Page 31 - Akademi Dergisi Temmuz 2025
P. 31

AKADEMİ TEMMUZ 2025                                                                  İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         (anaerkil- mader ahi) aileler oldu u gibi tek evli aile   hususlardır. Ailede disiplini baba sa lar. Baba adaletli davranırsa           Ö retmezlerse büyük günaha girerler. Kadının gidip dı ardan   emredilmi tir. Yine onlara  “Öf!” demek bile ( srâ Suresi: 23)
         (monogami) ve çok evli aileler (poligami) de görülmü tür.   ailede huzur olur.                                                          ö renmesi lazım olur. Kadın, erkekten izinsiz hiçbir yere   yasaklanmı tır.
          slamdan önceki topluluklarda genel olarak aile  öyledir:                                                                               gidemezken bu ilimleri ö renmek için gidebilir.  slamiyet’in
         Yahudilikte aile, baba hâkimiyetine dayanırdı (ataerkildi). Hem   “Tenbîh-ul-gâ lîn”de ve “ ir’a”  erhinde yazılı hadis-i  eri e,       ilme ne kadar kıymet ve ehemmiyyet verdi i buradan da   Güçlü Millet  çin Sa lam Aile
         sosyal hem de dinî bir müessese olup kadının miras hakkı yoktu.   Peygamber’imiz (sallallahü teâlâ aleyhi ve sellem), “Bir kadın,       anla ılmaktadır. Müslüman kadını ticaret, fen, sanat ve ziraat ile   Aile, ne kadar sa lam olursa toplum o derece güçlü temeller
         Çok evlilik vardı.  srailo ullarının dı ında biriyle evlenmemek   be  vakit namazını kılar, Ramazan ayında oruç tutar, namusunu         u ra maya  mecbur  de ilse de bunlarla me gul  olması, para   üzerine kurulmu  olur. Bir milleti yıkmak isteyen iç ve dı
         esastı. Bo anma, normal görülürdü. Bu sebeple bo anma çok   korur ve zevcine itaat ederse diledi i kapıdan cennete girer.”              kazanması, yasak  ve günah de ildir.  Yalnız, bunlarla me gul   dü manlar, ilk tahribatlarına aileden ba larlar. Alkol, uyu turucu,
         olurdu.                                              buyurdu. Ebû Mutî’ Belhî’nin, “Lü’lü’iyyat” kitabından alarak                      olurken ve ilim ö renirken erkekler arasına girmemesi, onlara   kumar ve fuh un en büyük tahribatı (yıkımı) aile ve nesiller
                                                              “Rıyâd-un-nâsıhîn”de yazılı hadis-i  eri e, “Be   eyi yapan kadın                  açık görünmemesi, haramdan sakınması lazımdır. Çünkü   üzerindedir.
         Hıristiyanlıkta aile, sadece dinî bir müessese idi. Kocanın   cehennemden kurtulur: Be  vakit namazını kılar, Ramazan ayında            Müslüman kadının ba ı,  kolları, bacakları açık olarak  soka a
         hâkimiyeti esastı. Evlenen kadın ile  erkek, artık  birbirinden   orucunu tutar; zevcini, anasını, babasını üzmez, yüzünü ve saçlarını   çıkması, buraları erkeklere göstermesi haramdır, günahtır.   Toplumun temeli aile, ailenin temeli ise sadakat, i et, haya,
         ayrılamaz;  bo anıp  ba kasıyla  evlenen  e , zina  etmi   sayılırdı.   yabancı erkeklere göstermez, dünya sıkıntılarına sabreder.”                                                          kar ılıklı sevgi ve anlayı  gibi manevi de erlerdir. Ailenin
         Çok  evlilik  olmakla beraber,  aileler daha çok  tek evlili e   buyuruldu.                                                             Kadınlar,   slam  dininin kendilerine verdi i kıymeti, rahatı,   zayı adı ı, zedelendi i, vazifelerini yapamadı ı zamanlarda
         dayanırdı.                                                                                                                              huzuru, hürriyeti ve bo anma hakkına malik olduklarını bilmi    gayrime ru serbest münasebetler artmakta, beden ve ruh sa lı ı
                                                               slâm’da Kadın Hakları                                                             olsalar bütün dünya kadınları, hemen Müslüman olurlar ve   bozuk nesiller  toplumu i gal etmektedir.  Bu sebeple,  T.C.
