Page 48 - Akademi Dergisi Temmuz 2025
P. 48

adalete dayalı bir yapıdır. Bu de erlerin ya atılması hem aile içi                                                                                                                                                                                                                                                                   Dîn a
                                                                                                                                                  huzurun sa lanmasına hem de sa lıklı bir toplumun olu masına                                                                            durumda olmayı dü ünmelidir. Kur’an-ı Kerim’de  öyle                                                                                                                                         tara
                                                                                                                                                  katkıda bulunur. Aile, toplumun temel ta ıdır ve sa lam temeller                                                                        buyurulur:                                                                                                                                                                                    eri
                                                                                                                                                  üzerine kurulu aileler, güçlü ve sa lıklı bir toplumun temelini                                                                         “Evlenme (imkânı) bulamayanlar, Allah kendilerini lütfundan                                                                                                                                  sosya
                                                                                                                                                  olu turur.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           de er
                                                                                                                                                                                                                                                                                          zengin edip evlenme imkânına (kavu turuluncaya) kadar i etlerini
                                                                                                                                                  1- Aile Kavramı                                                                                                                         korusunlar...”  .                                                                                                                                                                            Sonuç
                                                                                                                                                  Kur’an-ı Kerim’de birçok gruptan bahsediliyor. Bu gruplardan                                                                             slam ahlakçılarının tamamı, insanlı ın üreme yoluyla                                                                                                                                        Kur’â
                                                                                                                                                  birini ifade eden  “ehl” kelimesi Kur’an-ı Kerim’de 127 yerde                                                                           ya ayabilece i gerçe inden hareketle, evlenmek yoluyla insan                                                                                                                                 temel
                                                                                                                                                  bizzat geçmektedir. Yine Kur’an-ı Kerim’de 25 yerde ise “ehl”                                                                           soyunun devamına katkıda bulunmayı insanlı a kar ı ahlaki bir                                                                                                                                sa la
                                                                                                                                                  kelimesinin manasını ifade eden kelimelerden istifade                                                                                   ödev ve sorumluluk olarak de erlendirmelidir. Bu ödevin yerine                                                                                                                               kar ı
                                                                                                                                                  olunmu tur. Ünsiyet etmek, yabancı olmamak ve yakla mak                                                                                 getirilmesini, evlenmenin en temel amacı olarak gören büyük                                                                                                                                   slam
                                                                                                                                                  manalarına gelen bu kelime; ıstılahta, nispet edildi i anlayı a                                                                          slam Âlimi  mam Gazali (öl.505/1111) evlenmeyi, Allahü                                                                                                                                      prens
