Page 44 - Akademi Dergisi Ocak
P. 44

AKADEMİ OCAK 2025                                                                    İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
 daha pratik usuller bulmaya ve kullanmaya yönlendirdi. Alet   Daha önce  stanbul  l Millî E itim Müdürlü ünce ön uygulama
 kullanma, daha kullanı lı aletler yapma, daha hızlı, daha pratik i    çalı maları yapılan ve Bakanlı ın üst politika belgelerinde yer alan
 yapma metotları geli tirmi ler, fabrikalar kurmu lardır. E itimde   hedef ve amaçlar do rultusunda güncellenerek kuramsal çerçevesi
 de ö rencilerin daha hızlı ve daha kalıcı ö renmelerini sa layacak   yeniden belirlenip geli tirilen Hârezmî E itim Modeli, Millî
 metotlar buldular. Bunlardan biri de STEM adı verilen yöntemdir.   E itim Bakanlı ı Ortaö retim Genel Müdürlü ü bünyesinde
 Bu yöntem, Hârezmî’nin ortaya koydu u algoritmatik bir       2023-2024 E itim-Ö retim Yılı  ubat ayında 27 pilot il ve her
 yakla ımdır.  Meselelerin  çözümünde  farklı  yolların  denenmesi,   kademeden 115 okulda uygulanmı tır. 2024-2025 E itim Ö retim
 elde edilen bulguların de i ik uygulamalara tatbiki ile sonuca   Yılı’ndan itibaren  ise  ülke  genelindeki bütün örgün  e itim
 ula mayı sa lamaktadır.  lk algoritma, Hârezmî tarafından “Hisab   kurumlarında uygulanması planlanmaktadır.
 el-Cebir ve el-Mukabele” kitabında ortaya konmu tur. Algoritma   Hârezmî e itim modeli uygulamalarının etkisinin tespiti için MEB
 sözcü ü de el-Hârezmî’nin isminin Avrupalılarca tela uzundan   okullarında  pilot  çalı malar devam  ederken  üniversitelerde  de
 do mu tur.                                                   uygulamalı çalı malar yapılmaya ba lanmı tır. Bunlardan biri de

 Muhammed bin Musa el-Hârezmî de birçok ilim dalında eser     Marmara Üniversitesi E itim Bilimleri Enstitüsü Sosyal Bilgiler
 vermi  bir âlimdir. Kendisinin özellikle astronomi, matematik ve   Ö retmenli i doktora ö rencisi Ahmet Tokmak tarafından Prof.
 co rafyada öncü eserleri vardır. Maveraünnehir/Harezm        Dr. Ali Yılmaz ve Prof. Dr. Mustafa  eker nezaretinde Hârezmî
 bölgesinde Hive  ehrinde 780’de do mu , Ba dat’ta 850’de vefat   E itim  Modeli  üzerinde  yapılan  çalı madır.  Bu  çalı mada,
 etmi tir. Algoritmanın temeli Hârezmî tarafından atılmı tır.    Hârezmî E itim Modeli’nin sosyal bilgiler ö retiminde
 STEM; bilim (science), teknoloji (technology), mühendislik   kullanılmasının “Bilgi   lemsel Dü ünme Becerileri”ne etkisi
 (engineering) ve matematik (mathematics) olmak üzere dört    ara tırılmı tır. Ö rencilerin “Bilgi   lemsel Dü ünme Becerileri”ne
 disiplini bütünle tiren bir ö renme, uygulama ve geli tirme   yönelik  kavramsal  bilgi  seviyelerini  belirlemek  için,  uygun
 yakla ımıdır.  STEM  (science,  technology,  engineering,    konuların i lenmesinde sosyal bilgiler ö retmeni koordinesinde
 mathematics) e itimi, okul öncesinden yüksek ö retime kadar   fen, Türkçe, matematik ve müzik/resim ö retmenlerinin destek ve
 bütün sınıf seviyelerini kapsayan bir yakla ımdır. Ö rencilerin   katılımlarıyla uygulamalar yapmı  ve uygulamalardan yedi ay
 problemlere  disiplinler  arası  bakı   açısıyla  bakmasını,  yeni  nesil   sonra ö renci ve ö retmenlerle görü meler yapmı tır.
