Page 27 - Akademi Dergisi Temmuz 2025
P. 27

AKADEMİ TEMMUZ 2025                                                                  İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         dulluk, ihtiyarlık veya geçim imkânlarından iradesi dı ında   i çinin ekonomik ve sosyal durumlarının düzenlenmesi için                 Sosyal Yardımla ma Ve Dayanı mayı Te vik             ve Dayanı mayı Te vik Kanununa göre, geliri veya gelir payı net
         yoksun kaldı ı di er hâllerde güvenli e hakkı vardır (m.25/I).  Çalı ma ve Sosyal Güvenlik Bakanlı ınca Asgari Ücret Tespit             Kanunundaki Düzenlemeler                             asgari ücretin 1/3’ünden az olan herkese Sosyal Yardımla ma
          nsan Hakları Evrensel Bildirgesi böylece muhtaç durumda   Komisyonu aracılı ıyla ücretlerin asgari sınırları en geç iki yılda          Sosyal Yardımla ma ve Dayanı mayı Te vik Kanununa göre,   Ve Dayanı ma Vakı arı tarafından yardım yapılmaktadır.
         olanlara toplumun üyesi olmalarından ötürü toplum tarafından   bir belirlenir.                                                          fakr-ü zaruret içinde ve muhtaç durumda bulunan vatanda lara   Türk Medeni Kanununa göre, bo anmı  e , muhtaç durumda
         destek sa lanmasını öngörmektedir.                                                                                                      ve sosyal güvenlik kurulu larına tabi olan ve bu kurulu lardan
                                                              Asgari Ücret Yönetmeli i, asgari ücreti, i çilere normal bir                                                                            olması hâlinde, üstsoyundan, altsoyundan ve refah içinde olan
         Dul Kalan Kadına Yardım                              çalı ma günü kar ılı ı olarak ödenen ve i çinin gıda, konut,                       aylık veya gelir ba lanmı  bulunan, hane içindeki gelir payı aylık   karde lerinden nafaka alabilir.
         Uluslararası Çalı ma Örgütünün 102 sayılı, Sosyal Güvenlikte   giyim, sa lık, ula ım ve kültür gibi zorunlu ihtiyaçlarını günün         net asgari ücretin 1/3’ünden az olan ki ilerden fakir ve muhtaç   Ülkemizde bo anan kadına, muhtaçlı ı hâlinde, akrabaların
         Asgari Normlar Sözle mesine göre, aile reisinin ölümüyle dul    yatları  üzerinden asgari  düzeyde  kar ılamaya yetecek  ücret          durumda bulunanlara yardım yapılır. (m.1, m. 2/III)  nafaka yükümlülü ü ile ba lantı kurulmaksızın eski kocasının
         kalan kadının geçinme imkânlarının kaybolması hâlinde ölüm   olarak tanımlamaktadır. Anılan Yönetmeli e göre, Asgari Ücret              Hane içindeki gelir payı aylık net asgari ücretin 1/3’ünden az   nafaka ödemesi öngörmektedir.
         yardımı yapılır; dul kadının yardıma hak kazanması, kendi   Tespit Komisyonu, asgari ücreti bütün i  kollarını kapsayacak               olanların gelir yetersizli ini gidermek amacı güden yardımlar
         geçimini sa layamayaca ının kabul edilmesi  artına ba lanabilir    ekilde belirler.                                                     her il ve ilçedeki Sosyal Yardımla ma ve Dayanı ma Vakı arı   Sosyal Güvenli in Asgari Normları Hakkında Sözle me, çocuksuz

         (m.60/I). Çocuksuz ve kendi geçimini sa layamadı ı kabul   Asgari ücretin belirlenmesinde, ülkenin içinde bulundu u                     tarafından ve takdire ba lı olarak yapılmaktadır.    ve kendi geçimini sa layamadı ı kabul edilen dul kadına ölüm
         edilen bir dul kadının, ölüm yardımına hak kazanabilmesi için,   sosyal ve ekonomik durum,  ilen ödenmekte olan ücretlerin                                                                   yardımı yapılması için asgari bir evlilik süresinin geçmi  olmasının
         asgari bir evlilik süresinin geçmi  olması öngörülebilir.   genel durumu ve geçim  artları göz önünde bulundurulur.                     Sosyal Yardımla ma ve Dayanı mayı Te vik Kanunu, böylece,    art ko ulmasına imkân tanımaktadır. Ülkemizde bo anan kadına
         (m.63/V)                                                                                                                                sosyal sigortalı olarak çalı makta olsa da Sosyal Güvenlik   eski kocasından nafaka ba lanmasında belirli bir evlilik süresinin
                                                              Asgari Ücret Yönetmeli i, asgari ücreti i çinin zorunlu                            Kurumundan aylık veya gelir ba lanmı  olsa da ki isel geliri   geçmi  olması gerekmemektedir.
