Page 22 - Akademi Dergisi Temmuz
P. 22

AKADEMİ TEMMUZ 2024                                                                  İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
 DE ZM N TANIMLARI     Çocuk e itiminde erken ya lardan itibaren din e itimi vermenin   D NÎ E  T MDE D K T ED LMES    sayısal dersler erken ya lardan itibaren zaten verilmektedir.
 Deizmi çe itli kaynaklar farklı  ekillerde tanımlamı tır.  Gerard   ehemmiyetine vurgu yapan çe itli ara tırmalar da mevcu ur. Julie   GEREKENLER  Co rafya dersinden esinlenerek namaz vakitleri, kimyadan yararla-
 Legrand; “Hiçbir dine tabi olmadan Tanrı’nın varolu unu kabul eden   Grove, bir çalı masında; çocukla alakalı ki ilerin, onların e itimleri   narak alkolle en yiyecek/içecekler, biyolojiden hareketle  temel
 bir doktrin”, Fransız Jacques-Bénigne Bossuet; “gizlenmi  ateizme   sırasında dine ula malarına engel olmak yerine dinin zenginlikleri   • Dinî e itimde öncelikle  edep ö retilmelidir. Edep,  haddini,   anatomi, fen bilimlerinden istifade edilerek temel elektromanyetik
 açılan bir yol”, Paul Foulquié “vahyin tanrı’sını tamamen reddederek   ile tanı malarına fırsat vermelerinin huzurlu ve mutlu toplumlar   sınırını bilmek demektir.  slam âlimleri; “ nsanın bu dünyada   dalgalar vb. konularda e lenceli ve anla ılır metotlarla temel
 sadece tabii kabiliyetler verisine dayanan kriterler…” olarak tanımlar.   için daha akılcı bir davranı  olaca ını vurgulamı tır. (A gi  to the   üstünlü ü, haysiyeti,  ere , ilim ve edebi iledir” buyurmu lardır.   bilgiler verilmelidir. Tabii bunu verecek insanları da öncelikle iyi
 Dikkat  edilirse  deizmde  bir  ölçü,  kriter  ve  itaat  edilmesi  gerek   child: Religious education in the primary school-teachers’   Edep olmayan yerde ilim de olmaz…  yeti tirmek gerekir. Mesela; cami kursları ve örgün e itim kurum-
 kurallar yoktur. Herkes istedi i  ekilde kendine göre bir din ortaya   sourcebook)  larında görev yapacak din dersi ö retmenlerine yönelik ilahiyat
 koyabilir.   te bu durum, maalesef bütün  slam ülkelerinde oldu u   • Ö renmenin ve ö rendikleri ile insanlara faydalı olmanın ehem-  okullarında bu e itimler profesyonel biçimde verilmeli ve ecdadın
 gibi ülkemizde de  hızla yayılmaya ba lamı tır. Dolayısıyla bir   MUTLULUK D N E  T M NDE SAKLIDIR  miyeti ö retilmelidir. Zira  Harvard Üniversitesi’nde yapılan bir   din e itiminde  takip  e i i metotlar  irdelenmeli,  ba arılı
 otorite tanımayan, her  eyin merkezine sadece özgürlü ünü koyan   Amerikalı yazar William James de, din ile mutluluk arasında önemli   ara tırmada,  insanı en mutlu eden  eyin ba kalarına hizmet   e itim-ö retim modelleri güncellenerek uygulanmalıdır. Zira fen
 bir neslin kendine çekidüzen vermek için bir kontrol   ili kiler oldu unu ifade eder. Din sayesinde, kurulan ili kilerle   etmek oldu u belirtilmi tir. Bu sayede, ba kalarının mutlulu unu   ilimlerini bilmeden sa lıklı ve eksiksiz bir din e itimi mümkün
 mekanizmasının varlı ını tanıması da mümkün de ildir.  beraber çocuklar, mutlulu u kabul etmeye ba larlar. E er   sa lamak için gayret gösteren insanların sahip oldu u iç huzur da   de ildir…
      ö renilen ve hayat prensibi hâline getirilen inanç ile çocuk mutlu-  toplum huzuru olarak geri dönecektir.
