Page 51 - Akademi Dergisi Ocak
P. 51

AKADEMİ OCAK 2025                                                                    İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         3- Medreselerin Sosyal ve Toplumsal Haya aki Yeri
         Osmanlı medreseleri; ö renci yeti tirmenin ötesinde, toplumsal
         dayanı manın önemli bir parçasıydı. Bu kurumlar, genellikle
         vakı ar tarafından desteklenirdi. Medrese e itimi alan
         ö rencilerin burs ihtiyacı vakı ar aracılı ıyla kar ılanır, e itim
         sürecinde barınma ve yeme gibi  temel ihtiyaçları giderilirdi.
         Medreseler,  Osmanlı  toplumunun  ilmî  ve  dinî  alandaki  çıtasını
         yükseltmek için kritik bir rol oynamı tır. Buralarda yeti en ulema,
         ülkenin manevi yapısını desteklemekle kalmamı , aynı zamanda
         Osmanlı yargı ve idari sisteminin  ekillenmesinde aktif bir rol
         oynamı tır. Kadılar, müderrisler,  eyhülislamlar gibi kritik devlet
         adamları bu medreselerde yeti mi tir. Burada  unu da zikretmekte
         fayda vardır: Osmanlı padi ahları, e itim ve ilim gelene ine özel
         bir hassasiyet göstermi , toplumun her kesiminde bilgi ve ahlakı
         yaymayı amaçlayan önemli kurumlar ve uygulamalar
         geli tirmi lerdir. Bu ba lamda, Enderun Mektepleri ve  Huzur
         Dersleri, Osmanlı’daki e itim sisteminin en önemli parçalarını
         olu turur. Enderun Mektebi, Osmanlı sarayının bir parçası olarak
         yüksek derecede nitelikli devlet görevlileri yeti tirmek amacıyla
         kurulmu tur. Bu mektepler, zeki ve yetenekli çocukların küçük
         ya larda dev irilerek sıkı bir e itimden geçirildi i bir sistem
         üzerine in a edilmi tir. E itim müfredatı, yalnızca dinî ve ahlaki
         bilgilerle sınırlı kalmamı ; dil, edebiyat, tarih, co rafya, matematik   Sonuç
         ve askerî strateji gibi çok yönlü konuları da kapsayarak bir nevi elit   Osmanlı medreseleri; sadece birer e itim kurumu de il, toplumun
         bir okul modeli  sunmu tur.  Enderun’da  yeti en bireyler,   ilmî ve dinî yapısını  ekillendiren büyük bir sistemin parçasıydı.
         Osmanlı’nın üst düzey bürokrasi kadrolarında, komutanlık   Kurulu larından itibaren ülkenin hem ilmî hem de manevi
 Osmanlı  mparatorlu u, kurulu undan itibaren ilmî ve dinî   astronomi gibi alanlarda da derslerin verildi i çok yönlü bir   görevlerinde ve ha a vezirlik makamında görev almı tır. Bu   ihtiyaçlarını kar ılayan bu kurumlar, Osmanlı toplumunun her
 e itime büyük önem veren bir medeniyet olmu tur. Osmanlı   müfredata sahip olmu tur. Fatih Sultan Mehmet Han, medre-   kurum,  padi ahın  yakın  çevresini  olu turan  danı man  ve   alanına katkıda bulunmu ; devletin yüzlerce yıl süregelen
 medreseleri, bu ba lamda sadece birer e itim kurumu de il, aynı   seleri;  slamî ilimleri, devletin her bölgesine ula tırarak ülkenin   yöneticileri de yeti tiren bir okul niteli i ta ımı ; devletin   ba arısında büyük rol  oynamı tır. Ayrıca Osmanlı medreseleri,
 zamanda toplumu  ekillendiren sosyal ve dinî yapının temel   entelektüel seviyesini yükseltmek amacıyla planlamı tır. Kanuni   süreklili inde hayatî bir rol üstlenmi tir. Huzur dersleri ise    slam medeniyetinin e itim ve ilim gelene ini Osmanlı kültürüyle
 ta larından biri olmu tur. Medreseler, ö rencilere (talebelere) dinî   Sultan Süleyman Dönemi’nde ise medrese sistemi daha da geli -   Osmanlı padi ahlarının dinî ve ilmî tartı malara verdi i önemin en   harmanlayan kurumlar olarak büyük bir öneme sahiptir. Bu
 ilimlerin yanında dönemin pozitif  ilimlerini de  ö reterek   mi  ve sistematik bir yapı kazanmı tır. Bu dönemde medreseler   somut örneklerinden biridir. Genellikle Ramazan ayında sarayda   medreseler hem devletin ihtiyacı olan uzman insan yeti tirmi
 bireylerin hem manevi hem de ilmî anlamda yeti mesini   hiyerar ik bir yapıya kavu turulmu  ve medreselerde yeti en âlim-   düzenlenen bu dersler, dönemin en seçkin âlimlerinin katılımıyla   hem de toplumun manevi ve kültürel yapısını  ekillendirmi tir.
