Page 28 - Akademi Dergisi Ocak
P. 28

plana çıkmı tır. “STEAM” ve “SMAC” Kavramları: 21. yüzyıl ve   E itimde Beklenen De i imler                                           nternet bant geni likleri, altyapı açısından önem ta ımaktadır.   karma ık ya am ve çalı ma ortamlarında ba arılı olabilmek için
                                                                                                                                                   dijital altyapı de i imi, yeni model sosyal yapılanma;  i  gücü   Bu yüzyılda insan kayna ından beklentilerinin  de i mesi           Kendi kültürümüzdeki, “ lim Çin’de de olsa  ona tâlip  olun.”   ö rencilerin ya am ve kariyer becerilerine (yetkinliklerine)
                                                                                                                                                   pro lini  de  de i tirecek  bir  insan  tipi  ihtiyacını  da  ortaya   sebebiyle, e itimde de de i im ve dönü ümler ya anmaktadır.   sözünün gerçekle mesi için zaman ve mesafelerin kalktı ı, bilgiye   odaklanıp kendilerini geli tirmeleri bekleniyor. Esneklik ve uyum
                                                                                                                                                   çıkarmı tır.  lk çıkı ındaki kadar popülerli i olmasa da buna göre;  Klasik e itimden farklı olarak amaç; bilginin toplanması,       hiç bu kadar kolay ula ılabilir hâ le geldi i görülmemi tir.  sa layabilirlik, inisiyatif alma ve giri imcilik, sosyal ve
                                                                                                                                                   - Analitik dü ünme, sorgulama ve problem çözme       sorgulanması, analiz edilmesi, uygulanması ve sorunların                        7- Ö rencilere ö renmeyi ö retmek, sadece kritik bir beceri   kültürlerarası yetkinlikler, üretkenlik ve hesap verebilirlik,
                                                                                                                                                   - Dijital dönü ümü gerçekle tirecek, dijital kabiliyet seviyesine ve   çözümüne yönelik yeniden yapılandırılması esas olmaktadır.    de il aynı zamanda; bilgi, becerileri, tavır ve tutumlarını daha etkili   liderlik ve sorumluluk gibi. Dijital ileti im ça ı, bir yandan yeni
                                                                                                                                                   becerilere sahip olmak Kısaca “STEAM”  eklinde kısaltılan; fen   1- Ö renci memnuniyetinin merkeze alınması. “ nsan                  bir  ekilde ö renmelerine yardımcı olur. Bilindi i gibi “ lim,   e itim fırsatları sa larken aynı zamanda yeni zorlukları da
                                                                                                                                                   bilimleri (science), teknoloji (technology), mühendislik   ö retilmekten ho lanmaz ama ö renmekten çok ho lanır.”                    müminin yitik  (kaybe i i)  malıdır,  nerede  bulursa alır.”  hadis-i   beraberinde getirmektedir. Günümüzde ve gelecekte; de i im,
                                                                                                                                                   (engineering) ve matematik (math) alanlarında bir araya gelerek   Ö renen organizasyonların,  e itim  kurumlarının  temeli  hâline    eri ir.                                             esneklik, geçicilik ve uyum sa lama gibi beceriler öne çıkmaktadır.
                                                                                                                                                   ortaya çok disiplinli çalı maların merkezinde algoritma e itimi   getirilmesi, yeni kabiliyetler kazandırılması, farklı fonksiyonellik   8- Uluslararası i  birliklerinin artması, de i im ortak   Yetkinlik  olarak  insanlara  verilmeye  çalı ılan  bir  sistem  içinde
                                                                                                                                                   ihtiyacı çıkmı tır. Algoritma, yazılım ve donanım e itiminin;   ve çok yönlü insan yeti tirilmesi, özellikle talebe ve ihtiyaca      programlarının olu turulması, farklı kültür ve terübelerin   “vahye” dayalı ehl-i sünnet bir din anlayı ını, sa lıklı bir  ekilde
                                                                                                                                                   ilkö renim seviyesine kadar indirgenmesi, dijital gelece in   yönelik uyumlu olabilecek çok disiplinli modüler e itimler söz         payla ılması, kültürel zenginlik boyutuyla de erlendirilmesi çok   vermek için ciddi gayret göstermek gerekmektedir. Topluluklar;
         Eğitim, Öğretimde Büyük Değişim                                                                                                           in ası ve sistemin anla ılması açısından önem arz etmektedir. Aynı   konusu olacaktır.                                               daha fazla önem kazanmı tır.                         insan fıtratına uygun olup olmadı ına bakılmaksızın, birçok
                                                                                                                                                   zamanda  e itim  de  “SMAC”  yani  sosyal (social), hareketli
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             durum, pozisyon (olgu), algıyla yönetilmeye ve yönlendirilmeye
                                                                                                                                                                                                                                                                                        9- Okul öncesine yatırım yapmak hem fırsat e itli ini hem de
                                                                                                                                                                                                        2- Üniversitelerde birden fazla alanda yeterlik öne
         DİJİTAL ÇAĞDA BİREY VE                                                                                                                    (mobile), (sitelerin) kullanıcı sayısı ölçülebilir olması (analytics);   çıkmaktadır. Birbirine benzer veya benzemez alanlarda aynı   sosyal hareketlili i ar ıran, beceri ve üretkenli i te vik eden,   çalı ılıyor. Bu da sık sık “hakikat krizlerine” yol açmaktadır.  nsani
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             de erleri zayıf veya olmayan bir dünyada; ahlaki de erleri hele de
                                                                                                                                                                                                                                                                                        ekonomik açıdan da verimli politikalardan bir tanesidir.
