Page 35 - Akademi Dergisi Temmuz
P. 35
AKADEMİ TEMMUZ 2024 İlim ve Araştırma Dergisi
İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
AKADEMİSİ
Bu etkile im genel itibariyle bir rekabet içinde devam etmi tir.
Dünya hâkimiyeti konusunda iki medeniyetin de farklı tasavvurları
bulunmasına ra men ayrı hede erinin bulundu unu söyleyebiliriz.
slam, insanlı a iyili i ve adaleti götürmek için mücadele ederken
Batı ise baskı ve zulüm ile toprakları ve insanlı ı sömürge altına
almayı planlamaktadır. Buradan hareketle de iki medeniyetin de bir
dünya hâkimiyeti dü üncesi bulunmaktadır. Bu münasebetle asırlar
boyu devam eden bir mücadele söz konusudur.
BİR VAKIF MEDENİYETİ ESERİ:
Etkile imin sadece dünya hâkimiyetinin getirdi i bir rekabet ile
oldu unu söylemek yanlı olacaktır. Bu manadaki bir etkile imin
ortaya çıkardı ı bazı durumlar da bulunmaktadır. Asırlar öncesinde
İSTANBUL EĞİTİM, KÜLTÜR VE
askerî alanda slam devletlerinin yaptı ı yenilikleri kendisine
almaya çalı an bir Batı ile hâlihazırda Batı’nın elde e i i teknolo-
jiden yararlanmaya çalı an bir slam medeniyeti görmekteyiz.
SOSYAL HİZMETLER VAKFI,
kisi, medeniyetin inanı ları bakımından ayrı kutuplar olması
hasebiyle bazı men durumlarda ortaya çıkmakta ve dolayısıyla bir meydana gelmektedir. Toplumun tabakalarında ise bu birlikteli in
etkile ime sürüklemektedir. Aslında itikat meseleleri ve di er dinî sa lanamamasından dolayı uçurumlar olu maktadır. Bu konuda
İSTANBUL İSLÂMÎ İLİMLER
inançlar göz önünde bulunduruldu u takdirde bir araya gelmesi misal verecek olursak slam’ın ya andı ı devletlerden biri olan
mümkün görünmeyen iki medeniyetin, bir ortak noktada Emeviler’de, Ömer b. Abdülaziz Dönemi’nde, slamiyet’in ortaya
bulu ması ve dünya barı ı için mücadele etmesi ar ır. koydu u kaideler göz önünde tutularak uygulanan zekât müessesi-
nin varlı ından dolayı toplumda fakir kalmadı ının görüldü ü
AKADEMİSİ
Batı toplumlarının u an elde e i i yenilikler, yıllar öncesinde muhtelif tarih kitaplarında yazılı bir ekilde bulunmaktadır.
slam’ın ortaya koydu u müktesebat ile ortaya çıkmı tır. Bu manada Günümüzde ise bu uygulamanın tam manasıyla gerçekle tirileme-
Batı’yı, slam’ın çocu u olarak zikreden aydınlar bulunmaktadır. mesi ve inançlı insanların kendi vicdanına bırakılmasından dolayı
Bunların en büyük örne i olarak Endülüs slam toplumlarını Emeviler’de görülen o uygulamanın tam tersi görülmektedir. Tabii
gösterebiliriz. Batı’nın bu bilgi ve birikimden istifade ederek a ı ı ki toplumdaki fakirli in ço unlukta olması veyahut açlık oranının
adımlar neticesinde hâlihazırda teknolojik manada ula tı ı konum- yüksek olması ve insanların bu yüzden tepkilerini ortaya koymaları,
ların temellerini olu turmaktadır. sadece zekât uygulamasının yapılmamasından de ildir.