                                                                                                                                                  göre farklı manalar ifade ediyor. Ehl kelimesi Kur’an-ı Kerim’de                                                                        Teâlâ’nın evrende hâkim kıldı ı genel düzene bir uyum olarak                                                                                                                                 a ama
                                                                                                                                                  daha çok kan ba ına dayanan bir yakınlı ı ifade etmek  için                                                                             de erlendirmi tir. Buna göre  her do al gerçeklik gibi cinsel                                                                                                                                e ler
                                                                                                                                                  kullanılmaktadır. “Aile” ve “halk” manalarına gelen “ehl” kelimesi                                                                      arzunun da genel düzen içinde bir yeri, anlamı ve i levi vardır. Bu                                                                                                                          belir
                                                                                                                                                  aynı zamanda ortak bir din, ırk ve mesle e sahip olan insanları da                                                                      i lev, neslin devamıdır. Gerçekte evlenmenin asıl amacı cinsel
                                                                                                                                                  ifade ediyor. Kur’an-ı Kerim’e göre ilk sosyal birlik ailedir.   Farklı   4-  slâm’da Aile Kurumunun Gereklili i ve Önemi               hazza ula ma de ildir; asıl amaç, çocuk yeti tirme olup  lahi                                                                                                                                Ailen
                                                                                                                                                  sosyal gruplar, ailenin de i ik birle me ve sıralanmasından    slâm’a göre Allahü Teâlâ insanı yaratmı , ona bilgi edinme ve            hikmet, cinsel hazzı buna bir araç olarak koymu tur  .                                                                                                                                       olmas
                                                                                                                                                  (tayfa, kabile, ümmet,  millet vs.) ortaya çıkmı tır. Kur’an-ı   bilgiyi kullanma kabiliyeti vermi  , onu ba ıbo  bırakmamı  ,                                                                                                                                                                                                       sorum
                                                                                                                                                  Kerim’e göre insanlar tarafından kurulan ilk sosyal grupla ma   yeryüzünde halifesi kılmı  , ba ka hiçbir varlı ın yüklenemedi i        Çocu u dünyaya getirmekle ailenin i levi tamamlanmı  olmaz.                                                                                                                                  Peyga
                                                                                                                                                  aile  eklinde olmu tur. Çünkü karı koca ve çocuklardan   emaneti (yükümlülük ve sorumlulu u) ona yüklemi  , kendi                       Bundan öte, aile, çocukların; beden, zihin ve ahlâk bakımından                                                                                                                               en gü
                                                                                                                                                  meydana gelen aile örne ini ilk defa ilk insan Hazret-i Âdem   irade  ve  çabasıyla  çamur  mertebesinden  kâinatın  göz  bebe i        sa lıklı ve dengeli yeti melerinde birinci derecede rol almak                                                                                                                                süsle
                                                                                                                                                  (aleyhisselam), e i Havva ve çocuklarında görüyoruz. Kur’an-ı   mertebesine yükselmeyi ona amaç kılmı tır .  Ana çizgileriyle           suretiyle insanlı ın her bakımdan geli mesine ilk ve en önemli                                                                          uzun süre bekâr ya ayan erkekleri ikaz e i ini; kızların,