                                                                                                                                                   dosyaları yedeklemenize, foto raf payla manıza ve akıllı
                                                                                                                                                                                                        zamanda e itimlerin, farklı bakı  tarzları edinebilmek için
                                                                                                                                                                                                                                                                                        Unutulmamalıdır ki e itimin kalitesi de çok önemlidir.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              slami de erleri yerle tirmek, uygulamaya koymak, ülke bazında
                                                                                                                                                   telefonunuzdan sayısız uygulamaya eri menize izin veren  bulut
                                                                                                                                                                                                        yürütülmesi söz konusu olmaktadır.
         EĞİTİMDEN BEKLENTİLER                                                                                                                     bili im sistemi (cloud) olarak tanımlayabilece imiz yeteneklerin   3- Kariyer yönetimi a ırlıklı olarak ki ilerin sorumlulu una      10- Okul müfredatlarının yenilenmesi, disiplinlerarası   artık mümkün olmamakla birlikte  slamiyet’i, aile ve küçük
                                                                                                                                                                                                                                                                                        olması, yeni e itimde ekosistemin önemli bir özelli i olacaktır.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             topluluklar içinde korumak ve gelecek nesillere aktarmak, ciddi
                                                                                                                                                   e itimi de yükselen nitelikli insan kayna ı ve ekosistemin
                                                                                                                                                                                                        girmektedir.  Uygulanabilir  bilgiye  dayalı  e itim  modelleri  ve
                                                                                                Salih YAZICI                                       tanımlanması açısından önemli hâle gelmi tir. Kısaca; kamusal   artık, liseden itibaren kariyer yönetiminin, okurken ve mezuniyet    “Açık bilim ve açık eri im uygulamaları için gereken politika,   gayret  ve himmet  gerektirmektedir.  De erlerimize  göre  do ru
                                                                                                 K Uzmanı-Yazar                                    alanın, i  dünyasının, endüstrinin ve özel sektörün ihtiyaç duydu u   sonrası ferdî tercihlerle seçilmesi söz konusudur.             strateji,  mevzuat,  standart  ve  yazılım  altyapıları,  açık  bilim  için   bilgiye ula mak için, iman ve amel bilgilerini ilmihal kitaplarından
                                                                                                                                                   dijital dönü ümü gerçekle tirmek için insan kayna ında;  dijital   4- Liselerin laboratuvarları, atölyeleri, üniversitelerin AR-GE   ara tırma verilerinin yönetimi ve kütüphaneler ile yeni nesil   ve ahlaki de erleri de kadim kaynaklardan ö renerek teknoloji ve
                                                                                                                                                   mesleki yetkinliklerinin (becerilerin) yanı sıra, a a ıdaki beceri   merkezleri; inovasyon merkezleri, giri imcilik kulüpleri, kuluçka   kurumsal ar ivler, bu konuda atılması gereken ilk adımlardır.  dijitalle menin getirdikleri ve getirecekleri problemleri de do ru
                                                                                                                                                   davranı  kodlarının bulunması lüzumlu hâle gelmektedir:  merkezleri, teknoparkları, proje ve teknoloji transfer o sleri, sosyal      11- Ölçme ve de erlendirmede yeni teknolojilerin     okuyup Müslüman fıtratını korumaya çalı mak gerekmektedir.