         Romalılarda aile, sosyal ve dinî bir kurulu tu. Ataerkil bir aile tipi    slâm kadınına; erkek akrabasından, fıtra verecek kadar zengin    slamiyet’in her memlekete yayılması için çalı ırlar.  Anayasası; ailenin, annenin ve çocu un korunmasında devleti
         hâkimdi. Baba, ailenin reisi ve sahibi idi.  lk devirlerde,   olanlardan, en yakın bulunanı, bakmaya mecburdur. Yakın                                                                        vazifeli kılmı tır.
         çocuklarını öldürme yetkisine bile sahipti. Evlatlık müessesesi   akrabası yoksa veya fakir iseler, “beyt-ül-mâl” yani devlet her       Çocuk Terbiyesi
         vardı. Tek evlilik esas olup çok evlilik yoktu.      türlü ihtiyaçlarını vermeye memurdur. Evli kadına, zevci her  eyi                  Aileden gaye,  neslin devamını  sa layan çocuktur.   nsanın   Benli inden, millî ve ahlaki faziletlerinden, örf ve
                                                                                                                                                                                                      ananelerinden uzakla arak ruhsuz, köksüz ve inançsız yeti en
         Araplarda, Peygamber Efendimiz’den önceki Cahiliye Devri’nde   getirmeye ve  ayrı  bir  ev  tutmaya  mecburdur.  Kızın,  babası         öldükten sonra iyilikle anılması için topluma faydalı bir eser veya   nesiller, a a ılık kompleksi içinde sapık  kir ve yabancı
                                                                                                                                                 faydalı bir ilim yahut hayırlı evlat bırakması gerekir. Her  ey bitip
         aile ataerkildi. Kadın ve çocukların de eri yoktu. Baba, kız   evinde, her nesi varsa, ha a kaç hizmetçisi varsa kocasının,             unutuldu u hâlde bunlar unutulmaz ve ölen insanın hayırlı i inin   ideolojilerin esiri olmaya mahkumdurlar. Köklü, sa lam, millî
         çocuklarını öldürme hakkına sahipti. Nitekim kız çocuklarını   bunları alması lazımdır. Zevci, kadına bakamayacak kadar fakir           devamını temin eder. O hâlde çocu un örnek  ekilde   ve manevi de erlerle teçhiz edilen (donatılan) ailelere dayanan
         diri diri topra a gömerlerdi.                        ise veya zengin oldu u hâlde ihtiyaçlarını almıyorsa piyasa                                                                             milletler, her  türlü felaketlere kar ı gö üs gererler. Sa lam
                                                              kıymetine göre kadının ihtiyacını mahkeme tayin ederek yakın                       yeti tirilmesi, anne ve babanın ortak vazifesidir. Anne çocu unu
          slamiyet’ten  önce  Türklerde  aile  yapısı  ataerkildi.  Yalnız   akrabanın bu parayı  kadına  borç vermesini emreder. Erke in        bizzat emzirip büyü ü ü, devamlı iyi ahlakı anla ı ı gibi   temellere dayanmayan aileler ve topluluklar, en küçük bir
         Roma’da oldu u gibi de ildi. Fazla yaygın olmamakla beraber   satılacak malı yoksa çalı tırarak bu borçları erke e ödetir.              bunların ev, yiyecek, giyecek ile maddi ve manevi ihtiyaçlarını   zorlama kar ısında da ılırlar.
         çok evlili e rastlanırdı.                            Çalı mazsa hapseder. O hâlde,  slam kızı,  slam kadını geçim                       kar ılamak da önce babanın vazifesidir.              Türk  milletinin tarihi  boyunca her  sahada kazandı ı  zafer  ve
                                                              derdinden, dü üncesinden mua ır. O, çalı arak, didinerek para                                                                           ba arılarda, Türk ailesinin çok büyük payı vardır. Türk aile yapısı,
         Bugünkü medeni hukukta aile: Koca, ailenin reisiyken son                                                                                 slamiyet, ahlak ve ilme en büyük kıymeti verip cahilli i ve
         yıllarda bu hüküm, kanunlardan çıkarılmı tır. Tek evlili e izin   kazanmaya mecbur de ildir. Her  ey onun aya ına gelecektir.           ahlaksızlı ı reddeder. Onun için her anne ve baba, çocu una   her türlü kötülük ve tuzaklardan korunmalı, millî ve manevi
         verilir. Kadın da kocası gibi bo anma hakkına sahiptir.  Dîn-i  slâm, ona bu kıymeti vermi tir. Fakat kadının;  slamiyet’i,             ilmî, ahlaki  ve dinî görevlerini  ö retmelidir.  Ö retmezlerse   yapısı  kuvvetlendirilerek sa lıklı  bir  ekilde  devamı
                                                              dinini, imanını, farzları, ibadetleri, haramları ö renmesi farzdır.                mesul olurlar. Çünkü her çocuk sevmeyi, sevilmeyi, saygıyı   sa lanmalıdır.
