Page 29 - Akademi Dergisi Ocak
P. 29

AKADEMİ OCAK 2025                                                                    İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         plana çıkmı tır. “STEAM” ve “SMAC” Kavramları: 21. yüzyıl ve   E itimde Beklenen De i imler                                            nternet bant geni likleri, altyapı açısından önem ta ımaktadır.   karma ık ya am ve çalı ma ortamlarında ba arılı olabilmek için
         dijital altyapı de i imi, yeni model sosyal yapılanma;  i  gücü   Bu yüzyılda insan kayna ından beklentilerinin  de i mesi            Kendi kültürümüzdeki, “ lim Çin’de de  olsa  ona tâlip olun.”   ö rencilerin ya am ve kariyer becerilerine (yetkinliklerine)
         pro lini  de  de i tirecek  bir  insan  tipi  ihtiyacını  da  ortaya   sebebiyle, e itimde de de i im ve dönü ümler ya anmaktadır.    sözünün gerçekle mesi için zaman ve mesafelerin kalktı ı, bilgiye   odaklanıp kendilerini geli tirmeleri bekleniyor. Esneklik ve uyum
         çıkarmı tır.  lk çıkı ındaki kadar popülerli i olmasa da buna göre;  Klasik e itimden farklı olarak amaç; bilginin toplanması,        hiç bu kadar kolay ula ılabilir hâ le geldi i görülmemi tir.  sa layabilirlik, inisiyatif alma ve giri imcilik, sosyal ve
         - Analitik dü ünme, sorgulama ve problem çözme       sorgulanması, analiz edilmesi, uygulanması ve sorunların                         7- Ö rencilere ö renmeyi ö retmek, sadece kritik bir beceri   kültürlerarası yetkinlikler, üretkenlik ve hesap verebilirlik,
         - Dijital dönü ümü gerçekle tirecek, dijital kabiliyet seviyesine ve   çözümüne yönelik yeniden yapılandırılması esas olmaktadır.     de il aynı zamanda; bilgi, becerileri, tavır ve tutumlarını daha etkili   liderlik ve sorumluluk gibi. Dijital ileti im ça ı, bir yandan yeni
         becerilere sahip olmak Kısaca “STEAM”  eklinde kısaltılan; fen   1- Ö renci memnuniyetinin merkeze alınması. “ nsan                   bir  ekilde ö renmelerine yardımcı olur. Bilindi i gibi “ lim,   e itim fırsatları sa larken aynı zamanda yeni zorlukları da
         bilimleri (science), teknoloji (technology), mühendislik   ö retilmekten ho lanmaz ama ö renmekten çok ho lanır.”                     müminin yitik  (kaybe i i)  malıdır, nerede  bulursa alır.”  hadis-i   beraberinde getirmektedir. Günümüzde ve gelecekte; de i im,
         (engineering) ve matematik (math) alanlarında bir araya gelerek   Ö renen organizasyonların,  e itim  kurumlarının  temeli  hâline     eri ir.                                             esneklik, geçicilik ve uyum sa lama gibi beceriler öne çıkmaktadır.