             Kur’an-ı Kerim ve Hadis-i Şerifler Işığında                                                                                           Kerim;  sosyal  birli in  en  üstün  ve  sa lam  yönü  ile  sevgi,    slâm  insanı  budur.  Bu  insan  var  olup  ço alacak,  toplum  ve   katkıyı sa lamaktadır. Tarihin çe itli dönemlerinde  ve çe itli                                                                      a madan evlendirilmelerine ili kin tavsiyelerde bulundu un
                                                                                                                                                                                                        kültür olu turacak ve bunu nesillere aktaracaktır.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  bildiren hadisler vardır. Bütün bunlar, aile düzeni ve dis
                                                                                                                                                  merhamet, iyilik, dayanı ma, yardımla ma, do ruluk, insaf ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                          kültürlerde aile az çok de i ik fonksiyonlar üstlenmi se de
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ula t
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  açısından gerek birey gerekse toplum için çok önemli konul
             İSLAMİ AİLE YAPISI                                                                                                                   hede emektedir. Çünkü sosyal hayatın bütün unsurları ondan    slâm toplumunun temeli ailedir. Ailenin temel fertleri de                 çocuklarla ilgili bu i levleri kesintisiz devam etmi tir. Bu yüzden   kurallar, kadın-erkek ili kilerine içgüdülerin ve hayvanili in    Kur’ân-ı  Kerim’de   öyle  buyurulur:  “Allâh’ın  ayetleri
                                                                                                                                                  Allah korkusunu izleyerek aile yapısı ile ayakta tutulmasını
                                                                                                                                                                                                                                                                                          Kur’ân-ı Kerim’de çocukların yalnızca emzirilme dönemleri için
                                                                                                                                                                                                        karı-kocadır. Çocuklar ikinci derecede ailenin fertleri
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       rehbe
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  (varlı ının ve gücünün kanıtlarından) biri de kendileriyle
                                                                                                                                                  çıkıyor.   Kur’an ve sünnete göre aile; kesinlikle dikkat edilmesi
                                                                                                                                                                                                                                                                                          (farklı görü ler ile beraber) iki yıllık bir süre belirlenmi   ; ayrıca
                                                                                                                                                                                                        arasındadır. Erkek ve kadının birbirine kar ı ilgi duyan iki cins
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       kurtu
                                                                                                                                                  gereken, her bir üyesiyle bir fonksiyon icra eden, toplumu ayakta
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  kadınla bir erkekten) sizlere e ler yaratması, (e ler olar
                                                                                                                                                  tutan kurumdur.  slam dini, aileyi Kur’an ve sünnetin   olarak yaratılması, evlili in ve aile ortamını olu turmanın en itici            Kur’ân ve sünne eki özel veya genel hükümlere dayanılarak fıkıh   üstünde de erler ve anlamlar katar.  slam dininin bir yandan          kayna manız ve huzur bulmanız için kendi ne slerinizden (b
                                                                                                                                                                                                                                                                                          kitaplarında çocu un do umundan evlenip aile kurmasına kadar
                                                                                                                                                                                                        gücüdür. Kur’an-ı Kerim’de, kadın ve erke in birbirine e  olarak
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ortak
                                                                       Sabir Efendio lu                                                           telkinleriyle bireyler arasında dinî bir ba  kurmu  ve yüksek bir   yaratılması,  e ler  arasında  sevgi  ve   e atin  olu ması  Allah’ın   türlü ihtiyaçlarının kar ılanması için ebeveyne birçok görev ve   zinaya kar ı sert tedbirler alırken öte yandan evlenmeyi te vik   sevgi ve merhamet sa lamasıdır”.     Bu ayeti ve hayatın