         1961 tarihli Avrupa Sosyal  artına göre, yeterli kaynaklardan   ihtiyaçlarını kar ılamaya yetecek ücret  eklinde tanımlamakla           veya hane içindeki  gelir  payı  yetersiz olan  herkese yardım
         mahrum olan herkes sosyal yardım hakkına sahiptir. Taraf   çalı anın geçindirmekle  yükümlü  oldu u  aile yakınlarını  yok              yapılmasını öngörmektedir.                           Asgari Ücret Yönetmeli i, i  sözle mesiyle çalı makta olanlara
         devletler, yeterli imkânı bulunmayan herkese yeterli yardım   saymakta ve tek  bir miktar belirlemekle  köy,  ehir ve                                                                        sadece kendilerinin ki isel zorunlu ihtiyaçlarını kar ılayacak
         sa lamayı, ki isel ve ailevi mahrumiyet hâlini önlemek,   büyük ehirlerde geçim  artlarının e it oldu unu farz ve kabul                 Türk Medeni Kanunununda Nafaka                       kadar ücret verilmesini yeterli gördü ünden, asgari ücretlilerin
         gidermek veya ha  etmek için gerekebilecek tavsiyelerle ki isel   etmektedir.                                                           Türk Medeni Kanununun nafaka yükümlülü ü konusundaki   eski e lerine nafaka ödemeleri de yeniden evlenmeleri de
         yardımları, uygun kamusal veya özel hizmetler aracılı ıyla                                                                              genel düzenlemesine göre, herkes, yardım etmedi i takdirde   fevkalade önemli bir sorun olmaktadır.
         alabilmesini sa lamayı taahhüt ederler.              Sosyal Sigortalarda Kadın                                                          yoksullu a dü ecek üstsoyu ile altsoyuna ve karde lerine nafaka   Uluslararası düzenlemeler, muhtaç durumdaki herkese kamu
                                                              Sosyal Sigortalar ve Genel Sa lık Sigortası Kanununa göre her                      vermekle yükümlüdür; karde lerin nafaka yükümlülükleri refah   tarafından yardım yapılmasını öngörmekte, 1982 Anayasası
         1996 tarihli Avrupa Sosyal  artına göre de taraf devletler, yeterli   türlü ödemeler ve yönetim giderlerini kar ılamak üzere prim       içinde bulunmalarına ba lıdır.
         imkânı bulunmayan herkese yeterli yardım sa lamayı ve   alınır (m. 79). Çalı an kadınlara, Ya lılık Sigortasından,                                                                           herkese devlet tarafından sa lanacak sosyal güvenlik hakkı
                                                                                                                                                                                                      tanımakta, Sosyal Yardımla ma ve Dayanı mayı Te vik Kanunu
         toplumun temel birimi olan ailenin geli mesi için, sosyal   erkeklere göre daha erken aylık ba lanır. Ölüm Sigortasından,               Türk Medeni Kanununun bo anma hâlinde nafaka ödenmesi   yeterli gelir veya gelir payı olmayan herkese yardım yapılmasını
         yardımlar  ve  di er  uygun  araçlarla,  aile  hayatının  ekonomik,   e e ve belirli  artlarla çocuklara, ana ve babaya aylık ba lanır.   konusundaki  düzenlemesine göre, bo anma  yüzünden   öngörmektedir.  Böylece hiç kimsenin muhtaç durumda
         yasal ve sosyal bakımdan korunmasını te vik etmeyi taahhüt   Kadınlara, sigortalı e in ölümü hâlinde, geride kalanlara aylık            yoksullu a dü ecek taraf, kusuru daha a ır olmamak  artıyla   kalmaması amacıyla düzenleme yapılmı tır.