         ortaya çok disiplinli çalı maların merkezinde algoritma e itimi   getirilmesi, yeni kabiliyetler kazandırılması, farklı fonksiyonellik   8- Uluslararası i  birliklerinin artması, de i im ortak   Yetkinlik  olarak  insanlara  verilmeye  çalı ılan  bir  sistem  içinde
         ihtiyacı çıkmı tır. Algoritma, yazılım ve donanım e itiminin;   ve çok yönlü insan yeti tirilmesi, özellikle talebe ve ihtiyaca       programlarının olu turulması, farklı kültür ve terübelerin   “vahye” dayalı ehl-i sünnet bir din anlayı ını, sa lıklı bir  ekilde
         ilkö renim seviyesine kadar indirgenmesi, dijital gelece in   yönelik uyumlu olabilecek çok disiplinli modüler e itimler söz          payla ılması, kültürel zenginlik boyutuyla de erlendirilmesi çok   vermek için ciddi gayret göstermek gerekmektedir. Topluluklar;
         in ası ve sistemin anla ılması açısından önem arz etmektedir. Aynı   konusu olacaktır.                                                daha fazla önem kazanmı tır.                         insan fıtratına uygun olup olmadı ına bakılmaksızın, birçok
         zamanda  e itim  de  “SMAC”  yani  sosyal (social), hareketli   2- Üniversitelerde birden fazla alanda yeterlik öne                   9- Okul öncesine yatırım yapmak hem fırsat e itli ini hem de   durum, pozisyon (olgu), algıyla yönetilmeye ve yönlendirilmeye
         (mobile), (sitelerin) kullanıcı sayısı ölçülebilir olması (analytics);   çıkmaktadır. Birbirine benzer veya benzemez alanlarda aynı   sosyal hareketlili i ar ıran, beceri ve üretkenli i te vik eden,   çalı ılıyor. Bu da sık sık “hakikat krizlerine” yol açmaktadır.  nsani
         dosyaları yedeklemenize, foto raf payla manıza ve akıllı   zamanda e itimlerin, farklı bakı  tarzları edinebilmek için                ekonomik açıdan da verimli politikalardan bir tanesidir.   de erleri zayıf veya olmayan bir dünyada; ahlaki de erleri hele de
         telefonunuzdan sayısız uygulamaya eri menize izin veren  bulut   yürütülmesi söz konusu olmaktadır.                                   Unutulmamalıdır ki e itimin kalitesi de çok önemlidir.   slami de erleri yerle tirmek, uygulamaya koymak, ülke bazında
         bili im sistemi (cloud) olarak tanımlayabilece imiz yeteneklerin   3- Kariyer yönetimi a ırlıklı olarak ki ilerin sorumlulu una       10- Okul müfredatlarının yenilenmesi, disiplinlerarası   artık mümkün olmamakla birlikte  slamiyet’i, aile ve küçük
         e itimi de yükselen nitelikli insan kayna ı ve ekosistemin   girmektedir.  Uygulanabilir  bilgiye  dayalı  e itim  modelleri  ve      olması, yeni e itimde ekosistemin önemli bir özelli i olacaktır.   topluluklar içinde korumak ve gelecek nesillere aktarmak, ciddi
         tanımlanması açısından önemli hâle gelmi tir. Kısaca; kamusal   artık, liseden itibaren kariyer yönetiminin, okurken ve mezuniyet     “Açık bilim ve açık eri im uygulamaları için gereken politika,   gayret  ve himmet  gerektirmektedir.  De erlerimize  göre  do ru
         alanın, i  dünyasının, endüstrinin ve özel sektörün ihtiyaç duydu u   sonrası ferdî tercihlerle seçilmesi söz konusudur.              strateji,  mevzuat,  standart  ve  yazılım  altyapıları,  açık  bilim  için   bilgiye ula mak için, iman ve amel bilgilerini ilmihal kitaplarından
         dijital dönü ümü gerçekle tirmek için insan kayna ında;  dijital   4- Liselerin laboratuvarları, atölyeleri, üniversitelerin AR-GE    ara tırma verilerinin yönetimi ve kütüphaneler ile yeni nesil   ve ahlaki de erleri de kadim kaynaklardan ö renerek teknoloji ve
         mesleki yetkinliklerinin (becerilerin) yanı sıra, a a ıdaki beceri   merkezleri; inovasyon merkezleri, giri imcilik kulüpleri, kuluçka   kurumsal ar ivler, bu konuda atılması gereken ilk adımlardır.  dijitalle menin getirdikleri ve getirecekleri problemleri de do ru
         davranı  kodlarının bulunması lüzumlu hâle gelmektedir:  merkezleri, teknoparkları, proje ve teknoloji transfer o sleri, sosyal       11- Ölçme ve de erlendirmede yeni teknolojilerin     okuyup Müslüman fıtratını korumaya çalı mak gerekmektedir.