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               etmesinin amaçlarından biri de ailenin bu i levini
                                                                       Asistan- stanbul  slami  limler Akademisi                                  temele oturtmu tur. Kur’an-ı Kerim’i inceledi imizde onun   ayetlerinden kabul edilmi tir . Ancak insanlar alı kanlık ve ülfet          sorumluluk yüklenmi tir. Bütün bu görevlerin yerine getirilmesi                                                                         tecrübelerini dikkate alan  slâm âlimleri; insanların bede
                                                                                                                                                  aileye ne kadar önem verdi inin, toplumda sosyal kayna manın   perdesi altında kalarak ço u kez bu derin sevgi ve  e atin               aile kurmakla mümkün oldu u içindir ki Hazret-i Peygamber,   kolayla tırmaktır. Hazret-i Peygamber’in  “Gençler! Evlilik                sa lıklarını koruyabilmeleri, dinî  görevlerini ve dünya i
                                                                                                                                                  olu ması için aileye yükledi i vazifenin  ahidi oluyoruz.  Allah’ın varlı ına ve birli ine delil oldu unu idrak                         “Nikâh benim sünnetimdir. Benim sünnetimden yüz çevirenler   zahmetlerine katlanabilenleriniz evlensin. Çünkü evlilik, gözü ve          daha kolay  yürütebilmeleri için  en uygun  ortam olan  ai
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               cinsel arzuları zinadan korur.”    anlamındaki hadis-i  eri  ailenin
         Giri                                                 yeti tirilmesi konusunda anne-babalara büyük sorumluluk                             Ailenin,  toplumun  temel  yapı  ta ı  olup  dinimizdeki  önemini   edememektedirler.                                                   benden yüz çevirmi  olurlar.”    buyurmu tur.        bu önemini açıkça göstermektedir.                                                  yuvasına  muhtaç  olduklarını  bildirmi lerdir.  Hazret-i
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Peygamber’in  “yüzüne baktı ında içini mutlulukla dolduran
          nsanlık tarihinde aile her zaman önemli yere sahip olmu  ve   yükler. Çocuklar, aile içinde sevgi, saygı ve adaletle büyütülerek        Peygamber Efendimiz’in hadis-i  eri erinde rastlıyoruz.   Evlilik, rastgele bir anla ma de il ciddi bir aki ir. Kur’ân-ı                 slam ahlâkı literatüründe ço unlukla “terbiye”, “edep” ve “tedip”                                                                      e le”    evlenmi  olmayı, ki i için en de erli nimetlerden
         insanların toplum hâline gelmesini sa lamı tır. Tarihe   hem dünyevi hem de uhrevi mutlulu a hazırlanır.                                 Hadislerde aile bireylerinin birbirine kar ı sorumlulukları, sevgi   Kerim’de  “...ve onlar sizden sa lam teminat almı lardı.”          kavramlarıyla ifade edilen e itim hakkında Hazret-i Peygamber   Bazı sahabiler kendilerini daha çok ibadete verebilmek için hiç         hadis-i  eri  aile mutlulu unun  slâm ahlâkındaki önemine
         baktı ımızda görürüz ki ilk toplum, aileden meydana gelmi tir.                                                                           ve saygının önemi, ebeveynlerin çocuklarına kar ı görevleri ve   buyurulmaktadır .                                                       öyle buyurmu tur:  “Hiçbir baba,  çocu una güzel ve yararlı   evlenmeyeceklerini, evli olanlar da e lerine yakla mayacaklarını         bir örnektir. Ayrıca karı-koca arasındaki sevgi-saygı ve
         Bu aile de vahiyle terbiye edilmi  Hazret-i Âdem ve Hazret-i    slam, aile içi ili kilerin yanı sıra akraba ili kilerine de büyük        e lerin birbirine kar ı tutumları detaylı bir  ekilde ele alınmı tır.                                                                   e itimden daha de erli bir miras bırakamaz.”    Ku kusuz çocu a   söylemi lerdi. Bu durumu ö renen Hazret-i Peygamber onlara,           ho görünün, yalnız e lerin kendi mutlulukları için de il,
         Havva’dır. Kur’an-ı Kerim ve Hazret-i Muhammed’in sünneti;   önem verir. Akrabalar arasındaki ba ların güçlendirilmesi,                  Peygamber Efendimiz (sallallahü aleyhi ve sellem), aile içindeki   Hazret-i  Peygamber  öyle  buyurmu tur:  “Allah indinde en           bu “de erli miras”ı, en iyi ailesi verir. Bu yüzden aile yuvasından   “Sizlerin  öyle  öyle dedi inizi duyuyorum. Bakın, ben -yemin     çocukların ruh sa lı ı ve ahlâk terbiyesi için de son dere
         aileyi, toplumun en temel ve kutsal yapısı olarak tanımlar. Bu   yardımla ma ve  dayanı ma içinde olunması tavsiye edilir.               huzur ve mutlulu un korunması için birçok tavsiyede bulunmu ,   sevilmeyen helal, bo anmaktır.”   Evlilik,  büyük bir sorumluluk        yoksun kalan çocukların e itim ve ö retiminde, ha a ahlâk ve   ederim ki- Allah’a hepinizden daha çok saygılıyım. O’ndan daha çok       ve verimli oldu u psikoloji ve pedagojinin gözlemleriyle
         kutsallık, aile bireyleri arasındaki sevgi, saygı, merhamet ve   Akrabalık ili kileri, toplumun genel yapısını güçlendiren ve            e ler arasındaki sevgi ve merhametin önemine vurgu yapmı tır.  i idir ve bu yüzden de evlili in planlı olması gerekmektedir.            ruh sa lı ında ciddi problemlerle kar ıla ıldı ı bilinmektedir.   korkarım. Bununla birlikte oruç tu u um günler de olur,               kanıtlanmı tır.
