                                                      ilimleri, dinî ölçülerle birlikte verilmelidir. Zira okullarda temel
         Târih-il-Yunan ver-Rûm ven-Nesârâ” kitabında yazılıdır.


                                                                                                     AKADEMİ  I  19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26