Page 50 - Akademi Dergisi Temmuz
P. 50

AKADEMİ TEMMUZ 2024                                                                  İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         hikmet,  airlere toplum içinde yüksek bir konum kazandırırdı.  bedevî hayatından sahneler anlatılır. Ardından kasideler methiye
                                                              ve fahriye kısımlarıyla sona erer. Muallakât metinlerinin bazı
         3. Edebiyatın Korunması ve  letilmesi:   iir, Cahiliye dönemi   kısımlarından tarihî mâlûmat elde etmek mümkündür. Bu konuda
         Arap toplumunda sözlü bir gelene in önemli bir parçasıydı.  iirler,   en güvenilir bilgiler daha çok Züheyr’in muallakasında bulunmak-
         nesilden nesile aktarılarak korundu ve ö renildi. Bu, toplumun   tadır. Kabile kavgasında barı ı sa lamak için büyük gayret sarfeden
         tarihini ve kültürünü gelecek nesillere aktarmanın bir yoluydu.  Mürre kabilesinin reisi hakkında yazılan bu methiye, olayın bütün
         4.  Dilin  Geli imi  ve  Zenginle mesi:  Cahiliye dönemi Arap   ayrıntılarını ortaya koyan bir kaynak durumundadır .
          airleri, Arap dilinin gücünü ve zenginli ini sergilemi lerdir.   Arap yarımadasının neresinde yazılmı  olursa olsun zamanımıza
          iirlerinde kullanılan dil ve ifadeler, Arap dilinin geli imine katkıda   ula an muallakaların hepsi ortak  iir diliyle (fasîh dil) kaleme
         bulunmu  ve dilin daha derin ve zengin olmasını sa lamı tır.  alınmı  olup çe itli lehçelere ait kelimeler ve ifade özellikleri
                                                              yoktur. Bazı  iir ele tirmenlerinin eski Arap  iirinin, dolayısıyla
         5. Temalar ve  fadeler: Cahiliye dönemi Arap  airleri,  iirlerinde   muallakaların uydurma oldu u yolundaki görü lerini ihtiyatla
         genellikle do ayı, a kı, sava ı, kabile kahramanlarını ve kabileler   kar ılamak gerekir . Son incelemeler, Câhiliye devrinde yazı
         arası ili kileri i lemi lerdir. Bu temalar, toplumun ya am tarzını,   kullanma gelene inin varlı ını ispat e i i gibi o dönemde yaygın
         de erlerini ve inançlarını yansıtırken, aynı zamanda insan deneyi-  olan sözlü rivayetlere de inanılabilece ini kanıtlamı tır. Bu
         mine ve duygularına da odaklanmı lardır.             rivayetler  airle birlikte gezen ve görevi onun  iirlerini ezberleyip
         Cahiliye dönemi Arap edebiyatı,  slam'ın yayılmasıyla birlikte   aktarmak ve yaymak olan râvilerden gelmi tir. Sözlü rivayetler
         dönü mü  olsa da bu dönemin edebi mirası, Arap edebiyatının   daha sonra yazıya geçirilerek zamanımıza ula mı tır.
         temel ta larından birini olu turur. Cahiliye dönemi  iirleri, Arap
         kültürünün köklerini ve toplumunun geçmi ini anlamak için
         önemli bir kaynaktır.

