Page 49 - Akademi Dergisi Ocak
P. 49

AKADEMİ OCAK 2025                                                                    İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         padi ahın bu dersleri icra e i ini ve bizzat kendilerinin de   Be ikta  Sahil Sarayı, Çıra an Sarayı, Yıldız/Çit Kasrı ve Dolma-
         katıldı ını görmü  oluruz.  Sonuç itibariyle Osmanlı’da huzur   bahçe Sarayı (Muayede ve Zülvecheyn Sofaları) mekân olarak
         derslerinin kesin bir  ekilde ba langıcıyla ilgili net bir bilgi   kullanılmı tır.
         bulunmamaktadır. Bunun sebebi ise huzur dersleri ile mutat   HUZUR DERSLER N N  C   EKL
         derslerin karı tırılmasından kaynaklanmaktadır. Osman Bey   Huzur dersleri, Ramazan-ı  erif ayında  yapılmaktaydı. Genel
         Dönemi’nde yine kendisinin katılımıyla bazı dersler icra edil-   olarak ise ilk on günü icra edildi i bilgisi bulunmaktadır. II.
         mi tir. Bu dersleri bazı müelli er mutat ders olarak kabul etmi ,   Abdülhamid Dönemi’nde ise derslerin ha ada iki güne çıkarıl-
         bazıları ise huzur dersi olarak zikretmi lerdir. 165 yıl boyunca   masıyla farklı bir uygulamaya geçilmi tir. Derslerin yapılaca ı
         icra edilen huzur dersleri, Osmanlı  ilim gelene inde  yer   mekânlar sürekli de i iklik gösterirdi. Padi ah tarafından
         edinmi tir.
                                                              belirlenen bir yerde toplanılıp burada icra edilirdi. Yine padi ah,
         HUZUR DERSLER N N  TILIMCILARI                       derse katılacak olan mukarrir ve muhatapların isimlerini ve takrir
         Huzur dersleri, seçilmi  ki ilerin katılımıyla gerçekle tirilen bir ders   edilecek olan ayetleri  eyhülislama bildirir ve onun aracılı ıyla
         niteli ini ta ımaktadır. Bu katılımcıları  u  ekilde zikredebiliriz:   katılımcılara  bilgi  vererek onların  önceden  hazırlanmalarını
         Padi ah                                              sa lardı. Lakin burada önemli bir nokta ise derse i tirak edecek
         Huzur derslerinin vazgeçilmez unsuru arasında bulunmaktadır.   olan  ahıslar birbirlerini bilmezlerdi. Dolayısıyla önceden
         Padi ahlar, derslerin onay merkezi konumundadır. Mukarrir,   kar ılıklı bir mütalaa gerçekle mez ve ders esnasında olu an
         muhatap ve samileri; okunacak metni, yeri ve zamanı belirler.    müzakere ortamında herkes bilgisini veya sorusunu padi ahın
                                                              huzurunda arz ederdi. Dersin gün içinde yapıldı ı vakit ise ö le
          eyhülislam                                          ile ikindi arasıydı.  Derse ba lanılmadan önce bir merasim
         Huzur derslerini düzenleyen ve uygun bir  ekilde icra edilmesini   gerçekle tirilirdi. Bu merasimin ismi ise “Bini -i Hümayun” idi.
         sa layan yetkili bir ki idir. Padi ahın tasdik edece i konuları   Padi ahın meclise girmesiyle resmî elbiseleri giyinmi , ni an-
         belirler ve  ona arz  eder. Dinleyicilerin  kimler olabilece ini   larını takmı  ve sarıkları üzerine sırmaları geçirmi  olarak önde
         tavsiye edebilir. Okunacak ayetleri padi ahtan alıp mukarrir ve   mukarrir;  arkasından  da  kıdem sırasıyla  muhataplar huzura
         muhatapları bildirir.