 lu u yakaladı ında, bu inancı benimseyerek çevresine de pozitif   •  Din  ö retiminde  büyük  zatlar  ile  slam  âlimleri  tanıtılmalı  ve
 enerji yayar ve hem kendi hem de etrafındakiler huzurlu bir hayat   sevdirilmelidir. Yani çocukların önüne model  ahsiyetler konma-
 tarzını benimserler ( e Varieties of Religious Experience).   lıdır. Tarihten ve ecdadımızdan model insanların hayatı iyi anlatıl-
 Bunun gibi çe itli ara tırmalarda; bebeklik döneminden itibaren   malı, kıssalar, menkıbeler ve hikâyeler anlatılarak çocukların
 dinî altyapının kuvvetlendirilmesinin çocukların dü ünce geli im   vicdanına hitap edilmelidir.
 sistemlerini, di er insanlarla münasebetlerini ve dünyayı algılama-
 larını etkiledi i vurgulanmı , insanın manevi dünyasında gerçek   • Dinî e itimde metodoloji yani verili  biçimi artık güncel olmalı,
 bir ihtiyaç olarak bulunması gereken dinin eksik bırakılması   ferdi farklılıklar ve ö renme stillerine yönelik bir dinî e itim
 hâlinde bazı problemleri beraberinde getirece i ifade edilmi tir.   verilmelidir. Bu  ekilde verilecek e itim, daha kalıcı ve nitelikli
 Dinî e itim konusunun mutlak bir ihtiyaç oldu unun altı çizilirken   olacaktır. Hazırlanacak materyaller de çocukların geli im seviyeler-
 nasıl ve hangi kriterlere göre verilece i de en az bunun kadar ehem-  ine ve nitelikli ö renme süreçlerine göre geli tirilmelidir.
 miyetli bir mevzudur. Kohlberg gibi ahlak e itimine vurgu yapan   • Okumanın ve kendini geli tirmenin faydaları iyi anlatılmalı, her
         kitabın de il okunması gereken kitapların ç ok okunmasının ehem-
 D N Ö RET M   HT YACI   miyeti çok iyi i lenmelidir.
  nsanın tabiatında bir hakikat vardır. Mutluluk ve ba arıyı beraber   • Çocukların oynamasına ve e lenmesine fırsat verilerek, sadece
 yakalamı , insan odaklı medeniyetler kurmu  toplumları taklit   bilgi yükleme odaklı de il e itim odaklı yakla ımlar takip
 etmek, akıllı insanların meziyetidir. “En akıllı insan, kendinden daha   edilmelidir. E itim ve ö retimde ölçü iyi verilmelidir.
 akıllı olana danı andır” sözünde oldu u gibi ba arılı misalleri taklit
 etmek varken kötülü ü ve huzursuzlu u hayat prensibi hâline   • Mükâfat ve ceza mekanizmalarının i letilmesinde denge
 getirmi  olu umları referans edinmek çok mantıklı bir hareket   faktörüne dikkat edilmelidir.  “Bunu  yaparsan,   unu  vermeyiz,
 olmasa gerektir.  Çocuk yeti tirme noktasında yüzyıllara   soka a çıkarmayız” gibi bazı cezalar uygun ise de, kesinlikle dayak
 damgasını vuran ve insanı, öncelikle ruhuyla kabul eden   bir  terbiye  unsuru  olarak  dü ünülmemelidir.  Ceza  kalp  kırıcı
 kültürümüz, e itim süreçlerinin strateji, yöntem ve teknik cihetler-  olmamalı, kimsenin önünde de yapılmamalıdır. Bir dostumun
 ine de de er odaklı, en nitelikli yakla ımları kazandırmı tır. Bu   “Okulda saçımı makine ile kesip tek çizgiyle gün boyu okulda gezdiren
 sebeple çocu un erken ya lardan itibaren yeti tirmesine yönelik   ve herkesin önünde rencide eden ö retmenimi hiç unutamıyorum.