         B) MUALLE T  A RLER  VE    RLER N N
         BAZI ÖZELL KLER
         Mualleka  iirlerin adlandırılı ı hususunda oldu u gibi hangi  airlerin
          iirlerinin bu derlemeye dahil edildi i hususunda da farklı görü ler
         vardır. Mu‘allaka  airleri olarak  bn ‘Abdi Rabbih,  u  airlerin adlarını
         verir:  mru’ü-l Kays (ö. M.545’e do ru), Züheyr (ö. M.609), Tarafe
         (ö.M. 564’e do ru), ‘Antere (ö. M.600), ‘Amr b. Külsûm (ö. M.584’e
         do ru), Lebîd (ö. 40/660-661) ve el-Hâris b. Hillize   (ö. M.570’e
         do ru).  Ebû  ‘Ubeyde  (ö.  210/825),  bu  listedeki  ‘Antere  ve
         el-Hâris’in yerine en-Nâbiga ez-Zübyânî (ö.M.604’ten sonra) ve
         el-A‘ â (ö. 7/629)’yı koyar . Ebû Zeyd el-Kure î (IV./X. asır), yine
 Bu  eserlerin  her  biri  benzersiz  bir  tarz  ve  anlatım  tekni iyle   zamanda toplumsal olayların, sava ların, a kın ve tabiatın ifadesi    bn  ‘Abi  Rabbih’in  verdi i listeden  el-Hâris  b.  Hillize’yi çıkarıp
 yazılmı tır ve Arap edebiyatının temel ta larından biri olarak kabul   olarak da de erlendirilirdi.  en-Nâbiga ezZübyânî ve el-A‘ â’yı koymak suretiyle Mu‘allaka sahibi
 edilirler. Bu  iirler, dönemin sosyal hayatını ve  airlerin ya adı ı    airlerin sayısını sekiz olarak verir .  bn Kuteybe (ö. 276/889), bu
 çevrenin do al özelliklerini, adeta birer belgesel gibi, canlı tablolar   Cahiliye dönemi  airleri,  iirlerinde genellikle kabilelerinin kahra-   airlere ‘Abîd b. el-Ebras (ö. M.605)’ı ilâve eder . Mu‘allaka  airleri-
 halinde göz önüne sermeleri açısından defalarca okunmaya de er   manlıklarını, do al güzellikleri, a kı ve di er önemli temaları   nin sayısını en-Nehhâs dokuz, et-Tebrîzî (ö. 502/1109) ve e - En-
 sanat harikaları olmalarının yanı sıra,  slamiyet’in do u undan   i lerlerdi. Bu  iirler, o dönemin tarihi, toplumsal ve kültürel yapıları   kîtî (ö. 1331/1913) ona çıkarır.  bn Haldûn (ö. 808/1406) da bu
 günümüze kadar geçen yakla ık 14 asır boyunca Arap grameri ve   hakkında önemli bilgiler sa lar. Ayrıca, Cahiliye dönemi  airleri,    airlere ‘Alkame b. ‘Abede (ö. M.597)’yi katar . Ebû Bekr  bnü’l-En-
 belagati konusundaki eserlerin kaleme alınmasında, dolaylı olarak   Arap dilinin zenginli ini ve ifade gücünü sergileyerek, Arap edebi-  bârî (ö. 328/940) ve ezZevzenî (ö. 486/1093),  erhlerinde  bn ‘Abdi
 da ba ta tefsir bilim dalı olmak üzere  slami ilimlerde olmazsa   yatının temellerini atmı lardır.  Rabbih’in verdi i listeye ba lı kalmı lardır. Bu durumda Mu‘allaka
 olmaz temel kaynak olma özelli ini sürdürmü tür. Özellikle    slam'ın yayılmasıyla birlikte, Arap toplumu ve edebiyatı büyük    airlerinin sayısı onu a maktadır.
 “isti hâd” olarak isimlendirilen bir kelime veya cümlenin kullanılı    de i imler geçirdi ve  slam edebiyatı ortaya çıktı. Ancak, Cahiliye
 ve vaz'ının sıhhatini delillendirmek hususunda Muallekât  iirleri   dönemi Arap edebiyatının etkileri hala görülebilir ve bu dönemin   Muallakât  âirlerinin en eskisi, M. VI. asrin ilk yarısında ya amı
 geçmi ten günümüze temel kaynak olarak ehemmiyetini devam    iirleri, Arap edebiyatının köklerini olu turan önemli bir miras    mru’u’l-Kays’rtır. Di erleri bu asrin son yarısında ya amı lardır.
 e irmi tir.  olarak kabul edilir.  Bunlardan sadece Lebid, Müslüman olmu  ve Îslâm devrinde de
         uzun müddet yasamistir. Münekkitler ve antoloji tertip edenler, bu
 Muallekat, Arap edebiyatının zengin mirasının sadece bir parçası   Cahiliye  Araplarının  edebiyata ve   iire verdikleri önemi  birkaç    airlere dair pek çok menkıbeyi nesilden nesile nakletmi lerdir.
