Page 47 - Akademi Dergisi Ocak
P. 47

AKADEMİ OCAK 2025                                                                    İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
                                                              -Fıkıh:  slam hukukunun teorik ve pratik yönlerini ele alan
                                                              çalı malardır.  mam-ı Azam Ebu Hanife,  mam  a î,  mam Malik
                                                              ve Ahmed bin Hanbel bu alanda önemli çalı malar yapmı lardır.
                                                              -Kelam:  nanç esaslarını delillerle açıklama ve savunma amacı
                                                              ta ıyan çalı malardır. E ’ari, Mâtüridî ve  mam Gazali gibi âlimler
                                                              bu alanda etkili olmu tur.
                                                              2. Aklî  limler
                                                              Aklî ilimler, insan aklını kullanarak tabiat, toplum ve insan
                                                              üzerine yapılan bilimsel ve felse  çalı malardır:
                                                              -Felsefe:  slam  lozo arı; Yunan felsefesini,  slam dü üncesiyle
                                                              harmanlamı  ve özgün eserler ortaya koymu tur. Farabi,  bn Sina
         Fussilet Suresi’nde  u buyrulur: “Biz, onlara hem ufuklarda hem   ve  bn Rü d bu alanda öncüdür.
         de kendi ne slerinde ayetlerimizi gösterece iz ki onun   -Tıp:  bn Sina’nın “El-Kanun  ’t-Tıbb” isimli eseri, Batı
         (Kur’an’ın) gerçek oldu u onlar için apaçık ortaya çıksın.”   dünyasında uzun yıllar temel tıp kitabı olarak okutulmu tur.
         (Fussilet, 41:53) Bu ayet, bilginin sadece kitaplardan de il,   -Astronomi: El-Biruni ve Ulu  Bey gibi âlimler, gökyüzü
         kâina a yapılan inceleme ve ara tırmalarla da elde edilece ini   hareketlerini inceleyerek önemli astronomik ke i erde
         göstermektedir.                                      bulunmu lardır.
                                                              -Matematik: Harezmi,  cebir alanında  büyük katkılar yaparak
         Peygamber Efendimiz’in (sallallahü aleyhi ve sellem)  lme   modern matemati in temelini atmı tır.
         Te viki                                              -Fizik ve Optik:  bn Heysem, ı ı ın yapısını inceleyen
         Peygamber Efendimiz de (sallallahü aleyhi ve sellem)  slam’ın   çalı malarıyla optik biliminin öncüsü olmu tur.
         bilgiye verdi i önemi, sözleri ve uygulamalarıyla ortaya
         koymu tur. Onun  u hadisi, ilim arayı ının ne kadar önemli   Sonuç
         oldu unu belirtir:  “ lim ö renmek, her  Müslüman’ın üzerine    Kur’an-ı Kerim’deki ilimle ilgili ayetler, bilgi edinmenin ve bu
         arzdır.” ( bn Mâce, Mukaddime, 17) Yine ba ka bir hadis-i   bilgiyi hayırlı i lerde kullanmanın hem bireysel hem de
          eri e, “Kim ilim tahsil etmek için bir yola girerse Allah o ki iye   toplumsal geli im için ne kadar önemli oldu unu ortaya
         cennetin yolunu kolayla tırır.” buyrulmu tur. Yine ba ka bir   koymaktadır.  slam, bilgiye ula mayı ve bu bilgiyi Allah’ın rızası
  lim, Arapça kökenli bir kelime olup “alime” kök  ilinden türeyen   “Yaratan Rabb’inin adıyla oku! O, insanı bir kan pıhtısından   hadis-i  eri e, “ nsano lu öldü ü zaman bütün amellerinin   do rultusunda  kullanmayı  temel  bir  ödev  olarak  tanımlar.  Bu
 bir mastardır. Türkçede genellikle “bilgi” anlamında kullanılsa da   yara ı. Oku! Rabb’in en cömert olandır. Kalemle (yazmayı)   sevabı da sona erer.  u üç  ey bundan müstesnadır: Sadaka-i   anlayı  hem maddi hem  de manevi anlamda insanlı ı ileri
 bu iki kavram tam olarak örtü memektedir. Klasik sözlüklerdeki   ö reten, insana bilmedi ini  ö reten’dur.” (Alak,  96:1-5) Bu   câriye, istifade edilen ilim, kendisine dua eden hayırlı evlat.”   ta ıyacak bir medeniyetin in asına imkân tanımı tır. Ehl-i Sünnet
 tanımlar incelendi inde, ilim kavramının yalnızca  “bilgi”   ayetler, bilginin kayna ının Allah oldu unu ve ilim edinmenin,   (Müslim, Vasiyyet 14) buyrulmu tur.  âlimleri de bu anlayı a uygun olarak çalı malar yürütmü ,
 kelimesiyle sınırlandırılamayaca ı anla ılır. Bu tanımlara göre   insanı Allah’ın  yüceli ine yakla tıran temel bir  ibadet  ekli   nesilleri de bu amaçla e itmi lerdir.