 e itim yakla ımıyla bilgi ve beceri kazanmasını hede er. STEM,   Ö retmenlerin, ö rencilerin geri bildirimlerine  ve  uygulama
 bireyleri ba arılı olma ve bu de i en dünyaya uyum sa lama   sürecine katılan ö rencilerde yedi ay boyunca gözlemledikleri
 becerileriyle güçlendirmeyi amaçlar. Ö renciler, ezberden uzak bir   de i ikliklere ili kin görü leri alınmı tır.
  ekilde ara tırma ve sorgulama yaparak ö renirler. Dört disiplin iç   Sonuç olarak deney grubu ö rencilerinin algoritma alt boyut
 içe geçmi   ekilde günlük hayata transfer edilerek kullanıldı ı için   puanlarında  anlamlı  bir  farklılık  bulunmu tur.  Uygulamalardan
 ö renmede kalıcılık sa ladı ı, ö rencilerin 21. yüzyıl becerilerinin   yedi ay sonra yapılan görü melere göre ö rencilerin kavramsal
 geli mesine katkı sa layaca ı dü ünülmektedir. Ö rencilerin; fen,   geçirebilen; sanatla bilimi, bilimle sosyal hayatı bütünle tirebilen,   bilgilerinin iyi düzeyde oldu u görülmü tür. Ayrıca uygulamaya
 matematik ve teknoloji okuryazarlık düzeylerini artıraca ı,ele tirel   gelece imizin teminatı çocukları ça ın yeniliklerine millî ve   anlamlandırmaları ve payla maları yolu ile e itimin her   dâhil olan ö retmenler, uygulama sonrasında ö rencilerde olumlu
 ve kritik dü ünme becerisi kazandıraca ı, günlük haya a   manevi de erler ile adapte etmeyi hede eyen bir e itim modelidir.   kademesindeki ekosisteme i  birlikçi çalı ma ve tecrübelerin
  lk insan Âdem Aleyhisselam’dır. Hazret-i Âdem’e e yanın isimleri   fıkıh ilminde daha me hur oldukları bilinmektedir. Meselâ  mam-ı   kar ıla acakları problemlerin farkına varmalarını sa layaca ı,   Hârezmî e itim modelinin ö renciler açısından genel amacı; hayat   payla ılması sürecine katkı sunmayı hede emektedir.   de i imler gözlemlediklerini belirtmi lerdir. Elde edilen sonuçlar
 ö retilmi  ve kendisi evladına peygamber olarak vazifelendiril-   Gazalî, her alanda kitap yazmı  ve hesaplandı ında ya adı ı her   üreten birey olmalarına katkı sa layaca ı, ke fedici özelli ini   problemlerini tanımlayarak bunlara yenilikçi ve etkili çözümler   do rultusunda, “Bilgi   lemsel Dü ünme Becerileri”nin di er alt
 mi tir. Bu demektir ki ilk insandan itibaren insano lu e itilmi ,   gün için 18 sayfa kitap dü tü ü tespit edilmi tir. Ancak günümüz   artıraca ı, i  birlikçi çalı ma becerisini güçlendirece i, ki ilerarası   üretmek üzere Ar-Ge yöntemlerini i  birlikçi olarak uygulamaları   Hârezmî  e itim  modeli ile  ö rencilerimizin  ö retmen   boyutlarına yönelik düzenlemeler yapılması ve Harezmî E itim
 dünyada ve ahire e mutlu olmanın yolları ö retilmi tir. Her anne   dünyasında bu âlimlerin eserlerini okuyup anlayacak kimse   ileti im becerilerini geli tirece i,  de i ime ve yenili e kar ı merak   sürecinde algoritmik dü ünme, bili sel ve üst bili sel,   rehberli inde hayatın  içinden sorunlara çözüm tekli eri   Modeli’nin  etkilerinin  farklı  de i kenler  itibariyle  incelenmesi
 baba neslinin  devamı için  çocu unu bildi i  kadarıyla kendisi   bulunmadı ından onların bıraktıkları ilim mirasının büyüklü ü de   duygusunu uyandıraca ı, giri imcilik becerilerinin geli mesine   sosyal-duygusal ve pratik ve  ziksel becerilerini geli tirmeleridir.   getirebilmeleri için bilgisayarsız, blok veya metin tabanlı   tavsiyelerinde bulunulmu tur. ( e E ect of Hârezmî Education