 Özellikle 1980’li yıllardan sonra; yazı, konu ma ve görüntünün   -Proje bazlı çalı ma kapasitesi  inovasyon giri imci merkezleri gibi olu umlar a ırlık kazanmı tır.   kullanılması kolaylık sa layacaktır. Test teknikleri yerine açık uçlu   Modernite ve yeni dünya düzeni, insan için kendi ba arı kriterlerini
 sayısalla ması söz konusu olmu tur. Daktilo,  lmli foto raf   - novatif dü ünme kabiliyeti, yenilikçi  kirlerini ticarile tirme     dünyası; endüstri, hizmet ve proje bazlı çalı maların yanı sıra,   soruları da kullanmak suretiyle yeni yetkinlikleri ölçmek daha da   sunmaktadır. Bunlar da güç, para, pozisyon (mevki) odaklı,
 makineleri, kasetli teypler ve videolar hayatımızdan çıkmaya   -Sürekli ö renmeye açık olma  kamusal alanda toplumsal fayda sa lamak için yapacakları ilmî   kolayla acaktır.                      a ırlıklı olarak geçici dünya merkezlidir. Manevi tarafı olan konular
 ba ladı.   leti im  kanallarının  da  dijital  hâle  gelmesinden  sonra,   - leti im ve ili ki kurabilme, esneklik  üretimlerin de önem kazanması söz konusudur.  12- Ö renmeyi desteklemek için teknolojiden yararlanmak;   olsa bile onlar da ezoterik (gizemli), sapkın unsurlar ta ımaktadır.
 (bununla da fakslar yerini modemlere bıraktı), çalı ma hayatı ve   - nsanları ve i  ortaklarını anlama konusunda empati yapılabilmesi  5- Ayrıca hayat boyu ö renmeyi e itimin ana düsturu yapmak,   bunu merkezî olarak yönetmek ve uygulamalı e itim ile    nanan insa ı Müslümanlar, teknolojiyi araç olarak iyi kullanmayı
 sosyal hayat ciddi anlamda de i ime u radı. Bu de i im, talep   - çgüdüleri kullanma  profesyonel giri im serti kaları programlarının öne çıkmasını   ö retmenleri aktif hâle getirmek çok önemlidir. Pandemi   ö renerek meydana çıkabilecek küfür ve bidat durumları ve
 edilecek nitelikli eleman pro linin de de i mesine yol açmakla   -Dijital kabiliyet ve becerilere sahip olması  sa lamak, yeti kin e itimine yeniden odaklanmak, gelecekteki   döneminde ülke olarak bunun fayda ve eksikliklerine  ahit olduk.   uygulamalarını da  tne çıkarmadan önleme gayreti içinde
 birlikte asıl o nitelikteki elemanı yeti tirecek e itim sistemi   -Adaptasyon kabiliyeti  istihdamı en üst düzeye çıkarmak için önem ta ır. Kültürümüzde   Ö retmen ve akademisyenlerin kariyer planlamasında; hayat boyu   olmalıdırlar.  Bu  mümkün  olmazsa  da  kendimizi  ve  etki
 ihtiyacını ortaya çıkardı. Ayrıca daha önceleri; bilgiye ula mak,   -Kendi kendine ö renme  “be ikten mezara kadar ilim ö renmek” terimi, bunun tam kar ılı ıdır.  ö renme ve performans yönetiminin etkisi ar ırmak, 21. yüzyıl   alanımızdakileri olumsuzluklardan korumamız gerekmektedir. Bu
 ö renmek ve bilgileri akılda tutmak önem ta ırken (ansiklopediler,   -Takım oyuncusu olma ve ha a kendi i ini kurma  6-  Dijital mecralarda  uzaktan  ö renme taleplerin ar ı ı göz   yetkinlikleriyle donatmak çok daha ön plana çıkmaktadır.  husus sanırım; iyi niyet, dua, güçlü bir gayret ve himmet
 kitap ve  ziki kütüphaneler), dijitalle meyle; do ru bilgiye ula ma   -Kendini bilme ve tanıma  önünde bulundurularak, teknolojik altyapının iyile tirilmesi de   Yeni Nitelikli  nsan Yeti tirme Sistemi  gerektirmektedir.