          slâm’da Aile ve Kadın                               Babasının veya zevcinin, ona bu ilimleri ö retmesi lazımdır.                       burada ö renir. Disiplin ve düzenli hayata burada alı ır. Allahü
          slam hukukuna gelince:  slam dini, toplumun huzuru ve insan                                                                            Teâlâ’ya  inanmayı,  peygamber  sevgisini,  vatan-millet  a kını,   TÜ K istatistiklerine göre; 2001 yılında binde 8,35 olan kaba
         neslinin sa lıklı bir  ekilde devamı için ailenin gerekli oldu unu                                                                      gelenek ve göreneklerine saygıyı hep burada ö renir. Çocuklar   evlenme hızı, 2024 yılında 6,65’e dü erken yine 2001 yılında
         bildirmi tir. Bu sebeple nikâhı helal kılarak zinayı ve zinaya yol                                                                      altı ya ına kadar ki ilik özelliklerini aileden alır. Bu sebeple   binde 1,41 olan kaba bo anma hızı ise 2,19’a yükselmi tir.
         açan serbest ili kileri yasaklamı tır. Kadına hiçbir dinin, hiçbir                                                                      ailenin düzenli olması çok önemlidir. Aile hayatının düzenli   Yine aynı yıllar arasında erkeklerde 26,0 olan ortalama evlenme
         sistemin vermedi i de eri vermi tir. Peygamber Efendimiz’in                                                                             olması, çocukların  ahsiyetli ve güzel karakterli olarak   ya ı 28,3’e, kadınlarda 22,7 ortalama evlenme ya ı da 25,8’e
         “Veda Hutbesi”ndeki nasihatlerinden biri, “Kadınlarınıza eziyet                                                                         yeti mesini sa lar.                                  yükselmi tir.
 Lügat manasıyla aile, Nikâhlanıp, evlenerek bir araya gelen   Bugün yeryüzünde rastladı ımız farklı renklere, kültürlere,   etmeyiniz! Onlar, Allahü Teâlâ’nın sizlere emanetidir. Onlara
 erkek, kadın ve çocuklardan meydana gelen en küçük   milletlere ve gruplara ra men, insanlar temelde bir tek ailenin   yumu ak davranınız, iyilik ediniz.” olmu tur. Ba ka bir hadis-i   Terbiye etmek  için anne-baba  gerekti inde  evladına sertlik   Nüfus artı  hızındaki dü ü  ise daha dramatiktir. Yıllık nüfus
 topluluktur. Yakın geçmi te büyük baba, nine, torunlar,   çocuklarıdır.  lim bugün, farklı ırklara, renklere, kan gruplarına    eri erinde de, “Cennet, anaların ayakları altındadır.”   gösterebilir. Yalnız bu, masum yavrunun körpe vicdanında derin   artı   hızı,  2008  yılında  binde  13,1  iken,  2024  yılında sadece
 hizmetçiler ve evde bakılıp beslenilen kimseler de aile   ve iskelet yapılarına ra men bütün insanların bir ana-babadan   buyurarak kadını korumada e siz bir hassasiyet göstermi tir.   yaralar açan dayak  eklinde olmamalıdır. Fazla sertlik göstermek   binde 3,4 olarak gerçekle mi tir. Bu rakam, Türkiye’nin nüfus
 fertlerinden sayılırken günümüzdeki çekirdek ailede bunlar yer   ço aldıklarını ortaya koymaktadır. Bu sebeple ilk insan ve ilk    slamiyet’te evlenmek, bir kızı mesut etmek, ibade ir ve bütün   pek çok çocukta yalancılık, hile ve hareketlerinde dengesizlikler   artı ının, neredeyse durdu unu göstermektedir.