                                                              girerdi. Ulema, ayakta bekleyen padi aha ihtiram selamını
         Mukarrir                                             verdikten sonra kendine ait olan yerlere otururdu.  Padi ahın bu
         Lügat manası itibariyle; bir  eyi takrir eden, anlatan, konferansçı   meclislerde özel bir makamı mevcut de ildi.  lmiye sınıfından
         demektir. Padi ah huzurunda dersi tekrar eden ve muhatapların   olan yani mukarrir ve muhatapların önünde birer rahle bulun-
 Bir devleti önemli kılan unsurlardan birisi ilme verdi i de erdir.   zikredilmektedir. Ata Bey’in “Enderun Tarihi” ismindeki   sorularına cevap veren âlimdir. Huzur derslerinin icra edildi i   maktaydı. Mukarririn takriri ile ders ba lardı. Ders, yakla ık iki
  lim, bir insanın veyahut bir milletin ilerleyebilmesi için en   eserinde bu konuya  u  ekilde de inilmi tir:    mecliste  sadece  bir  tane  mukarrir  bulunurdu.  Mukarrirler,   saat sürerdi. Mukarrir, önceden belirlenen ayetleri okur; sonra
 önemli araçlardan biridir. Bu mana itibariyle Osmanlı Devleti   medrese  tahsilini  tamamlayıp  icazet  almı ; sonra  da  müderris   Kadı Beyzavi Tefsiri’nden ayetin tefsirini okur ve ayeti geni çe
 ilme oldukça önem vermi  bir devle ir.  lim ehline maddi ve   “Osman Han-ı Gazi asr-ı fezail hasr-ı âlisinde bed’ile Orhan Han-ı   sıfatıyla ders okutarak talebeye icazet vermi  olanlardan seçilirdi.   erh etmeye çalı ırdı. Mukarrir sunumunu bitirdikten sonra

 manevi bütün deste ini sa lamı tır. Osmanlı padi ahları ise hem   Gazi ahdinde daimî sure e icraya ba lanılarak ol zamanlarda ve   Muhatap(lar)   muhataplara soruları olup olmadı ı sorar ve kıdem sırasına göre
 halkının ilmi faaliyetlerine önem vermi  hem  de kendilerinin   hususile Murad Han-ı evvel vaktındanberi Ramazan-ı  erifde vakit   Huzur derslerinin ilk dönemlerinde “talip” olarak isimlendiril-   sorularını alır; her birine cevap verirdi. Mukarrir, soru cevap
 geli imi için gayret göstermi lerdir. Huzur dersleri ise bunun en   bulundakça her gün ve eyyam-ı sairede irade buyuruldukça fuhulini   mekteydi. Huzur derslerinde mukarririn yanında hazır bulunan   faslından sonra muhtasar bir dua yaparak dersi sonlandırırdı.
 büyük örneklerinden biridir.    ûlemadan olan zevat-ı fezailsimatın ekserisi huzuru  hümayunda   âlimler toplulu udur.
 içtima ile âyât-ı celile-i furkaniyeden bazı suver-i  erife tefsir   HUZUR DERSLER NDE ÖDÜL
 Tanımı    olunması kaide hükmüne girmi  iken (Mustafa Hanı salis) zuhari   Sami(ler)   Huzur derslerine katılan mukarrir ve muhataplara padi ah
 Huzur dersleri tanım itibariyle iki  kısma ayrılmaktadır:   zehairi ahiretleri olmak üzere bu usulü hayriyeyi kanunu kavime   Padi ahın  onayı  ile  derse  katılan  dinleyici  kitlesidir.  Genel
 Kelimenin lügat manası, padi ahın huzurunda icra edildi i için   rabtile daimî ve resmî bir nizam hükmüne vaz’ ve himmet buyur-  itibariyle  padi ahın  yakınları  yani   ehzadeler,  valide  sultanlar,   tarafından talti er ihsan olunmu tur. Bu derslerin bir gelene i
 bu tabir ile kullanılmı tır. Istılâhi manası ise Ebu’l- Ulâ Mardin’in   mu lardır.”  Ata Bey’in, huzur derslerinin Osman Bey’in döne-  hanım sultanlar, vezirler, öteki devlet erkânı ve sair önemli zevat   olarak ise dersin bitiminde nakit bah i  verildi i bilinmektedir.