                                                                                                                                                 geçimi  için di er  tara an  mali gücü  oranında  süresiz olarak
         ederler. Avrupa Sosyal  artları da böylece, ihtiyaç duyanlara   ba lamada esas alınan aylı ın %50’si, aylık ba lanan çocuk              nafaka isteyebilir; nafaka yükümlüsünün kusuru aranmaz.
         yardım yapılması konusunda devletleri yükümlü kılmaktadır.                                                                                                                                   Tutarsız Düzenlemeler
                                                              yoksa, sigortalı olarak çalı mıyor ve kendi sigortalılı ı nedeniyle                 rat biçiminde ödenmesine karar verilen maddi tazminat veya   Hâl böyle iken aile içi nafaka hükümleriyle ba lantı
         Türk Hukukundaki Düzenlemeler                        gelir veya aylık ba lanmamı  ise %75’i ba lanır.                                   nafaka, alacaklı tarafın yeniden evlenmesi ya da tara ardan   kurulmaksızın, sosyal güvenlik hakkı yok sayılarak eski e in
         1982 Anayasasına göre, kadınlar ile erkeklerin e itli inin   Ölen sigortalının kız çocuklarına, sigortalı olarak çalı mamaları          birinin ölümü hâlinde kendili inden kalkar; alacaklı tarafın   uzun  yıllar  boyunca nafaka  ödemekle  yükümlü  tutulması
         sa lanması amacıyla alınacak tedbirler e itlik ilkesine aykırı                                                                          evlenme  olmaksızın   ilen  evliymi   gibi  ya aması,  uluslararası ve ulusal tüm mevzuata ve e itli e aykırıdır. Her
 Türkiye’de sosyal güvenlik hakkı yok sayılarak eski e in yıllar   uluslararası  düzenlemeleri,  1982  Anayasasının,  kanun  ve   sayılmaz (m.10/II). Devlet, çalı anların, yaptıkları i e uygun,   ve kendi sigortalılıkları nedeniyle gelir veya aylık ba lanmamı    yoksullu unun ortadan kalkması ya da haysiyetsiz hayat   vatanda , mevzuat çerçevesinde sosyal yardım alırken bo anmı
 boyunca nafaka ödemekle yükümlü tutulması, uluslararası   yönetmeliklerin ilgili hükümlerini belirtip bu çok önemli sosyal   adaletli bir ücret elde etmeleri ve di er sosyal yardımlardan   olması  artıyla, ya ları ne olursa olsun, ana veya babasının ölüm   sürmesi hâlinde mahkeme kararıyla kaldırılır. Tara arın mali   e in bu uygulamanın dı ında tutulması e itli e aykırıdır.
 ve  ulusal  tüm  mevzuata  aykırıdır. Her  vatanda ,  mevzuat   problem konusunda de erlendirme yaparak çözüm önerilerinde   yararlanmaları için gerekli tedbirleri alır. Asgari ücretin   tarihinde evli olmamaları, evli iseler sonradan bo anmaları veya   durumları de i ti inde veya hakkaniyetin gerektirdi i hâllerde   Bo anan e in eski e inin sa lı ında sosyal yardım hakkından
 çerçevesinde sosyal yardım alırken bo anmı  e in bu   bulunmaya çalı aca ız.  tespitinde, çalı anların geçim  artları ile ülkenin ekonomik   dul kalmaları hâlinde %25 oranında, anası ve babası arasında   iradın artırılması veya azaltılmasına karar verilebilir. Hâkim,   yararlandırılmaması ve fakat eski e  ölünce bu hakkın tanınması
 uygulamanın dı ında tutulması e itli e aykırıdır.            evlilik ba ı bulunmuyorsa, anasız ve babasız duruma dü erlerse,                    istem halinde, irad biçimindeki maddi tazminat veya nafakanın   ilginç bir tutarsızlıktır. Dar gelirli e in, kısa bir süre evli oldu u
 Uluslararası düzenlemeler ne öngörüyor?  durumu da göz önünde bulundurulur (m.55/II-III). 1982   anası veya babası sonradan evlenirse %50 oranında aylık   gelecek yıllarda tara arın sosyal ve ekonomik durumlarına göre   eski e e uzun yıllar boyunca nafaka ödemekle yükümlü olması
  nsan haklarını esas kabul eden bir devlet, sosyal güvenlik    nsan Hakları Evrensel Bildirgesine göre her  ahsın gerek   Anayasasına göre,  herkes,  sosyal  güvenlik  hakkına sahiptir.   ba lanır.  ne miktarda ödenece ini karara ba layabilir.  dolayısıyla yeniden evlenememesi, aileyi toplumun temeli
 hakkını sa lama yükümlülü ünü bo anan ki ilerin eski   kendisi gerekse ailesi için yiyecek, giyim, mesken, tıbbi bakım   Devlet, bu güvenli i sa layacak gerekli tedbirleri alır ve te kilatı        sayan  ulusal ve  uluslararası  kurallara  aykırı  dü en  fevkalade
 e lerine devredemez.  ve gerekli sosyal hizmetler dâhil olmak üzere, sa lı ını ve   kurar. (m.60)  Ana ve babaya, hak sahibi e  ve çocuklardan artan hisse   De erlendirme Ve Sonuç                  önemli bir sakıncadır.
