Page 50 - Akademi Dergisi Ocak
P. 50

3- Medreselerin Sosyal ve Toplumsal Haya aki Yeri
                                                                                                                                                  Osmanlı medreseleri; ö renci yeti tirmenin ötesinde, toplumsal
                                                                                                                                                  dayanı manın önemli bir parçasıydı. Bu kurumlar, genellikle
                                                                                                                                                  vakı ar tarafından desteklenirdi. Medrese e itimi alan
                                                                                                                                                  ö rencilerin burs ihtiyacı vakı ar aracılı ıyla kar ılanır, e itim
                                                                                                                                                  sürecinde barınma ve yeme gibi  temel ihtiyaçları giderilirdi.
                                                                                                                                                  Medreseler,  Osmanlı  toplumunun  ilmî  ve  dinî  alandaki  çıtasını
                                                                                                                                                  yükseltmek için kritik bir rol oynamı tır. Buralarda yeti en ulema,
                                                                                                                                                  ülkenin manevi yapısını desteklemekle kalmamı , aynı zamanda
                                                                                                                                                  Osmanlı yargı ve idari sisteminin  ekillenmesinde aktif bir rol
                                                                                                                                                  oynamı tır. Kadılar, müderrisler,  eyhülislamlar gibi kritik devlet
                                                                                                                                                  adamları bu medreselerde yeti mi tir. Burada  unu da zikretmekte
                                                                                                                                                  fayda vardır: Osmanlı padi ahları, e itim ve ilim gelene ine özel
                                                                                                                                                  bir hassasiyet göstermi , toplumun her kesiminde bilgi ve ahlakı
        Hem İlim Hem Maneviyat Merkezleri                                                                                                         yaymayı amaçlayan önemli kurumlar ve uygulamalar
                                                                                                                                                  geli tirmi lerdir. Bu ba lamda, Enderun Mektepleri ve  Huzur
                                                                                                                                                  Dersleri, Osmanlı’daki e itim sisteminin en önemli parçalarını
        OSMANLI MEDRESELERİ                                                                                                                       olu turur. Enderun Mektebi, Osmanlı sarayının bir parçası olarak
                                                                                                                                                  yüksek derecede nitelikli devlet görevlileri yeti tirmek amacıyla
                                                                                                                                                  kurulmu tur. Bu mektepler, zeki ve yetenekli çocukların küçük
                                                                                                                                                  ya larda dev irilerek sıkı bir e itimden geçirildi i bir sistem
                                                                                                Abdullah Sadık                                    üzerine in a edilmi tir. E itim müfredatı, yalnızca dinî ve ahlaki   Sonuç
                                                                                                                                                  bilgilerle sınırlı kalmamı ; dil, edebiyat, tarih, co rafya, matematik
                                                                                                 lahiyatçı Yazar
                                                                                                                                                  ve askerî strateji gibi çok yönlü konuları da kapsayarak bir nevi elit   Osmanlı medreseleri; sadece birer e itim kurumu de il, toplumun
                                                                                                                                                  bir okul modeli  sunmu tur.  Enderun’da  yeti en bireyler,   ilmî ve dinî yapısını  ekillendiren büyük bir sistemin parçasıydı.
                                                                                                                                                  Osmanlı’nın üst düzey bürokrasi kadrolarında, komutanlık   Kurulu larından itibaren ülkenin hem ilmî hem de manevi
         Osmanlı  mparatorlu u, kurulu undan itibaren ilmî ve dinî   astronomi gibi alanlarda da derslerin verildi i çok yönlü bir                görevlerinde ve ha a vezirlik makamında görev almı tır. Bu   ihtiyaçlarını kar ılayan bu kurumlar, Osmanlı toplumunun her
         e itime büyük önem veren bir medeniyet olmu tur. Osmanlı   müfredata sahip olmu tur. Fatih Sultan Mehmet Han, medre-                     kurum,  padi ahın  yakın  çevresini  olu turan  danı man  ve   alanına katkıda bulunmu ; devletin yüzlerce yıl süregelen
         medreseleri, bu ba lamda sadece birer e itim kurumu de il, aynı   seleri;  slamî ilimleri, devletin her bölgesine ula tırarak ülkenin    yöneticileri de yeti tiren bir okul niteli i ta ımı ; devletin   ba arısında büyük rol  oynamı tır. Ayrıca Osmanlı medreseleri,
         zamanda toplumu  ekillendiren sosyal ve dinî yapının temel   entelektüel seviyesini yükseltmek amacıyla planlamı tır. Kanuni             süreklili inde hayatî bir rol üstlenmi tir. Huzur dersleri ise    slam medeniyetinin e itim ve ilim gelene ini Osmanlı kültürüyle
         ta larından biri olmu tur. Medreseler, ö rencilere (talebelere) dinî   Sultan Süleyman Dönemi’nde ise medrese sistemi daha da geli -     Osmanlı padi ahlarının dinî ve ilmî tartı malara verdi i önemin en   harmanlayan kurumlar olarak büyük bir öneme sahiptir. Bu
         ilimlerin yanında dönemin pozitif  ilimlerini de  ö reterek   mi  ve sistematik bir yapı kazanmı tır. Bu dönemde medreseler              somut örneklerinden biridir. Genellikle Ramazan ayında sarayda   medreseler hem devletin ihtiyacı olan uzman insan yeti tirmi
         bireylerin hem manevi hem de ilmî anlamda yeti mesini   hiyerar ik bir yapıya kavu turulmu  ve medreselerde yeti en âlim-                düzenlenen bu dersler, dönemin en seçkin âlimlerinin katılımıyla   hem de toplumun manevi ve kültürel yapısını  ekillendirmi tir.