 ifadesiyle, “Hicri 1172 Ramazan’ından itibaren her sene Osmanlı   minde ba ladı ını zikretmesi; bunun bir mesnede dayanma-  katılabiliyordu. Samiler, daimî de ildi yani her oturuma farklı   Huzur derslerinde hocalara verilen mükâfatlar genel itibariyle  u
 padi ahının huzurile muayyen mütebahhir ve  slam diniyle müted-  masından, kaynaklarda do ru olarak kabul edilmemesine sebep    ahıslar katılabiliyordu.   ekildedir: nakit bah i ler, bohça  eklinde verilen hediyeler,

 eyyin zatlardan terekküp etmek üzere Ramazan günleri sarayda   olmu tur. Osmanlı’da huzur derslerinin ba langıcıyla ilgili olarak   HUZUR DERSLER N N  C  ED LD    MEKÂNLAR   ni anla taltif ve ter  ödülü.
 mün’akit ilmî mecliste Kadı Beyzavi Tefsiri’ni münazaralı tarzda   yine ba ka bir rivaye e, III. Ahmed Dönemi’nde Damad   Huzur dersleri icra olunmaya ba ladı ı günden itibaren muhtelif   HUZUR DERSLER NDE CEZA
 tedrisi ifade etmek üzere kullanılan ıstılahtır.”  Ramazan-ı  erif ayı    brahim Pa a tarafından 1136 yılında icra edildi i nakledilmek-  mekânlarda gerçekle tirilmi tir. Genel itibariyle padi aha yakın   Huzur derslerinde bazen padi ahın da bulundu u esnalarda
 içinde icra edilen huzur dersleri genel itibariyle; padi ahın ve   tedir.   Ba ka bir görü e göre huzur derslerinin ilk defa II. Musta-  yerler tercih edilmi tir. Temelde iki kısma ayrılmaktadır: Birinci-  soru-cevap kısmında muhataplar arasında had sınırlarını a anlar
 bazı devlet görevlilerin katılmasıyla, mukarrir ismi verilen   fa zamanında (1757-1774) yapıldı ı zikredilmektedir.4 Bu ön   si, Topkapı Sarayı’nın içinde bulunan bölmelerde, ikincisi ise   olabiliyordu. Bu zevâta ise dersten ihraç, nefy (sürgün) ve ilmî
 anlatıcının ona önceden bildirilen Kur’an-ı Kerim’den belirli   bilgiden sonra huzur dersleriyle ilgili olarak Sultan Vahdeddin ve   Topkapı Sarayı’nın dı ında bulunan mekânlarda gerçekle tiril-   rütbenin dü ürülmesi gibi cezalar verilebiliyordu. Buna misal
 kısımları Kadı Beyzavi Tefsiri’yle birlikte katılımcıların huzurun-  Halife Abdülmecid Efendi zamanında Dolmabahçe Sarayı’nda   mi tir.   Bunlar ba lıca  u mekânlardır:  Topkapı içindeki Sofa-ı   olarak kaynaklarda 1176 yılında Abdülmünim Efendi’nin ders
 da anlatmasına ve yapılan bu derslere verilen isimdir.    devam eden derslerin sonunca 1341 Ramazan’ında (Mayıs   Hümayun, Merdivenba ı Kasrı, Sünnet Odası,  Revan Kö kü,   takriri sırasında Tatar Ali Efendi isimli zat, ders münaka asında
 Tarihçesi   1923) yapılmı , 26 Recep 1342 (4 Mart 1924) tarihinde hilâfe-  Has Oda, Çinili Kö k, Çadır Kö k gibi yerlerde; Topkapı Sarayı   ilmî nezaherle teli  mümkün olmayan tarzda a ır sözler kullan-
 Huzur  derslerinin  tarihî  seyrine  baktı ımız  zaman  ilk  icra   tin kaldırılmasıyla huzur dersleri de yapılamamı tır.  Huzur   dı ında ise Topkapı Sahil Sarayı, Sepetçiler Kasrı, Yalı Kasrı,   masından dolayı devrin  eyhülislamı Dürrizâde Mustafa Efendi
 edildi i zaman olarak Osman Bey’in dönemi kaynaklarda   derslerinin III. Mustafa’yla ba ladı ını esas alırsak toplamda 11   Kasr-ı Cedid,  evkiye Kö k,  ncili Kö k, Rami Kı la Camii,   tarafından Bozcaada’ya sürülmü tür.

                                                                                                    AKADEMİ  I  47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54