Page 35 - Akademi Dergisi Temmuz
P. 35

AKADEMİ TEMMUZ 2024                                                                  İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         Bu etkile im genel itibariyle bir rekabet içinde devam etmi tir.
         Dünya hâkimiyeti konusunda iki medeniyetin de farklı tasavvurları
         bulunmasına ra men ayrı hede erinin bulundu unu söyleyebiliriz.
          slam, insanlı a iyili i ve adaleti götürmek için mücadele ederken
         Batı ise baskı ve zulüm ile toprakları ve insanlı ı sömürge altına
         almayı planlamaktadır. Buradan hareketle de iki medeniyetin de bir
         dünya hâkimiyeti dü üncesi bulunmaktadır. Bu münasebetle asırlar
         boyu devam eden bir mücadele söz konusudur.
           BİR VAKIF MEDENİYETİ ESERİ:
         Etkile imin sadece dünya hâkimiyetinin getirdi i bir rekabet ile
         oldu unu söylemek yanlı  olacaktır. Bu manadaki bir etkile imin
         ortaya çıkardı ı bazı durumlar da bulunmaktadır. Asırlar öncesinde
           İSTANBUL EĞİTİM, KÜLTÜR VE
         askerî  alanda   slam  devletlerinin yaptı ı  yenilikleri  kendisine
         almaya çalı an bir Batı ile hâlihazırda Batı’nın elde e i i teknolo-
         jiden yararlanmaya çalı an bir  slam medeniyeti görmekteyiz.
           SOSYAL HİZMETLER VAKFI,
          kisi, medeniyetin inanı ları bakımından ayrı kutuplar olması
         hasebiyle bazı men  durumlarda ortaya çıkmakta ve dolayısıyla bir   meydana gelmektedir. Toplumun tabakalarında ise bu birlikteli in
         etkile ime sürüklemektedir. Aslında itikat meseleleri ve di er dinî   sa lanamamasından dolayı uçurumlar olu maktadır. Bu konuda
           İSTANBUL İSLÂMÎ İLİMLER
         inançlar göz önünde bulunduruldu u takdirde bir araya gelmesi   misal verecek olursak  slam’ın ya andı ı devletlerden biri olan
         mümkün görünmeyen iki medeniyetin, bir ortak noktada   Emeviler’de, Ömer b. Abdülaziz Dönemi’nde,  slamiyet’in ortaya
         bulu ması ve dünya barı ı için mücadele etmesi  ar ır.   koydu u kaideler göz önünde tutularak uygulanan zekât müessesi-
                                                              nin varlı ından  dolayı  toplumda  fakir  kalmadı ının görüldü ü
           AKADEMİSİ
         Batı toplumlarının  u an elde e i i yenilikler, yıllar öncesinde   muhtelif tarih kitaplarında yazılı bir  ekilde bulunmaktadır.
          slam’ın ortaya koydu u müktesebat ile ortaya çıkmı tır. Bu manada   Günümüzde ise bu uygulamanın tam manasıyla gerçekle tirileme-
         Batı’yı,  slam’ın çocu u olarak zikreden aydınlar bulunmaktadır.   mesi ve inançlı insanların kendi vicdanına bırakılmasından dolayı
         Bunların en büyük örne i olarak Endülüs  slam toplumlarını   Emeviler’de görülen o uygulamanın tam tersi görülmektedir. Tabii
         gösterebiliriz. Batı’nın bu bilgi ve birikimden istifade ederek a ı ı   ki toplumdaki fakirli in ço unlukta olması veyahut açlık oranının
         adımlar neticesinde hâlihazırda teknolojik manada ula tı ı konum-  yüksek olması ve insanların bu yüzden tepkilerini ortaya koymaları,
         ların temellerini olu turmaktadır.                   sadece zekât uygulamasının yapılmamasından de ildir.