 (arama motorları, bilgisayar ö renmesi veya derin ö renme yani   Maddeler hâlinde özetlenmeye çalı ılan bu hususlar, günümüz   önem ta ımaktadır. E itimin kalite standartlarını korumak sureti   Günümüzde de i en nitelikli insan yeti tirme sistemini, genel
 yapay  zekâ,  robotlar  vb.  yollarla),  analitik  dü ünme, problem   nitelikli insan kayna ının beceri ve davranı  kodlarını   ile i te ve evde akıllı, mobil cihazlar vasıtasıyla birçok yerde   hatlarıyla üç ba lıkta özetlemek mümkündür:
 çözme, i  birli i gibi bilgiye dayanmayan becerileri ön plana   olu turmaktadır.  e itimde fırsat e itli inin sa lanması mümkün hâle gelmi tir.   Ö renme ve inovasyon becerileri (yetkinlikleri): Günümüzün
 çıkmı , akademik becerilerden ayrılmı tır. Öncelikle “Ö renme                                                                                 gitgide karma ıkla an hayat ve i  ortamlarına hazırlıklı olan
 Çerçevesi” geli tirilmi tir. Bu çerçeve ile ö rencilerin                                                                                      ö renciler  ile olmayanları birbirinden  ayıracak nitelikler
 gelecekteki i  ve hayatlarında ba arılı olmak için gerekli olan;                                                                              olu mu tur. Bunlar; yenilikçilik ve inovasyon, kritik dü ünme ve
 beceri (yetkinlik), bilgi ve tecrübeleri tanımlanmaktadır. Temel                                                                              problem çözme,  ileti im ve  i   birli i  ö renme  becerileri
 dersler ve günümüz temaları; temel derslerin arasında edebiyat,                                                                               (yetkinlikleridir.)
 matematik,  ngilizce ve di er dünya dilleri; sanat, ekonomi, bilim,                                                                           Dijital okuryazarlık becerileri (enformasyon-bilgi, medya ve
 co rafya,  tarih  ve  yur a lık  bilgileri  bulunmaktadır.  Bunlara  ek                                                                       teknoloji yetkinlikleri):  Günümüzde teknoloji ve  medya
 olarak okulların günümüz disiplinlerarası temalarını da bu temel                                                                              tarafından yönlendirilen bir ortamda ya ıyoruz. Bu ortamın
 alanların içine yerle tirmeleri gerekmektedir. Bunlar; ekonomi,                                                                               özellikleri; bilginin bollu u, teknoloji ürünlerinde hızlı de i im ve
  nans, i letmecilik ve giri imcilik, küresel bilinç, yur a lık, sa lık,                                                                       i  birli i sayesinde  imdiye kadar görülmemi  boyutlarda bireysel
 çevre okuryazarlı ı vb. gibi alanlar sayılabilir. Dijital teknoloji ça ı                                                                      katkılarda bulunabilme potansiyeli ta ımasıdır. Çalı anlar birçok
 artık küresel i  gücü piyasaları, yüksek nitelikte insan kayna ı talep                                                                        fonksiyonel ve kritik dü ünme yetkinliklerine sahip olmalılar:
 etmektedir. Genç giri imciler; tüketicilerin problemlerine çö- züm                                                                            Bilgi okuryazarlı ı, medya okuryazarlı ı, bili im ve ileti im   Yararlanılan Kaynaklar:
 olmak amacıyla hizmet veya ürün geli tiren ve bu i i teknolojik                                                                               teknolojileri okuryazarlı ı bunların ba ında sayılabilir.  1. h ps://tr.wikipedia.org/wiki/21._y%C3%BCzy%C4%B1l_becerileri

                                                                                                                                                                                                    2.  Abay, Muhsin, Dr. Sahip Olmaktan Kul Olmaya, Kitapyurdu, Do rudan Yayıncılık, 2022
 bütün imkânları kullanarak yürüten i  modeli, start up’lar veya                                                                               Kariyer ve hayat becerileri: Günümüzün hayat ve i  ortamları,   3. Parlak, Bekir, Prof. Dr., Uluda  Üniversitesi,  ktisadi ve  dari Bilimler Fakültesi, Siyaset Bilimi
 büyük bir  irke en ayrılan ve yatırımcıların deste i ile piyasaya                                                                             içerik  bilgisi  ve dü ünme kabiliyetinden  çok  daha fazlasını   ve Kamu Yönetimi Bölümü, D J TAL ÇA DA E  T M: OLANAKLAR VE
 giren, yeni küçük  irketler, yani spin o ’larda i letme kurmaları,                                                                            gerektiriyor. Küresel rekabetin hâkim oldu u bili im ça ının   UYGULAMALAR ÜZER NE B R ANAL Z, S.D.Ü.  . .B.F. Dergisi Y.2017, C.22, Kayfor15
 cesaretlendirilmeleri; bir  kri, ticari bir giri ime çevirmeleri ön                                                                                                                                Özel Sayısı, s.1741-1759. h ps://dergipark.org.tr/tr/download/article- le/1019075
                                                                                                    AKADEMİ  I  27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34