Page 49 - Akademi Dergisi Temmuz
P. 49

AKADEMİ TEMMUZ 2024                                                                  İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
                                                                                                                                      hikmet,  airlere toplum içinde yüksek bir konum kazandırırdı.  bedevî hayatından sahneler anlatılır. Ardından kasideler methiye
                                                                                                                                                                                            ve fahriye kısımlarıyla sona erer. Muallakât metinlerinin bazı
                                                                                                                                      3. Edebiyatın Korunması ve  letilmesi:   iir, Cahiliye dönemi   kısımlarından tarihî mâlûmat elde etmek mümkündür. Bu konuda
                                                                                                                                      Arap toplumunda sözlü bir gelene in önemli bir parçasıydı.  iirler,   en güvenilir bilgiler daha çok Züheyr’in muallakasında bulunmak-
                                                                                                                                      nesilden nesile aktarılarak korundu ve ö renildi. Bu, toplumun   tadır. Kabile kavgasında barı ı sa lamak için büyük gayret sarfeden
                                                                                                                                      tarihini ve kültürünü gelecek nesillere aktarmanın bir yoluydu.  Mürre kabilesinin reisi hakkında yazılan bu methiye, olayın bütün

                                                                                                                                      4.  Dilin  Geli imi  ve  Zenginle mesi:  Cahiliye dönemi Arap   ayrıntılarını ortaya koyan bir kaynak durumundadır .
                                                                                                                                       airleri, Arap dilinin gücünü ve zenginli ini sergilemi lerdir.   Arap yarımadasının neresinde yazılmı  olursa olsun zamanımıza
                                                                                                                                       iirlerinde kullanılan dil ve ifadeler, Arap dilinin geli imine katkıda   ula an muallakaların hepsi ortak  iir diliyle (fasîh dil) kaleme
                                                                                                                                      bulunmu  ve dilin daha derin ve zengin olmasını sa lamı tır.  alınmı  olup çe itli lehçelere ait kelimeler ve ifade özellikleri
                                                                                                                                                                                            yoktur. Bazı  iir ele tirmenlerinin eski Arap  iirinin, dolayısıyla
                                                                                                                                      5. Temalar ve  fadeler: Cahiliye dönemi Arap  airleri,  iirlerinde   muallakaların uydurma oldu u yolundaki görü lerini ihtiyatla
                                                                                                                                      genellikle do ayı, a kı, sava ı, kabile kahramanlarını ve kabileler   kar ılamak gerekir . Son incelemeler, Câhiliye devrinde yazı
                                                                                                                                      arası ili kileri i lemi lerdir. Bu temalar, toplumun ya am tarzını,   kullanma gelene inin varlı ını ispat e i i gibi o dönemde yaygın
                                                                                                                                      de erlerini ve inançlarını yansıtırken, aynı zamanda insan deneyi-  olan sözlü rivayetlere de inanılabilece ini kanıtlamı tır. Bu
                                                                                                                                      mine ve duygularına da odaklanmı lardır.              rivayetler  airle birlikte gezen ve görevi onun  iirlerini ezberleyip
                                                                                                                                      Cahiliye dönemi Arap edebiyatı,  slam'ın yayılmasıyla birlikte   aktarmak ve yaymak olan râvilerden gelmi tir. Sözlü rivayetler
                                                                                                                                      dönü mü  olsa da bu dönemin edebi mirası, Arap edebiyatının   daha sonra yazıya geçirilerek zamanımıza ula mı tır.
                                                                                                                                      temel ta larından birini olu turur. Cahiliye dönemi  iirleri, Arap
                                                                                                                                      kültürünün köklerini ve toplumunun geçmi ini anlamak için
                                                                                                                                      önemli bir kaynaktır.