                                                              Özellikle 1980’li yıllardan sonra; yazı, konu ma ve görüntünün                       -Proje bazlı çalı ma kapasitesi                      inovasyon giri imci merkezleri gibi olu umlar a ırlık kazanmı tır.              kullanılması kolaylık sa layacaktır. Test teknikleri yerine açık uçlu   Modernite ve yeni dünya düzeni, insan için kendi ba arı kriterlerini
                                                              sayısalla ması söz konusu olmu tur. Daktilo,  lmli foto raf                          - novatif dü ünme kabiliyeti, yenilikçi  kirlerini ticarile tirme     dünyası; endüstri, hizmet ve proje bazlı çalı maların yanı sıra,   soruları da kullanmak suretiyle yeni yetkinlikleri ölçmek daha da   sunmaktadır. Bunlar da güç, para, pozisyon (mevki) odaklı,
                                                              makineleri, kasetli teypler ve videolar hayatımızdan çıkmaya                         -Sürekli ö renmeye açık olma                         kamusal alanda toplumsal fayda sa lamak için yapacakları ilmî                   kolayla acaktır.                                     a ırlıklı olarak geçici dünya merkezlidir. Manevi tarafı olan konular
                                                              ba ladı.   leti im  kanallarının  da  dijital  hâle  gelmesinden  sonra,             - leti im ve ili ki kurabilme, esneklik              üretimlerin de önem kazanması söz konusudur.                                    12- Ö renmeyi desteklemek için teknolojiden yararlanmak;   olsa bile onlar da ezoterik (gizemli), sapkın unsurlar ta ımaktadır.
                                                              (bununla da fakslar yerini modemlere bıraktı), çalı ma hayatı ve                     - nsanları ve i  ortaklarını anlama konusunda empati yapılabilmesi  5- Ayrıca hayat boyu ö renmeyi e itimin ana düsturu yapmak,      bunu merkezî olarak yönetmek ve uygulamalı e itim ile    nanan insa ı Müslümanlar, teknolojiyi araç olarak iyi kullanmayı
                                                              sosyal hayat ciddi anlamda de i ime u radı. Bu de i im, talep                        - çgüdüleri kullanma                                 profesyonel giri im serti kaları programlarının öne çıkmasını                   ö retmenleri aktif hâle getirmek çok önemlidir. Pandemi   ö renerek meydana çıkabilecek küfür ve bidat durumları ve
                                                              edilecek nitelikli eleman pro linin de de i mesine yol açmakla                       -Dijital kabiliyet ve becerilere sahip olması        sa lamak, yeti kin e itimine yeniden odaklanmak, gelecekteki                    döneminde ülke olarak bunun fayda ve eksikliklerine  ahit olduk.   uygulamalarını da  tne çıkarmadan önleme gayreti içinde
                                                              birlikte asıl o nitelikteki elemanı yeti tirecek e itim sistemi                      -Adaptasyon kabiliyeti                               istihdamı en üst düzeye çıkarmak için önem ta ır. Kültürümüzde                  Ö retmen ve akademisyenlerin kariyer planlamasında; hayat boyu   olmalıdırlar.  Bu  mümkün  olmazsa  da  kendimizi  ve  etki
                                                              ihtiyacını ortaya çıkardı. Ayrıca daha önceleri; bilgiye ula mak,                    -Kendi kendine ö renme                               “be ikten mezara kadar ilim ö renmek” terimi, bunun tam kar ılı ıdır.           ö renme ve performans yönetiminin etkisi ar ırmak, 21. yüzyıl   alanımızdakileri olumsuzluklardan korumamız gerekmektedir. Bu
                                                              ö renmek ve bilgileri akılda tutmak önem ta ırken (ansiklopediler,                   -Takım oyuncusu olma ve ha a kendi i ini kurma       6-  Dijital mecralarda  uzaktan  ö renme taleplerin ar ı ı göz                  yetkinlikleriyle donatmak çok daha ön plana çıkmaktadır.  husus sanırım; iyi niyet, dua, güçlü bir gayret ve himmet
                                                              kitap ve  ziki kütüphaneler), dijitalle meyle; do ru bilgiye ula ma                  -Kendini bilme ve tanıma                             önünde bulundurularak, teknolojik altyapının iyile tirilmesi de                 Yeni Nitelikli  nsan Yeti tirme Sistemi              gerektirmektedir.
                                                              (arama motorları, bilgisayar ö renmesi veya derin ö renme yani                       Maddeler hâlinde özetlenmeye çalı ılan bu hususlar, günümüz   önem ta ımaktadır. E itimin kalite standartlarını korumak sureti       Günümüzde de i en nitelikli insan yeti tirme sistemini, genel
                                                              yapay  zekâ,  robotlar  vb.  yollarla),  analitik  dü ünme, problem                  nitelikli insan kayna ının beceri ve davranı  kodlarını   ile i te ve evde akıllı, mobil cihazlar vasıtasıyla birçok yerde           hatlarıyla üç ba lıkta özetlemek mümkündür:
                                                              çözme, i  birli i gibi bilgiye dayanmayan becerileri ön plana                        olu turmaktadır.                                     e itimde fırsat e itli inin sa lanması mümkün hâle gelmi tir.                   Ö renme ve inovasyon becerileri (yetkinlikleri): Günümüzün
                                                              çıkmı , akademik becerilerden ayrılmı tır. Öncelikle “Ö renme                                                                                                                                                             gitgide karma ıkla an hayat ve i  ortamlarına hazırlıklı olan
                                                              Çerçevesi” geli tirilmi tir. Bu çerçeve ile ö rencilerin                                                                                                                                                                  ö renciler  ile olmayanları birbirinden  ayıracak nitelikler
                                                              gelecekteki i  ve hayatlarında ba arılı olmak için gerekli olan;                                                                                                                                                          olu mu tur. Bunlar; yenilikçilik ve inovasyon, kritik dü ünme ve
                                                              beceri (yetkinlik), bilgi ve tecrübeleri tanımlanmaktadır. Temel                                                                                                                                                          problem çözme,  ileti im ve  i   birli i  ö renme  becerileri
                                                              dersler ve günümüz temaları; temel derslerin arasında edebiyat,                                                                                                                                                           (yetkinlikleridir.)