Sebaha in Kazaz Genel itibariyle 21. yüzyılda ortaya çıkan problemler noktasında,
Ortaya Çıkan Sorunlar üç ba lı ın varlı ından söz edilebilir: E itim, ekonomi ve sosyal
E itimci Yazar
21. yüzyıl slam co rafyaları içinde en çok ismi anılan ve birlikteli i problemler.
sa layabilmek için güvenli adımlar atan Türkiye merkezli sorunları
göz önüne alacak olursak -öncelikle unu ifade etmekte fayda var- u Netice
an dünya üzerinde bulunan inanç sistemlerinin hepsinde bir Netice itibariyle problemlerin çözüme ula abilmesi için öncelikle
kontrol merkezi görmekteyiz: Hristiyan âleminin Vatikan’dan bu idrake sahip olmak gerekmektedir. Bu bilincin kazanılmasından
yönetildi i örne inde oldu u gibi. Lakin dünya nüfusunun yakla ık sonra atılan her adım, günümüzdeki ço u problemi çözüme
%23 gibi bir ço unlu una sahip olan Müslümanların günümüzde ula tıracaktır. Bu bakımdan çözüm olarak yine yukarıda da
bir kontrol merkezi, bir araya getiricisi bulunmamaktadır. Bu da de inildi i üzere öncelikle e itim alanında bir ihyanın gereklili idir.
Müslümanların genel itibariyle problem ya amalarına neden slam medeniyetinin güçlü olabilmesi için Müslüman olan her
olmaktadır. Çünkü insan, fıtratı gere i yöneltilmeye yatkındır. bireyin üzerine dü en vazifeler vardır. Öncelikli olarak bu dinin
Yönetilmekten kasıt ise bir yol göstericiye, nizam sa layıcıya ihtiyaç ya anılması ve ya atılması için bir mücadele içine girilmelidir.
duymaktadır. Dünya üzerinde bulunan yönetim sistemlerinin hepsi slamiyet’ten uzakla ıldıkça üzerimizde kötü emelleri olan ki ilerin
bu dü ünce itibariyle olu mu tur. Türkiye, son yüzyılda bunu bir veya toplumların baskı alanı geni lemekte ve bu da Müslümanları
nebze de olsun yapmaya çalı an bir ülke konumunda bulunmak- bunalım içine sürüklemektedir.
tadır.
Batı medeniyeti ile aramızdaki ba lantının bir dı layıcılıktan ziyade,
Günümüzde ya anılan sıkıntıların ana kayna ı ise bilgi eksikli idir. onların ula tı ı bilgiyi kullanabilme seviyesine geçilmelidir. Onların
Bu gerek Batı’nın elde e i i bilgiye nazaran bir eksiklik olarak yaptı ı teknolojik manadaki geli meleri takip ederek veyahut
de erlendirilebilir gerekse bizim asırlar boyunca sahip oldu umuz kullanarak Batılı olmu olmuyoruz. O bilgiden istifade ederek
müktesebata hâkimiyet noktasındaki bir bilgi eksikli i olabilir. Bu geli tirebilmek ya da do ru bir ekilde kullanabilmek bizi onlar gibi
yüzden de e itimde, ekonomide, sosyal haya a ve birçok alanda yapmıyor. Çünkü Endülüs Emevîleri Dönemi’nde ula ılan bilgiyi
problemler ortaya çıkmaktadır. Ülkemizdeki e itim sisteminin onlar kullanmı ve ileri seviyelere çıkarmı lardır. Lakin Müslüman
yetersizli i sebebiyle de bu problem, bir neslin tam anlamıyla olmamı lardır.
bilgiden mahrum bir ekilde yeti mesine sebep olmu tur.
Sonuç olarak zikredecek olursak hayatın her sa asında insanın
E itimde ya anılan problemlerin yanı sıra sosyal haya a kar ımıza ya adı ı sıkıntıların oldu u gibi medeniyetlerin ve ha a devletlerin
çıkan bazı meselelerde bulunmaktadır. slam dinin ortaya koydu u de sıkıntılı dönemleri olmu tur ve olacaktır. Bu konuda ise
toplumsal hayata dair genel kaidelerin günümüzde unutulması, Müslüman’ın uyanık olması ve içinde bulundu u durumdan ders
ya atılamaması ve ö retilmemesinden kaynaklanan ciddi krizler çıkararak meseleleri çözüme ula tırması gerekmektedir.
AKADEMİ I 33