 ilim; bir sıfat olarak bilme yetisini, bu yeti sayesinde var olan   oldu unu göstermektedir. Buradaki “oku” emri, sadece metinleri   Peygamber  Efendimiz, sava  esirlerini serbest bırakmak için
 kapalılı ın ortadan kaldırılmasını sa layan bilgiyi ve nihayetinde   okumaktan öteye giderek kâinatı ve yaratılı ı okumayı, anlamayı   Müslümanlara okuma- yazma ö retme  artı getirmi tir. Bu
 bu bilginin birey tarafından idrak edilmesini ifade etmektedir.   ve tefekkür etmeyi de kapsamaktadır.  durum,  slam’ın bilgiye verdi i de erin pratik bir örne idir.
 Kur’an-ı Kerim, insanlı ın rehberi olarak hem dünyevi hem de    lim Sahibi ile Cahilin Farkı  Bunun yanında  slam âlimleri de tarih boyunca ilim kavramına
 uhrevi hayatın temel ilkelerini belirlerken ilim ve bilgiye büyük   Kur’an-ı Kerim, ilim sahiplerini üstün bir konuma yerle tirir ve   büyük önem vermi  ve çe itli alanlarda kapsamlı çalı malar
 bir önem atfetmektedir.  slam, bilgi edinmeyi sadece bireysel bir   bilgiye sahip olmanın, insanın de erini artırdı ını vurgular.   gerçekle tirmi tir.   lim,  slam  dü üncesinde yalnızca  bilgiyi
 erdem olarak görmekle kalmaz,  aynı zamanda toplumsal kal-   Zumer Suresi’nde bu,  u  ekilde ifade edilir: “Hiç bilenlerle   de il, bilginin insanı hakikate ula tıran bir araç oldu unu da ifade
 kınma ve insanlı ın hayrına hizmet eden kutsal bir sorumluluk   bilmeyenler bir olur mu?” (Zumer, 39:9) Bu ayet; bilgi   eder.  slam âlimlerinin çalı maları genellikle dinî ilimler ve aklî
 olarak kabul eder. Yine Kur’an-ı Kerim, insanlı ın rehber kitabı   edinmenin, insanın manevi ve ahlaki seviyesini yükseltme   ilimler  olmak üzere  iki ana kategoriye ayrılır.  Özetleyecek
 olarak sadece ibadet, ahlak ve toplumsal hayat üzerine de il, aynı   potansiyelini gözler önüne serer.  slam’ın bilgiye verdi i önem,   olursak:
 zamanda ilim ve bilgi edinme üzerine de pek çok vurgu   bu aye e çok net bir  ekilde dile getirilmi tir. Bilgiye sahip   1. Dinî  limler
 yapmı tır.  Kur’an’ın  temel  mesajlarından  biri  olan  ö renme,   olanlar hem kendileri hem de ba kaları için hayırlı i ler   Dinî ilimler, Kur’an-ı Kerim ve sünnet ekseninde  ekillenmi ,
 dü ünme ve ara tırma; insanın üstün niteliklerinden biri olarak   yapabilecek kapasiteye sahiptir.   slam’ın temel kaynaklarını anlamaya ve yorumlamaya yönelik
 tanıtılmı tır.  Bu  makalede,  Kur’an-ı Kerim’deki  ilimle  ilgili   Tefekkür ve  lmî Ara tırma  çalı maları kapsar:
 ayetlerden hareketle, bilginin önemi ve  slam’ın bu konudaki   Kur’an-ı Kerim, insanı tefekküre davet eder. Kâinatın yaratılı ı,   -Tefsir: Kur’an-ı  Kerim’in anlamını açıklamak için yapılan
 yakla ımı incelenecektir.  gece ile gündüzün dönü ümü; da ların, denizlerin ve insan   çalı malardır. Taberi, Zemah eri ve Fahreddin Razi gibi isimler
  lmin Önemi: Kur’an-ı Kerim’in Mesajı  bedeninin incelikleri, Allah’ın varlı ına ve kudretine i aret eden   önemli müfessirlerdir.
 Kur’an-ı Kerim’de vahyin ilk ayetleri, bilgi edinme ve okumanın   deliller olarak sunulur. Bu da insanı, tabiatı ara tırmaya ve   -Hadis:  Hazret-i  Peygamber’in  söz,   il  ve  takrirlerini  (onay-
 önemine vurgu yaparak ba lar. Alak Suresi’nde  öyle buyrulur;   Allah’ın ayetlerini anlamaya yöneltir.  larını) derleme, sını andırma ve analiz etme çalı malarını kapsar.
         Buhârî, Müslim, Tirmizî gibi âlimler hadis alanında öne çıkmı tır.
                                                                                                    AKADEMİ  I  45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52