 almamaktadır.   peygamber Hazret-i Âdem ile e i Hazret-i Havva yeryüzünde   na le ibadetlerden daha sevaptır. Ancak erkekler “ailenin reisi”    meydana getirir.                                     Bu istatistik neticeleri; aile müessesesinin güçlendirilmesinin,
  nsanlar, cemiyet hâlinde ya amak mecburiyetindedirler. Bu   bulunan ve ilahi vahiy ile terbiye edilmi  olan ilk ailedir.  nsan   olmak bakımından kadınlar üzerinde (daha üstün) bir dereceye   Anne ve baba, kız ve erkek çocuklarını devamlı gözetmeli; onları   ciddî bir millî güvenlik mevzuu hâline gelmekte oldu unu,
         sahiptir.  Bununla  beraber,  erkeklerin  me ru  sure e  kadınlar
 cemiyetin en küçük birimi ailedir. Bu bakımdan aile, toplumun   nesli (soyu) onlardan ço almı tır. Buna göre, insanlık, ne  .   üzerinde hakları oldu u gibi kadınların da onlar üzerinde hakları   bilhassa kötü arkada tan korumak için çok gayret göstermelidir.   ha a  geldi ini  göstermektedir.  Bu  geli melere  yol açan
 temel ta ıdır. Aile, insanların do up büyüdü ü, yeti ip geli ti i,   Habbes’in dedi i gibi vah i ve egoist bir canavar olan fertler ve   vardır. Ailenin mutlulu u  ve sosyal hayatın huzuru, aileyi   Kötü arkada , çocu un en büyük dü manıdır.  sebepler, a ırlıklarına göre, mutlaka aranıp bulunmalıdır.
 terbiye gördü ü ve olgunla tı ı bir hayat okuludur.  ne de E. Durkheim'in dedi i gibi özel hayata ve  ahsiyete imkân   meydana getiren kadın ve erke in, vazife ve sorumluluklarını   Çocuklar; küçük olsun, büyük olsun anne ve babalarına itaat ve   Gerek son yıllarda, kadın hakları kapsamında yapılan hukuki
 ve fırsat tanımayan insan sürüleri demek olan klan ile
  nsanlık aile ile ba lar. Yüce kitabımız Kur’an-ı Kerim’de   ba lamı tır. Bu görü lerin bugün ilmî bir de eri kalmamı tır.   bilip uygulamasına ba lıdır.  hürme e kusur etmemelidir. Hayatın çe itli zorlukları içinde   de i iklikler gerekse 12 yıllık mecburi e itim, kadınların
 bildirildi i üzere bu aile, bir erkek ile bir kadından ibare ir.   Aile içinde kadın ve erke in birbirlerini anlayıp ho görü sahibi             onları büyütüp, her sıkıntıya katlanan anne ve babalar, her   evlerinden  uzakla tırılıp  i   hayatına  özendirilmesi,  karma
 Hucurat Suresi on üçüncü ayet-i kerimesinde mealen,  “Ey   Aile, çe itli dinlerde ve topluluklarda devirlere, bölgelere göre   olmaları, aile saadeti için  ar ır. Kar ılıklı saygı ve vazifelerin ne   bakımdan hürmet ve itaate layıktırlar. Kur’an-ı Kerim’de mealen,   e itimin yaygınla tırılması gibi projeler de dâhil olmak üzere
 insanlar! Biz sizleri bir erkek ile bir kadından yara ık. Birbirinizle   farklılık arz eder. Baba hâkimiyetine dayanan aileler   oldu unun bilinmesi,  yuvanın huzurlu  olması için  önemli   “Allahü Teâlâ’ya ibadet ediniz.” buyrulduktan sonra,   hiçbir husus, bu incelemenin dı ında tutulmamalıdır. Te his
 tanı manız için milletlere ve kabilelere ayırdık.” buyrulmaktadır.   (ataerkil-peder ahi) yanında, ana hâkimiyetine dayanan                     “Anne-babaya iyilik ediniz.” (Bakara Suresi: 83) diye   do ru olmazsa tedavinin de yapılamayaca ı a ikârdır.

                                                                                                    AKADEMİ  I  29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36