 refahını temin edecek uygun bir hayat seviyesine hakkı vardır.    bulunması hâlinde, her türlü kazanç ve ira an elde e i i gelirin               nsan Hakları Evrensel Bildirgesi, geçim imkânlarından yoksun
 Bo anmada eski e i süre sınırı olmaksızın nafaka ödemekle   (m.25/1)  1982 Anayasası, böylece, kadınlar için pozitif ayrımcılık   net asgari ücre en az olması ve di er çocuklarından ba lanan   olan herkese, hiçbir  art aranmaksızın, toplumun bir üyesi   Bizce, insan haklarını esas kabul eden bir devlet, sosyal güvenlik
 yükümlü tutan hüküm ivedilikle kaldırılmalı.  yapılabilmesini, çalı anların asgari ücretinin bir yandan geçim   dı ında gelir veya aylık ba lanmamı  olması  artıyla, toplam   olmasından ötürü kamu tarafından yardım yapılmasını   hakkını sa lama yükümlülü ünü bo anan ki ilerin eski e lerine
 Çalı an her kimsenin, kendisine ve ailesine insanlık haysiyetine    artları, bir yandan da ülkenin ekonomik durumu göz önünde   %25 oranında, ana ve baba 65 ya ın üstünde ise artan hisseye   öngörmektedir. Avrupa Sosyal  artları, geçim imkânları yetersiz   devredemez.
 Türkiye’de bo anan kadınların muhtaç durumda bulunmaları   tutularak  belirlenmesini  öngörmü   ve  herkesin  devlet   bakılmaksızın  aynı   artla  yine  toplam  %25  oranında  aylık   olanlara devletin yardım yapmasını öngörmektedir. 1982
 hâlinde mahkeme kararıyla eski e  nafaka ödemekle yükümlü   uygun bir ya ayı  sa layan ve gerekirse her türlü sosyal koruma   tarafından sa lanacak sosyal güvenlik hakkına sahip oldu unu   ba lanır.  Anayasası, herkese, devlet tarafından sa lanacak sosyal güvenlik   Sonuç olarak, bo anmada eski e i süre sınırı olmaksızın nafaka
 tutulmaktadır. Uzun yıllardır belli bir müddet için uygulanmakta   vasıtasıyla da tamamlanan adil ve elveri li bir ücrete hakkı   belirtmi tir.  hakkı tanımaktadır. Sosyal Sigortalar ve Genel Sa lık Sigortası   ödemekle yükümlü tutan hüküm ivedilikle kaldırılmalı, yerine,
 olan bu yükümlülük, sonradan süre sınırı kaldırılarak toplum   vardır. (m.23/III)  Hak sahiplerine ba lanacak aylıkların toplamı, da ıtıma esas   Kanunu, bo anan e e, sigortalı ana ve babası veya çocu u   tutarlı bir düzenleme yapılmalıdır.
 hayatı için çok yönlü sebep olan bir soruna dönü türülmü tür.   Her  ahsın, toplumun bir üyesi olmak itibariyle sosyal güvenli e      Hukuku Düzenlemeleri  olan aylıktan fazla olamaz;  gerekirse hak sahiplerinin   öldü ünde, evlenmemesi, evlenirse bo anması veya dul kalması   Not: Yazarın Türkiye Gazetesinde yayımlanmı  yazısından kendi izni ile
 Bu yazıda kadınlara  geçim  yardımı yapılmasını öngören   hakkı vardır. (m.22/I) Her  ahsın, i sizlik, hastalık, engellilik,   4857 sayılı    Kanunu’na göre, i  sözle mesi ile çalı an her türlü   aylıklarından orantılı olarak indirim yapılır.   artıyla aylık ba lanmasını öngörmektedir. Sosyal Yardımla ma   uyarlanmı tır.

                                                                                                    AKADEMİ  I  25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32