 sa lamı tır. Bu çalı ma, Osmanlı medreselerinin kurulu    lerin, devletin her kademesinde etkin bir rol üstlenmesi sa lanmı tır.   gerçekle tirilmi tir. Bu derslerin, padi ahların huzurunda   Medreselerin köklü e itim sistemi, Osmanlı’nın uzun süreli
 süreçlerini,  yapısını  ve  toplumsal  hayat  içindeki  önemini  ele   2- Medrese Sisteminin Yapısı ve E itim Kademeleri   gerçekle tirilmesi; ilmin devlet yönetimindeki önemini ve   ba arısında önemli bir rol oynamı tır. Günümüzde bu
 almayı amaçlamaktadır.  padi ahın bizzat ilmî faaliyetlere olan ilgisini göstermesi açısından   medreselerin mirası hem  slam dünyasında hem de modern
 Osmanlı medreseleri, hiyerar ik bir yapı çerçevesinde düzen-
 1- Osmanlı Medreselerinin Tarihî Ba lamı   lenmi tir.   dikkat çekicidir. Huzur dersleri, sadece saray çevresi için de il,   e itim anlayı ında etkilerini sürdürmektedir.
 Osmanlı  mparatorlu u; e itim sistemini, Selçuklu ve di er  slam    btida-i Medreseleri:  Bu  medreselerde  temel  dinî  bilgiler   genel anlamda Osmanlı toplumu için de bir e itim modeli ve
 ülkelerindeki medrese geleneklerinden etkilenerek olu turmu tur.   verilmekteydi. Kur’ân-ı Kerîm okumayı ö retmek, temel fıkıh   te vik unsuru olmu tur. Padi ahın bu derslere katılımı, âlimlere ve
 Medreselerin temeli, genellikle Karahanlılar dönemine kadar   bilgilerini kazandırmak üzerine yo unla mı lardı.   ilme verilen de eri topluma yansıtması açısından da önemlidir.
 uzanır; bu yapı, Osmanlı’da sistematik hâle getirilerek zirveye    4- Osmanlı Medreselerinin  lmî ve Entelektüel Katkıları
 ula mı tır.  Osmanlı’da  medrese  gelene inin  resmen  ba langıcı,   Dâhil Medreseleri: Orta seviyede dersler veren bu medreselerde   Osmanlı medreseleri;  slam dünyasının genelinde oldu u gibi,
 Orhan Gazi’nin 1331 yılında  znik Medresesi’ni kurmasıyla   mantık, gramer ve kelam gibi dersler okutulmaktaydı. Talebelerin   dinî ilimler kadar fen ilimlerine de katkıda bulunmu tur. Fatih
 gerçekle mi tir. Bu medrese hem Osmanlı topraklarındaki ilk   zihnî becerilerini geli tirmek önemli bir hede i.  Sultan Mehmet’in medreselerinde bizzat destekledi i astronomi
 medrese hem de ilmî e itimdeki kurumsalla manın ilk adımı   Sahn Medreseleri: Osmanlı medrese sisteminin en üst kademesi   çalı maları, Osmanlı ilim dünyasının çıtasını yükseltmi tir. Ali
 olarak kabul edilir.  Fatih Sultan Mehmet Dönemi ise Osmanlı   olan bu medreselerde ileri seviyede dersler verilirdi. Tefsir, hadis,   Ku çu gibi âlimler, medrese gelene inden yeti erek dönemin en
 medrese sisteminin büyük bir geli me gösterdi i bir ça  olmu tur.   tıp, astronomi ve felsefe gibi alanlar; bu medreselerde yo un   ileri ilmî çalı malarını yapmı tır. Osmanlı medreseleri sadece yerel
 Fatih’in   stanbul’u  fethinden  sonra  kurulan  Sahn-ı Seman   olarak çalı ılırdı. Burada yeti en talebeler, mükemmel bir ilmî   bir e itim kurumundan ziyade; uluslararası çapta, etkili âlimlerin
 Medreseleri, medrese sisteminin zirvesini temsil eder. Bu med-   donanıma sahip olur ve devletin önemli kademelerinde görev   yeti ti i birer ilim yuvası hâline gelmi tir. Tıp, matematik, felsefe
 reseler,  ileri  düzey  dinî  e itimin  yanında  matematik,  tıp  ve   alırlardı.   ve mantık gibi alanlarda yazılan çok sayıda eser, bu medreselerin
         kapsamlı müfredatının ürünü olmu tur.

                                                                                                    AKADEMİ  I  49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56