                                                              matematik,  ngilizce ve di er dünya dilleri; sanat, ekonomi, bilim,                                                                                                                                                       Dijital okuryazarlık becerileri (enformasyon-bilgi, medya ve
                                                              co rafya,  tarih  ve  yur a lık  bilgileri  bulunmaktadır.  Bunlara  ek                                                                                                                                                   teknoloji yetkinlikleri):  Günümüzde teknoloji ve  medya
                                                              olarak okulların günümüz disiplinlerarası temalarını da bu temel                                                                                                                                                          tarafından yönlendirilen bir ortamda ya ıyoruz. Bu ortamın
                                                              alanların içine yerle tirmeleri gerekmektedir. Bunlar; ekonomi,                                                                                                                                                           özellikleri; bilginin bollu u, teknoloji ürünlerinde hızlı de i im ve
            Algoritma, yazılım ve donanım                      nans, i letmecilik ve giri imcilik, küresel bilinç, yur a lık, sa lık,                                                                                                                                                   i  birli i sayesinde  imdiye kadar görülmemi  boyutlarda bireysel
                                                                                                                                                                                                                                                                                        katkılarda bulunabilme potansiyeli ta ımasıdır. Çalı anlar birçok
                                                              çevre okuryazarlı ı vb. gibi alanlar sayılabilir. Dijital teknoloji ça ı
            e itiminin; ilkö renim seviyesine                 artık küresel i  gücü piyasaları, yüksek nitelikte insan kayna ı talep                                                                                                                                                    fonksiyonel ve kritik dü ünme yetkinliklerine sahip olmalılar:
            kadar indirgenmesi, dijital gelece in             etmektedir. Genç giri imciler; tüketicilerin problemlerine çö- züm                                                                                                                                                        Bilgi okuryazarlı ı, medya okuryazarlı ı, bili im ve ileti im   Yararlanılan Kaynaklar:
                                                                                                                                                                                                                                                                                        teknolojileri okuryazarlı ı bunların ba ında sayılabilir.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             1. h ps://tr.wikipedia.org/wiki/21._y%C3%BCzy%C4%B1l_becerileri
            in ası ve sistemin anla ılması                    olmak amacıyla hizmet veya ürün geli tiren ve bu i i teknolojik                                                                                                                                                                                                                2.  Abay, Muhsin, Dr. Sahip Olmaktan Kul Olmaya, Kitapyurdu, Do rudan Yayıncılık, 2022
                                                              bütün imkânları kullanarak yürüten i  modeli, start up’lar veya
            açısından önem arz etmektedir.                    büyük bir  irke en ayrılan ve yatırımcıların deste i ile piyasaya                                                                                                                                                         Kariyer ve hayat becerileri: Günümüzün hayat ve i  ortamları,   3. Parlak, Bekir, Prof. Dr., Uluda  Üniversitesi,  ktisadi ve  dari Bilimler Fakültesi, Siyaset Bilimi
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ve Kamu Yönetimi Bölümü, D J TAL ÇA DA E  T M: OLANAKLAR VE
                                                                                                                                                                                                                                                                                        içerik  bilgisi  ve dü ünme kabiliyetinden  çok  daha fazlasını
                                                              giren, yeni küçük  irketler, yani spin o ’larda i letme kurmaları,                                                                                                                                                        gerektiriyor. Küresel rekabetin hâkim oldu u bili im ça ının   UYGULAMALAR ÜZER NE B R ANAL Z, S.D.Ü.  . .B.F. Dergisi Y.2017, C.22, Kayfor15
                                                              cesaretlendirilmeleri; bir  kri, ticari bir giri ime çevirmeleri ön                                                                                                                                                                                                            Özel Sayısı, s.1741-1759. h ps://dergipark.org.tr/tr/download/article- le/1019075
         AKADEMİ  I  26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33