                                                                                                                                      B) MUALLE T  A RLER  VE    RLER N N
                                                                                                                                      BAZI ÖZELL KLER
                                                                                                                                      Mualleka  iirlerin adlandırılı ı hususunda oldu u gibi hangi  airlerin
                                                                                                                                       iirlerinin bu derlemeye dahil edildi i hususunda da farklı görü ler
                                                                                                                                      vardır. Mu‘allaka  airleri olarak  bn ‘Abdi Rabbih,  u  airlerin adlarını
                                                                                                                                      verir:  mru’ü-l Kays (ö. M.545’e do ru), Züheyr (ö. M.609), Tarafe
                                                                                                                                      (ö.M. 564’e do ru), ‘Antere (ö. M.600), ‘Amr b. Külsûm (ö. M.584’e
                                                                                                                                      do ru), Lebîd (ö. 40/660-661) ve el-Hâris b. Hillize   (ö. M.570’e
                                                                                                                                      do ru).  Ebû  ‘Ubeyde  (ö.  210/825),  bu  listedeki  ‘Antere  ve
                                                                                                                                      el-Hâris’in yerine en-Nâbiga ez-Zübyânî (ö.M.604’ten sonra) ve
                                                                                                                                      el-A‘ â (ö. 7/629)’yı koyar . Ebû Zeyd el-Kure î (IV./X. asır), yine
         Bu  eserlerin  her  biri  benzersiz  bir  tarz  ve  anlatım  tekni iyle   zamanda toplumsal olayların, sava ların, a kın ve tabiatın ifadesi    bn  ‘Abi  Rabbih’in  verdi i listeden  el-Hâris  b.  Hillize’yi çıkarıp
         yazılmı tır ve Arap edebiyatının temel ta larından biri olarak kabul   olarak da de erlendirilirdi.                          en-Nâbiga ezZübyânî ve el-A‘ â’yı koymak suretiyle Mu‘allaka sahibi
         edilirler. Bu  iirler, dönemin sosyal hayatını ve  airlerin ya adı ı                                                          airlerin sayısını sekiz olarak verir .  bn Kuteybe (ö. 276/889), bu
         çevrenin do al özelliklerini, adeta birer belgesel gibi, canlı tablolar   Cahiliye dönemi  airleri,  iirlerinde genellikle kabilelerinin kahra-   airlere ‘Abîd b. el-Ebras (ö. M.605)’ı ilâve eder . Mu‘allaka  airleri-
         halinde göz önüne sermeleri açısından defalarca okunmaya de er   manlıklarını, do al güzellikleri, a kı ve di er önemli temaları   nin sayısını en-Nehhâs dokuz, et-Tebrîzî (ö. 502/1109) ve e - En-
         sanat harikaları olmalarının yanı sıra,  slamiyet’in do u undan   i lerlerdi. Bu  iirler, o dönemin tarihi, toplumsal ve kültürel yapıları   kîtî (ö. 1331/1913) ona çıkarır.  bn Haldûn (ö. 808/1406) da bu
         günümüze kadar geçen yakla ık 14 asır boyunca Arap grameri ve   hakkında önemli bilgiler sa lar. Ayrıca, Cahiliye dönemi  airleri,    airlere ‘Alkame b. ‘Abede (ö. M.597)’yi katar . Ebû Bekr  bnü’l-En-
         belagati konusundaki eserlerin kaleme alınmasında, dolaylı olarak   Arap dilinin zenginli ini ve ifade gücünü sergileyerek, Arap edebi-  bârî (ö. 328/940) ve ezZevzenî (ö. 486/1093),  erhlerinde  bn ‘Abdi
         da ba ta tefsir bilim dalı olmak üzere  slami ilimlerde olmazsa   yatının temellerini atmı lardır.                           Rabbih’in verdi i listeye ba lı kalmı lardır. Bu durumda Mu‘allaka
         olmaz temel kaynak olma özelli ini sürdürmü tür. Özellikle    slam'ın yayılmasıyla birlikte, Arap toplumu ve edebiyatı büyük    airlerinin sayısı onu a maktadır.