               Sebaha in Kazaz                                Genel itibariyle 21. yüzyılda ortaya çıkan problemler noktasında,
         Ortaya Çıkan Sorunlar                                üç ba lı ın varlı ından söz edilebilir: E itim, ekonomi ve sosyal
               E itimci Yazar
         21. yüzyıl  slam co rafyaları içinde en çok ismi anılan ve birlikteli i   problemler.
         sa layabilmek için güvenli adımlar atan Türkiye merkezli sorunları
         göz önüne alacak olursak -öncelikle  unu ifade etmekte fayda var-  u   Netice
         an dünya üzerinde bulunan inanç sistemlerinin hepsinde bir   Netice itibariyle problemlerin çözüme ula abilmesi için öncelikle
         kontrol  merkezi  görmekteyiz:  Hristiyan  âleminin  Vatikan’dan   bu idrake sahip olmak gerekmektedir. Bu bilincin kazanılmasından
         yönetildi i örne inde oldu u gibi. Lakin dünya nüfusunun yakla ık   sonra atılan her adım, günümüzdeki ço u problemi çözüme
         %23 gibi bir ço unlu una sahip olan Müslümanların günümüzde   ula tıracaktır. Bu bakımdan çözüm olarak yine yukarıda da
         bir kontrol merkezi, bir araya  getiricisi bulunmamaktadır. Bu da   de inildi i üzere öncelikle e itim alanında bir ihyanın gereklili idir.
         Müslümanların genel itibariyle problem ya amalarına neden    slam  medeniyetinin  güçlü  olabilmesi  için  Müslüman  olan  her
         olmaktadır. Çünkü insan, fıtratı gere i yöneltilmeye yatkındır.   bireyin üzerine dü en vazifeler vardır. Öncelikli olarak bu dinin
         Yönetilmekten kasıt ise bir yol göstericiye, nizam sa layıcıya ihtiyaç   ya anılması ve ya atılması için bir mücadele içine girilmelidir.
         duymaktadır. Dünya üzerinde bulunan yönetim sistemlerinin hepsi    slamiyet’ten uzakla ıldıkça üzerimizde kötü emelleri olan ki ilerin
         bu dü ünce itibariyle olu mu tur. Türkiye, son yüzyılda bunu bir   veya toplumların baskı alanı geni lemekte ve bu da Müslümanları
         nebze de olsun yapmaya çalı an bir ülke konumunda bulunmak-  bunalım içine sürüklemektedir.
         tadır.
                                                              Batı medeniyeti ile aramızdaki ba lantının bir dı layıcılıktan ziyade,
         Günümüzde ya anılan sıkıntıların ana kayna ı ise bilgi eksikli idir.   onların ula tı ı bilgiyi kullanabilme seviyesine geçilmelidir. Onların
         Bu gerek Batı’nın elde e i i bilgiye nazaran bir eksiklik olarak   yaptı ı teknolojik manadaki geli meleri takip ederek veyahut
         de erlendirilebilir gerekse bizim asırlar boyunca sahip oldu umuz   kullanarak Batılı olmu  olmuyoruz. O bilgiden istifade ederek
         müktesebata hâkimiyet noktasındaki bir bilgi eksikli i olabilir. Bu   geli tirebilmek ya da do ru bir  ekilde kullanabilmek bizi onlar gibi
         yüzden de e itimde, ekonomide, sosyal haya a ve birçok alanda   yapmıyor. Çünkü Endülüs Emevîleri Dönemi’nde ula ılan bilgiyi
         problemler ortaya çıkmaktadır. Ülkemizdeki e itim sisteminin   onlar kullanmı  ve ileri seviyelere çıkarmı lardır. Lakin Müslüman
         yetersizli i sebebiyle de bu problem, bir neslin  tam anlamıyla   olmamı lardır.
         bilgiden mahrum bir  ekilde yeti mesine sebep olmu tur.
                                                              Sonuç olarak zikredecek olursak hayatın her sa asında insanın
         E itimde ya anılan problemlerin yanı sıra sosyal haya a kar ımıza   ya adı ı sıkıntıların oldu u gibi medeniyetlerin ve ha a devletlerin
         çıkan bazı meselelerde bulunmaktadır.  slam dinin ortaya koydu u   de  sıkıntılı dönemleri olmu tur ve olacaktır. Bu konuda ise
         toplumsal hayata dair genel kaidelerin günümüzde unutulması,   Müslüman’ın uyanık olması ve içinde bulundu u durumdan ders
         ya atılamaması ve ö retilmemesinden kaynaklanan ciddi krizler   çıkararak meseleleri çözüme ula tırması gerekmektedir.

                                                                                                    AKADEMİ  I  33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40