         adalet gibi de erlerin korunması ve ya atılmasıyla sa lanır.  dayanı mayı artıran önemli bir unsurdur.                                   2- Ailenin Kurulu u                                   Özellikle erkekler; bir eve, bir kadına bakabilecek; sa lıklı,                    Yapılan  bir  ara tırmada  ülkemizdeki  hükümlü  gençlerin   tutmadı ım günler de. Namaz da  kılarım, uyku da uyurum,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               kadınlarla da evlenirim... Kim benim sünnetimden yüz çevirirse
         Dinimize göre aile, Allah’ın insanlara bah e i i en büyük   Kur’an ve sünnet, e ler arasında sevgi, saygı, anlayı  ve                    Ailenin kurulu unda ilk sa a, kadın veya erkek tarafının   ahlaklı ve e itimli, dindar, topluma yararlı çocuklar yeti tirilecek         %22’sinin “parçalanmı  veya eksik aile”den geldi i tespit   benden uzak kalır.” buyurdu.    Hazret-i Peygamber’in evlenmeyi             Evlenme, sadece evlenen erkek ve kadını bir araya getirmek
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  kalmayıp  iki  tarafın  aileleri  arasında  da  yeni  ve ö
         nimetlerden biridir. Aile, bireylerin huzur ve sükûnet buldu u,   ho görüye dayalı bir ili ki  kurulmasını emreder. E lerin              evlenme niyet ve arzusunu bir teklif  eklinde kar ı tarafa                                                                              edilmi tir.                                          zorla tıran  artları ortadan kaldırdı ını veya kolayla tırdı ını,                  kurmak suretiyle sosyal dayanı ma, kayna ma ve barı a güç
         ruhsal ve duygusal ihtiyaçlarının kar ılandı ı bir limandır. Bu   birbirlerine kar ı sorumlulukları, hakları ve görevleri adaletle       iletmesiyle ba lar.  slâm hukuk terimi olarak bir tarafın kar ı                                                                         Aile kurumunun i levi, sa lıklı nesiller yeti tirmekten ibaret                                                                          katmaktadır. Nitekim birbiriyle zıtla ma ve çatı ma hâlind
         nedenle, aile içi ili kilerde sevgi,  e at ve dayanı ma ön   belirlenmi tir. Anne-babaların çocuklarına kar ı  e atli,                   tarafa evlenme niyet ve arzusunu bildirmesine “hıtbe”                                                                                   de ildir. Aile, kadın ve erkek arasında cinsel ili kilerin de er                                                                        bulunan kabileleri, ha a zaman zaman ülkeleri ve milletler
         plandadır.                                           merhametli ve adaletli davranmaları, çocukların da                                  denilmi tir. Bu niyeti  açıklayan taraf genellikle  erkek                                                                               yargılarına ve ahlâk kurallarına uygun olarak sürdürülmesini
                                                              anne-babalarına kar ı saygılı ve itaatkâr olmaları emredilir.                       oldu undan “hâtıb”, teklife muhatap olan taraf da genelde kadın                                                                                                                                                                                                                 uzla tırma yollarından biri olarak bunlar arasında hısımlı
         Ailenin en önemli görevlerinden biri, yeni nesillerin dünyaya                                                                            oldu undan  “mahtûbe” adını alır. Türkçe de  “hıtbe” terimi                                                                             sa layan, bu suretle cinsel arzuların gayrime ru yollardan                                                                              ba ları kurmak, her dönemde uygulanagelen bir önlem olmu
                                                                                                                                                                                                                                                                                          kar ılanmasını önleyen, dolayısıyla ahlaki gayeye hizmet eden
         gelmesi, büyümesi ve e itilmesidir.  slam, çocukların ahlaki ve   Sonuç olarak   slam’da  aile,  bireylerin hem  dünyevi  hem  de        ni anlılı ı ifade eder.                                                                                                                 bir kurumdur. Aile kurumu ve onunla ilgili olarak konulan                                                                               bundan ba arılı sonuçlar elde edilmi tir.  slam Âlimi
         manevi de erlerle donatılması, topluma faydalı bireyler olarak   uhrevi mutlulu unu hede eyen, sevgi, saygı, merhamet ve                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Ebü’l-Hasen Mâverdî’nin (öl.450/1058) Edebü’d- Dünyâ ve’d-
         AKADEMİ  I  46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53