         “isti hâd” olarak isimlendirilen bir kelime veya cümlenin kullanılı    de i imler geçirdi ve  slam edebiyatı ortaya çıktı. Ancak, Cahiliye
         ve vaz'ının sıhhatini delillendirmek hususunda Muallekât  iirleri   dönemi Arap edebiyatının etkileri hala görülebilir ve bu dönemin   Muallakât  âirlerinin en eskisi, M. VI. asrin ilk yarısında ya amı
         geçmi ten günümüze temel kaynak olarak ehemmiyetini devam    iirleri, Arap edebiyatının köklerini olu turan önemli bir miras    mru’u’l-Kays’rtır. Di erleri bu asrin son yarısında ya amı lardır.
         e irmi tir.                                          olarak kabul edilir.                                                    Bunlardan sadece Lebid, Müslüman olmu  ve Îslâm devrinde de
                                                                                                                                      uzun müddet yasamistir. Münekkitler ve antoloji tertip edenler, bu
         Muallekat, Arap edebiyatının zengin mirasının sadece bir parçası   Cahiliye  Araplarının  edebiyata ve   iire verdikleri önemi  birkaç    airlere dair pek çok menkıbeyi nesilden nesile nakletmi lerdir.
         olmasının ötesinde eserler, Arap kültürünün ve dilinin derinlikler-  maddede izah edebiliriz:
         ine bir pencere açar.  airlerinin duygularını, dü üncelerini ve   1.  iirin Merkezi Rolü:  Cahiliye dönemi Arap toplumu,  iiri   Muallakât  iirleri tamamıyla klasik kaside tarzında nazmedilmi tir.
         deneyimlerini ustalıkla ifade eden bu eserler, edebiyat tutkun-  hayatlarının ayrılmaz bir parçası olarak görüyordu.  iir, toplumun   Altmı  ile yüz beyit arasında de i en kasidelerin özelli i bütün
         larının ve ara tırmacıların ilgisini her daim çekmi tir  tarihini, kültürünü, de erlerini ve duygularını ifade etmenin       beyitlerinde aynı ka yenin tekrar edilmesidir. Genellikle ilk beytin
                                                              önemli bir yoluydu.  iirin, dini ve toplumsal törenlerde, kabile        her iki mısraı “musarra‘” adı verilen aynı ka ye düzenine sahip olur.
         A) CAH L YE A PLARININ EDEB YATA                     toplantılarında ve ha a sava  alanlarında yaygın bir  ekilde            Kaside,  airin eski sevgilisinin hâtırasını anmaya ça ırdı ı romantik
         VERD KLER  ÖNEM                                      kullanıldı ı bilinmektedir.                                             bir giri le (nesîb, te bîb) ba lar . Bu tür giri i ilk defa kullanan
         Cahiliye dönemi Arapları, edebiyata önem veren bir toplumdu.                                                                  airin  mruülkays oldu u söylenir. Ardından gelen  airlerin hemen
          iir, bu dönemde önemli bir kültürel ifade biçimiydi. Araplar  iiri,   2.  airlerin Yüksek Statüsü: Cahiliye dönemi Arap toplumunda,   hepsi kaside yazma hususunda onu taklit etmi tir. Sadece Amr b.
         toplumlarının en de erli mirası olarak görürlerdi.  airler, toplum-   airler büyük saygı görürdü. Onlar, kabilelerinin ve toplumunun   Külsûm’ün muallakasının ilk sekiz beyti i ret e lencesiyle ilgilidir.
         larında yüksek bir statüye sahipti ve  iirin gücü ve güzelli i büyük   hafızasıydılar.  iirlerini sunmak, kabile liderleri ve halk arasında   Ba langıçtan sonra muallakaların en uzun bölümü tasvir kısmıdır.
         bir saygıyla kar ılanırdı.  iir, sadece bir e lence aracı de il, aynı   prestij kazanmalarını sa lardı.  iirlerindeki güzellik, zekâ ve   Burada  airin atı veya devesi, çöl hayvanları, çöldeki olaylar ve

                                                                                                     AKADEMİ  I  47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52