Page 36 - Akademi Dergisi Temmuz
P. 36
İNSANIN KENDİNİ TANIYARAK
RABB’İNİ TANIMA YOLCULUĞUNDA
İLİM, İRFAN VE MARİFETULLAH
MERHALELERİ
Metin Aykutlu
E itimci Yazar
lim; bilim, fen, feyiz, marifet gibi manaları bulunan çok anlamlı bir
kelimedir. nsan, do u tan bilmeye, ö renmeye meraklı bir
yaratılı a sahiptir.
lim, sonsuz bir okyanustur. Her insan, bu ummandan kapasitesi
kadar faydalanabilir ya da bu ummana damlalar bırakabilir.
Bilmenin, ö renmenin maksadı; kullu unun do ru bir ekilde
ifasıdır. Faydası olmayan bilgiden sakınmak gerekir. Peygam-
ber’imizin bu minvaldeki "Faydasız ilimden sana sı ınırım."
duası malumdur. nsan zekî olabilir ancak ö rendiklerini hayra
yönlendirmiyor, hayırlı i lerde kullanmıyorsa zekâsını bo a
harcıyor demektir.
Müslüman, kendini/kullu unu bilerek Rabb’ini bilir. Müslüman’ın
okumaktan, ilim tahsil etmekten maksadı; kendini/kullu unu
idraktir. Rıza-ı Bari’ye kavu maktır. Sırat-ı müstakim üzere olmak-
tır. “Oku" emri ile ba layan kitabımızın, muhtelif ayetlerinde
bilmenin gere i ve faydası vurgulanmı tır. Peygamber Efendimiz,
ilim Çin’de dahi olsa talep etmeyi emretmi ; ilim ö renme süresini
be ikten mezara kadar olarak belirlemi tir.
Farz olan “Oku." emri, zaruret-i diniyye içindir. Zaruret-i
diniyye, kullu unu nasıl yapaca ına ait bilgilerdir. lim,
amelden önce gelir. Evvela emredilen, do ru olarak ö renilir.
Sonra ö rendi ine uygun amel edilir. Fırkamızı, mezhebimizi,
me rebimizi bildi imiz kadar Rabb’imize kavu uruz. Mârifetul-
laha ula ırız. Yani evvela kulluk, vazife tanımlanır. Sonra tanıma
uygun ifası gelir. Gelelim; neyi, nasıl tanımlamalıyıza:
NANCIMIZ
Resulullah’ın ve ashabının inancını mam-ı A’zam Hazretleri
“Fıkh-ı Ekber” eserinde toplayarak ümmete babalık yapmı tır. Bu
hizmeti sebebi ile kendisine “Ebu Hanife” künyesi verilmi tir.
Fıkh-ı Ekber eserinde; Ehl-i Sünnet akîdesini kısa, özlü ve son
derece ihâtalı bir ekilde ifade etmektedir. mam-ı a i Hazretleri
bu hakikati, “Bütün âlimler mam-ı A’zam’ın çocukları
hükmündedir.” sözü ile vecih bir ekilde ifade etmi tir.
tika a tek hak mezhep Ehl-i Sünnet vel Cemaat’tir. Ehl-i
Sünnet’in kurucusu mam-ı A’zam’dır. mam-ı Maturidi ve mam-ı
E ’ari, mam-ı A’zam’ın “Fıkh-ı Ekber” eserini erh eden, açıklayan,
mânasını izah eden iki Ehl-i Sünnet âlimidir. Mâtûridî ve E ’arî
mezhebi tabirleri mecazidir. Mâtûridî ve E ’arî iki ayrı mezhep
de il Ehl-i Sünnet’in mezhebinin iki izahıdır. Birbirlerinin muhali
de ildir. Muadili ve mütemmimidir. ki hak mezhep algısı,
“Ümmetim 73 fırkaya ayrılacak, teki hak olacak.” hadis-i eri ni
yalanlamak olur.
AKADEMİ I 34