 stratejilerin çerçevesini çizerek ona yönelik tedbirleri de zamanın   Ke ke o gün bana daha a ır ba ka ceza  verseydi de  vicdanımda o
  artlarına göre devamlı canlı tutmayı bilmi tir. Onun için “A aç   yarayı açmasaydı”  sözünde vurguladı ı hataları yapmamak için
 ya ken e ilir” özlü yakla ımı ile çocu un erken ya lardan itibaren   ö retmenlerin sevgide de cezada da ifrat ve tefri en sakınmaları
 neye meyle irilirse, oraya yönelece inin önemini ortaya koymu -  gerekir. Çocu a yaptı ı güzel i leri sebebiyle yerine, durumuna ve
 tur. Bu sebeple din e itiminde de bu hassasiyet göz önünde bulun-  teorisyenlerden ilham alarak din e itiminin nasıl verilmesi gerek-  ya ına göre oyuncak veya bisiklet almak gibi mükâfatlar verilebilir.
 durulmalıdır.   ti ine vurgu yapan  Ronald Goldman, bu konunun sınırlarını   Çocuk, “Bu bisikleti Kur’ân-ı kerimi hatme i im için babam bana
 çizmi tir. Dinî meseleler konusunda; çocukların altyapı olu turul-  aldı” diyebilmelidir.
 Babanın, çocuklarına ilim, edep ve sanat ö retmesi farzdır. Önce,
 Kur'an-ı kerim okumasını ö retmelidir. Sonra imanın ve  slam’ın   madan sorgulama ve tartı maya yönlendirilmesinin ileri ya larda   • Çocu un beden bakımı ve e itimine de dikkat etmesinin ölçüleri
  artlarını ö retmelidir. Yedi ya ından itibaren namaz kılmaya   onları inanç yönüyle büyük sıkıntılara maruz bırakaca ını vurgu-  iyi anlatılmalı, yüzme gibi sporlarda dinin kriterleri çok iyi verilme-
 alı tırmalıdır! Dünya ve ahire e kurtulu  ilimledir. Çocu u, din   lamı tır. Aynı vurgulamaları James Fowler, David Elkind, Fritz Oser   li, bu ölçülerin zamana ve döneme göre de i emeyece inin mesajı
 bilgilerini ö rendikten sonra, okula göndermeli, lise ve üniversite   de yapmı tır. Bu noktada büyük  slam âlimi  bni Abidin hazretleri   net olarak sunulmalıdır.
 tahsili yaptırmalıdır. Dinini ö renmeden mektebe gönderilirse,   de çocukların,  “Allahü tealanın emirlerinin ve yasaklarının
 artık bunları ö renecek vakit bulamaz. Din dü manlarının tuzak-  hepsini kabul e im, be endim” demelenin küçük ya lardan   • E itim yöneticileri ve planlayıcıları;  “lisan-ı hâl, lisan-ı kal’den
 larına dü üp, onların yalanlarına aldanır. Dinsiz ve  slam ahlakın-  itibaren yerle tirilmesinin ehemmiyetine vurgu yapar. Dolayısıyla   entaktır” yani  “Yaptıklarımız, sözlerimizden daha tesirlidir”
 dan mahrum olarak yeti ir. Dünya ve ahire e felaketlere sürükle-  din me umunun manasının  “emredilene uymak” oldu unu,   sözünü hayat prensibi hâline getirmi  ö retmenlere daha fazla
 nir. Millete zararlı olur. Kendine ve ba kasına yapaca ı kötülükler-  herkesin bu konuda kendi felsefesini yapmasının din de il ki inin   fırsat vermeli ve ö retmen seçiminde daha hassas davranmalıdır.
 in günahları, ana-babasına da yazılır. Çocu unu, din bilgilerini   kendi yargıları olaca ının altını çizer. Bu sebeple din mevzuunda   • Gerek yaz kurslarında gerekse örgün e itim kurumlarında ya
 ö retmeden önce, kâ r ve Hristiyanların mekteplerine gönder-  çerçevenin erken ya lardan itibaren ö retilmesinin önemi buradan   kategorileri de göz önünde bulundurularak temel aklî yani fen
 menin büyük zararları, Kâtip Çelebi’nin “ r âd-ül-Hıyârâ ilâ   da ortaya çıkmaktadır.     ilimleri, dinî ölçülerle birlikte verilmelidir. Zira okullarda temel
 Târih-il-Yunan ver-Rûm ven-Nesârâ” kitabında yazılıdır.


         AKADEMİ  I  20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27