 e itmi , daha fazlası için ehlinden destek almı tır. Anne kızı için,   fark edilememektedir.  Yaratılı ta ö renme hevesi ile donatılan   destek olaca ı, farklı kariyer alanlarında duyulan ihtiyacı   Bu model, ö rencileri hayat boyu ö renmeye te vik ederek   programlama, robotik, oyun yapay zekâ programlama araçlarını   Model )
 baba o lu için numune-i imtisal te kil etmi , örnek olmu , onların   insano lu, merakının da verdi i motivasyonla çevresini, bilmedi i   kar ılamalarını kolayla tıraca ı kabul edilmektedir. Batılıların   teknolojiyi güvenli, etik ve ahlaki de erleri gözeterek üretim için   kullanabilmelerini sa lamak ve böylece ülke menfaatlerine uygun   Not: Ata mirası metot ve uygulamaları tespit edip nesillerimizin hizmetine
 hayatı ö renmelerinde, yeti melerinde rol-model olmu tur.    eyleri; ara tırmaya, ke fetmeye, bulmaya, tabia a gördüklerinden   Hârezmî’den alıp geli tirdi i sistem, bize transferinde kadir inaslık   kullanmaları konusunda  uurlandırarak gerekli yetkinlikleri   bireyler yeti tirmek amaçlanmaktadır.   sunan yetkililere te ekkür ederiz.
 Çocuklarını iyi terbiye etmek isteyen anne baba, önce kendilerini   yola çıkarak benzerlerini yapmaya gayret etmi tir. Mevcudu   gösterilerek sahibinin ismiyle uygulamaya konmu tur. 21.   kazandırmayı hede er. Hârezmî e itim modelinin ö retmenler ve   Türkiye’de Hârezmî E itim Modeli,  stanbul Milli E itim   B BL YOG FYA
 terbiye  etmi , kendi  eksiklerini tela   ederek  evladının taklit   takli en yola çıkarak zamanla tecrübelerini birbirine ekleyerek   yüzyılda çok hızlı de i en toplumsal ve ekonomik  artlar   yöneticiler açısından genel amacı ise ö rencilerin ilgi alanları,   Müdürlü ü tarafından 4 ilçede, 5 okulda, 36 uygulama ö retmeni
 edece i  müspet  bir  numune  te kil  etmi lerdir.   lk  ya adı ı yer, imkân ve aletlere uygun olarak yeni e itim yolları,   kar ısında; teknolojiyi bilen, bilgilerini üretmek için teknolojiden   becerileri ve ö renme ihtiyaçlarına odaklanarak i  birlikçi çalı ma   ile 126 ö renci tarafından 2016-2017 E itim-Ö retim Yılı’nda   Co kun Keskin, S., Karalo lu,  ., & Erdo an, H. (2024).  Hârezmî E itim Modeli’nin
                                                              Uygulayıcıları  Olan  Ö retmenlerin Görü leri  Do rultusunda  ncelenmesi.  Ondokuz  Mayis
 Müslümanlardan itibaren Muhammed Aleyhisselam’ın örnek   daha pratik usuller elde etme fırsatını yakalamı tır.  nsanlar   faydalanabilen, bilgiye ula mak için grup olarak yeni  kirler   yolu ile yenilikçi teknoloji entegrasyonu ve disiplinler arası   uygulanmaya ba lanmı tır. Model, bütün okul türleri ve ya    University Journal of  Education Faculty, 43(1), 259-311.
 ahlakı, ya ayı ı taklit edilmi ; arkada ları, Peygamber Efendimiz’in   önceleri bire bir e itimi tercih ederken zamanla Avrupa’da okuma   tasarlayabilen ve tasarlama sürecinde bilgi i lemsel dü ünme   yakla ım ile ö renme tasarımlarını geli tirme, uygulama ve   kümelerinde uygulanabilmektedir. Farklı bilim dallarından olmak    h ps://doi.org/10.7822/omuefd.1285712
                                                              MEB. (2018). Hârezmî E itim Modeli 2018-2019 E itim Ö retim Yılı çalı maları.