         sa lamı tır. Bu çalı ma, Osmanlı medreselerinin kurulu    lerin, devletin her kademesinde etkin bir rol üstlenmesi sa lanmı tır.         gerçekle tirilmi tir. Bu derslerin, padi ahların huzurunda   Medreselerin köklü e itim sistemi, Osmanlı’nın uzun süreli
         süreçlerini,  yapısını  ve  toplumsal  hayat  içindeki  önemini  ele   2- Medrese Sisteminin Yapısı ve E itim Kademeleri                 gerçekle tirilmesi; ilmin devlet yönetimindeki önemini ve   ba arısında önemli bir rol oynamı tır. Günümüzde bu
         almayı amaçlamaktadır.                                                                                                                   padi ahın bizzat ilmî faaliyetlere olan ilgisini göstermesi açısından   medreselerin mirası hem  slam dünyasında hem de modern
                                                              Osmanlı medreseleri, hiyerar ik bir yapı çerçevesinde düzen-
         1- Osmanlı Medreselerinin Tarihî Ba lamı             lenmi tir.                                                                          dikkat çekicidir. Huzur dersleri, sadece saray çevresi için de il,   e itim anlayı ında etkilerini sürdürmektedir.
                                                                                                                                                  genel anlamda Osmanlı toplumu için de bir e itim modeli ve
         Osmanlı  mparatorlu u; e itim sistemini, Selçuklu ve di er  slam    btida-i Medreseleri:  Bu  medreselerde  temel  dinî  bilgiler
         ülkelerindeki medrese geleneklerinden etkilenerek olu turmu tur.   verilmekteydi. Kur’ân-ı Kerîm okumayı ö retmek, temel fıkıh           te vik unsuru olmu tur. Padi ahın bu derslere katılımı, âlimlere ve
                                                                                                                                                  ilme verilen de eri topluma yansıtması açısından da önemlidir.
         Medreselerin temeli, genellikle Karahanlılar dönemine kadar   bilgilerini kazandırmak üzerine yo unla mı lardı.
         uzanır; bu yapı, Osmanlı’da sistematik hâle getirilerek zirveye                                                                           4- Osmanlı Medreselerinin  lmî ve Entelektüel Katkıları
         ula mı tır.  Osmanlı’da  medrese  gelene inin  resmen  ba langıcı,   Dâhil Medreseleri: Orta seviyede dersler veren bu medreselerde      Osmanlı medreseleri;  slam dünyasının genelinde oldu u gibi,
         Orhan Gazi’nin 1331 yılında  znik Medresesi’ni kurmasıyla   mantık, gramer ve kelam gibi dersler okutulmaktaydı. Talebelerin             dinî ilimler kadar fen ilimlerine de katkıda bulunmu tur. Fatih
         gerçekle mi tir. Bu medrese hem Osmanlı topraklarındaki ilk   zihnî becerilerini geli tirmek önemli bir hede i.                          Sultan Mehmet’in medreselerinde bizzat destekledi i astronomi
         medrese hem de ilmî e itimdeki kurumsalla manın ilk adımı   Sahn Medreseleri: Osmanlı medrese sisteminin en üst kademesi                 çalı maları, Osmanlı ilim dünyasının çıtasını yükseltmi tir. Ali
         olarak kabul edilir.  Fatih Sultan Mehmet Dönemi ise Osmanlı   olan bu medreselerde ileri seviyede dersler verilirdi. Tefsir, hadis,     Ku çu gibi âlimler, medrese gelene inden yeti erek dönemin en
         medrese sisteminin büyük bir geli me gösterdi i bir ça  olmu tur.   tıp, astronomi ve felsefe gibi alanlar; bu medreselerde yo un        ileri ilmî çalı malarını yapmı tır. Osmanlı medreseleri sadece yerel
         Fatih’in   stanbul’u  fethinden  sonra  kurulan  Sahn-ı Seman   olarak çalı ılırdı. Burada yeti en talebeler, mükemmel bir ilmî          bir e itim kurumundan ziyade; uluslararası çapta, etkili âlimlerin
         Medreseleri, medrese sisteminin zirvesini temsil eder. Bu med-   donanıma sahip olur ve devletin önemli kademelerinde görev              yeti ti i birer ilim yuvası hâline gelmi tir. Tıp, matematik, felsefe
         reseler,  ileri  düzey  dinî  e itimin  yanında  matematik,  tıp  ve   alırlardı.                                                        ve mantık gibi alanlarda yazılan çok sayıda eser, bu medreselerin
                                                                                                                                                  kapsamlı müfredatının ürünü olmu tur.

         AKADEMİ  I  48
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55