 olmasının ötesinde eserler, Arap kültürünün ve dilinin derinlikler-  maddede izah edebiliriz:
 ine bir pencere açar.  airlerinin duygularını, dü üncelerini ve   1.  iirin Merkezi Rolü:  Cahiliye dönemi Arap toplumu,  iiri   Muallakât  iirleri tamamıyla klasik kaside tarzında nazmedilmi tir.
 deneyimlerini ustalıkla ifade eden bu eserler, edebiyat tutkun-  hayatlarının ayrılmaz bir parçası olarak görüyordu.  iir, toplumun   Altmı  ile yüz beyit arasında de i en kasidelerin özelli i bütün
 larının ve ara tırmacıların ilgisini her daim çekmi tir  tarihini, kültürünü, de erlerini ve duygularını ifade etmenin   beyitlerinde aynı ka yenin tekrar edilmesidir. Genellikle ilk beytin
 önemli bir yoluydu.  iirin, dini ve toplumsal törenlerde, kabile   her iki mısraı “musarra‘” adı verilen aynı ka ye düzenine sahip olur.
 A) CAH L YE A PLARININ EDEB YATA   toplantılarında ve ha a sava  alanlarında yaygın bir  ekilde   Kaside,  airin eski sevgilisinin hâtırasını anmaya ça ırdı ı romantik
 VERD KLER  ÖNEM  kullanıldı ı bilinmektedir.  bir giri le (nesîb, te bîb) ba lar . Bu tür giri i ilk defa kullanan     bn ‘Abdi Rabbih, a.g.e., V, 269-270.
 Cahiliye dönemi Arapları, edebiyata önem veren bir toplumdu.    airin  mruülkays oldu u söylenir. Ardından gelen  airlerin hemen     bn Re îk, el-‘Umde fî Mehâsini’ - i‘r ve Âdâbihî ve Nakdih, n r. M.Muhyiddîn ‘Abdülhamîd, Kahire
                                                              1383/1963, I, 96.
  iir, bu dönemde önemli bir kültürel ifade biçimiydi. Araplar  iiri,   2.  airlerin Yüksek Statüsü: Cahiliye dönemi Arap toplumunda,   hepsi kaside yazma hususunda onu taklit etmi tir. Sadece Amr b.    Ebû Zeyd el-Kure î, Cemheretü E ‘âri’l-‘Arab, n r. ‘Alî Fâ‘ûr, Beyrut 1406/1986, s. 123 vd.
                                                                bn Kuteybe, e - i‘r ve’ - u‘arâ’, n r. A. Muhammed  âkir, Kahire 1966, I, 268.
 toplumlarının en de erli mirası olarak görürlerdi.  airler, toplum-   airler büyük saygı görürdü. Onlar, kabilelerinin ve toplumunun   Külsûm’ün muallakasının ilk sekiz beyti i ret e lencesiyle ilgilidir.     bn Haldun, Mukaddime, çev. Zâkir Kadirî Ugan,  stanbul 1970, III, 253.
 larında yüksek bir statüye sahipti ve  iirin gücü ve güzelli i büyük   hafızasıydılar.  iirlerini sunmak, kabile liderleri ve halk arasında   Ba langıçtan sonra muallakaların en uzun bölümü tasvir kısmıdır.    Süleyman Tülücü, “Mu‘allak t’ta ‘Nesîb’ ”,  stanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı
                                                              Dergisi, XXIV-XXV (1980-1986)
 bir saygıyla kar ılanırdı.  iir, sadece bir e lence aracı de il, aynı   prestij kazanmalarını sa lardı.  iirlerindeki güzellik, zekâ ve   Burada  airin atı veya devesi, çöl hayvanları, çöldeki olaylar ve    SÜLEYMAN TÜLÜCÜ, "MUALLAKÂT", TDV  slâm Ansiklopedisi
                                                               Geni  bilgi için bk. Nâsırüddin el-Esed, s. 352-428; Çetin, s. 48
         AKADEMİ  I  48
   45   46   47   48   49   50   51   52