 ya adı ı gibi hâllerini düzeltmi ler, daha sonra gelenlere de i in   bilen  sayısının utanılacak  seviyede  olması dolayısıyla  bunu   becerilerini kullanabilen bireylere ihtiyacı vardır. Millî E itim   de erlendirme  süreçlerinde  tecrübeler  edinerek  ki isel,  üzere en az 3 bran tan birer ö retmen ve bunun yanında bir de   h p://istanbul.meb.gov.tr/www/Harezmi-egitimmodeli/icerik/1615adresinde  09.01.2018
 do rusunu; yaparak, ya ayarak ö retmi lerdir. Ba langıçta   artırabilmek için toplu e itim ortamları olu turmaya ba ladılar.   Bakanlı ı olarak geli en ve de i en dünyanın ihtiyaçlarına uygun   ara tırma-geli tirme ve profesyonel becerilerini geli tirmelerine ve   rehber ö retmenin bir arada ha alık olarak 2 saat derse girmesi, 2   tarihinde yayımlanmı tır.
                                                              MEB (2024) h ps://ogm.meb.gov.tr/www/hrezm-egitim-modeli/icerik/1867 adresinde
 hezarfen olan (her hususta bilgi sahibi) ilim adamlarının zamanla   Hızlı kültürlenme maksatlı okulla ma gerçekle ti. Do u   fertler  yeti tirmek  amacıyla  Hârezmî  E itim Modeli çalı maları   edindikleri kazanımları bilimsel çıktılar veya mesleki ortamlarda   saat planlama ve de erlendirme yapması ile uygulanır. Teknoloji,   03.01.2024 tarihinde yayımlanmı tır.
 ihtisasla ma ile bran la tıkları görülmektedir. Bir ilim dalında daha   dünyasından  elde  e ikleri  bilgileri  kaynak  göstermeden   yapılmaktadır. Hârezmî E itim Modeli; bilgisayar bilimleri, fen ve   payla malarına destek sa lamaktır. Model; her ö retmenin ve her   fen ve matematik bilimleri, sosyal bilimler, sanat ve spor bilimleri   Storyofmathematics (2024). Muhammad Ibn Musa Al-Khwarızmı:  e Father Of Algebra.
                                                              Muslim Mathematician  (h ps://www.storyofmathematics.com/islamic_alkhwarizmi.html/)
 öne çıktıkları görülmektedir.  mam-ı Azam,  mam-ı  a î,  mam-ı   kullanmaya ba ladılar. Hele papazların kontrolündeki ba naz din   matematik bilimleri, sosyal bilimler, sanat ve tasarım ile spor   seviyedeki yöneticinin ki isel ve mesleki geli imine katkı   bran  ö retmenlerinden te ekkül eden uygulama ö retmenleri   adresinden 09.07.2024 tarihinde eri ilmi tir.
 Mâlik,  mam-ı Ahmed bin Hanbel gibi âlimler; zamanlarının fen   anlayı ından da kurtulunca, aklı ve tecrübeyi esas alan yeni usul ve   bilimleri alanlarında disiplinler arası dü ünebilen, ezberden ve   sa lamayı, kendilerinin geli tirdikleri ö renme tasarımlarını   disiplinler üstü yakla ımla bütün süreci önce planlar, sonra uygular   Tokmak, A., Yilmaz, A., & Seker, M. (2022).  e E ect of Hârezmî Education Model on the
                                                              Computational  inking Skills of Secondary School Students. Education Quarterly Reviews,
 ve din ilimlerinin her alanında söz sahibi oldukları hâlde genellikle   metotlar benimsediler. Bu geli meler, Batı dünyasını daha kolay,   monotonluktan uzak, dü ündüklerini becerileri ile hayata   uygulayarak  süreç ve  sonuçlarını  Ar-Ge mantı ı  ile   ve son a amada da de erlendirir.    Vol.5 Special Issue 2: Current Education Research in Turkey, 526-541.
                                                              (h ps:// les.eric.ed.gov/fulltext/EJ1371985.pdf)
          AKADEMİ  I  42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49