Page 30 - Akademi Dergisi Temmuz 2025
P. 30
(anaerkil- mader ahi) aileler oldu u gibi tek evli aile hususlardır. Ailede disiplini baba sa lar. Baba adaletli davranırsa Ö retmezlerse büyük günaha girerler. Kadının gidip dı ardan emredilmi tir. Yine onlara “Öf!” demek bile ( srâ Suresi: 23)
(monogami) ve çok evli aileler (poligami) de görülmü tür. ailede huzur olur. ö renmesi lazım olur. Kadın, erkekten izinsiz hiçbir yere yasaklanmı tır.
slamdan önceki topluluklarda genel olarak aile öyledir: gidemezken bu ilimleri ö renmek için gidebilir. slamiyet’in
Yahudilikte aile, baba hâkimiyetine dayanırdı (ataerkildi). Hem “Tenbîh-ul-gâ lîn”de ve “ ir’a” erhinde yazılı hadis-i eri e, ilme ne kadar kıymet ve ehemmiyyet verdi i buradan da Güçlü Millet çin Sa lam Aile
sosyal hem de dinî bir müessese olup kadının miras hakkı yoktu. Peygamber’imiz (sallallahü teâlâ aleyhi ve sellem), “Bir kadın, anla ılmaktadır. Müslüman kadını ticaret, fen, sanat ve ziraat ile Aile, ne kadar sa lam olursa toplum o derece güçlü temeller
Çok evlilik vardı. srailo ullarının dı ında biriyle evlenmemek be vakit namazını kılar, Ramazan ayında oruç tutar, namusunu u ra maya mecbur de ilse de bunlarla me gul olması, para üzerine kurulmu olur. Bir milleti yıkmak isteyen iç ve dı
esastı. Bo anma, normal görülürdü. Bu sebeple bo anma çok korur ve zevcine itaat ederse diledi i kapıdan cennete girer.” kazanması, yasak ve günah de ildir. Yalnız, bunlarla me gul dü manlar, ilk tahribatlarına aileden ba larlar. Alkol, uyu turucu,
olurdu. buyurdu. Ebû Mutî’ Belhî’nin, “Lü’lü’iyyat” kitabından alarak olurken ve ilim ö renirken erkekler arasına girmemesi, onlara kumar ve fuh un en büyük tahribatı (yıkımı) aile ve nesiller
“Rıyâd-un-nâsıhîn”de yazılı hadis-i eri e, “Be eyi yapan kadın açık görünmemesi, haramdan sakınması lazımdır. Çünkü üzerindedir.
Hıristiyanlıkta aile, sadece dinî bir müessese idi. Kocanın cehennemden kurtulur: Be vakit namazını kılar, Ramazan ayında Müslüman kadının ba ı, kolları, bacakları açık olarak soka a
hâkimiyeti esastı. Evlenen kadın ile erkek, artık birbirinden orucunu tutar; zevcini, anasını, babasını üzmez, yüzünü ve saçlarını çıkması, buraları erkeklere göstermesi haramdır, günahtır. Toplumun temeli aile, ailenin temeli ise sadakat, i et, haya,
ayrılamaz; bo anıp ba kasıyla evlenen e , zina etmi sayılırdı. yabancı erkeklere göstermez, dünya sıkıntılarına sabreder.” kar ılıklı sevgi ve anlayı gibi manevi de erlerdir. Ailenin
Çok evlilik olmakla beraber, aileler daha çok tek evlili e buyuruldu. Kadınlar, slam dininin kendilerine verdi i kıymeti, rahatı, zayı adı ı, zedelendi i, vazifelerini yapamadı ı zamanlarda
dayanırdı. huzuru, hürriyeti ve bo anma hakkına malik olduklarını bilmi gayrime ru serbest münasebetler artmakta, beden ve ruh sa lı ı
slâm’da Kadın Hakları olsalar bütün dünya kadınları, hemen Müslüman olurlar ve bozuk nesiller toplumu i gal etmektedir. Bu sebeple, T.C.
Romalılarda aile, sosyal ve dinî bir kurulu tu. Ataerkil bir aile tipi slâm kadınına; erkek akrabasından, fıtra verecek kadar zengin slamiyet’in her memlekete yayılması için çalı ırlar. Anayasası; ailenin, annenin ve çocu un korunmasında devleti
hâkimdi. Baba, ailenin reisi ve sahibi idi. lk devirlerde, olanlardan, en yakın bulunanı, bakmaya mecburdur. Yakın vazifeli kılmı tır.
çocuklarını öldürme yetkisine bile sahipti. Evlatlık müessesesi akrabası yoksa veya fakir iseler, “beyt-ül-mâl” yani devlet her Çocuk Terbiyesi
vardı. Tek evlilik esas olup çok evlilik yoktu. türlü ihtiyaçlarını vermeye memurdur. Evli kadına, zevci her eyi Aileden gaye, neslin devamını sa layan çocuktur. nsanın Benli inden, millî ve ahlaki faziletlerinden, örf ve
ananelerinden uzakla arak ruhsuz, köksüz ve inançsız yeti en
Araplarda, Peygamber Efendimiz’den önceki Cahiliye Devri’nde getirmeye ve ayrı bir ev tutmaya mecburdur. Kızın, babası öldükten sonra iyilikle anılması için topluma faydalı bir eser veya nesiller, a a ılık kompleksi içinde sapık kir ve yabancı
faydalı bir ilim yahut hayırlı evlat bırakması gerekir. Her ey bitip
aile ataerkildi. Kadın ve çocukların de eri yoktu. Baba, kız evinde, her nesi varsa, ha a kaç hizmetçisi varsa kocasının, unutuldu u hâlde bunlar unutulmaz ve ölen insanın hayırlı i inin ideolojilerin esiri olmaya mahkumdurlar. Köklü, sa lam, millî
çocuklarını öldürme hakkına sahipti. Nitekim kız çocuklarını bunları alması lazımdır. Zevci, kadına bakamayacak kadar fakir devamını temin eder. O hâlde çocu un örnek ekilde ve manevi de erlerle teçhiz edilen (donatılan) ailelere dayanan
diri diri topra a gömerlerdi. ise veya zengin oldu u hâlde ihtiyaçlarını almıyorsa piyasa milletler, her türlü felaketlere kar ı gö üs gererler. Sa lam
kıymetine göre kadının ihtiyacını mahkeme tayin ederek yakın yeti tirilmesi, anne ve babanın ortak vazifesidir. Anne çocu unu temellere dayanmayan aileler ve topluluklar, en küçük bir
bizzat emzirip büyü ü ü, devamlı iyi ahlakı anla ı ı gibi
slamiyet’ten önce Türklerde aile yapısı ataerkildi. Yalnız
Tarihte ve Günümüz Toplumunda Roma’da oldu u gibi de ildi. Fazla yaygın olmamakla beraber akrabanın bu parayı kadına borç vermesini emreder. Erke in bunların ev, yiyecek, giyecek ile maddi ve manevi ihtiyaçlarını zorlama kar ısında da ılırlar.
satılacak malı yoksa çalı tırarak bu borçları erke e ödetir.
kar ılamak da önce babanın vazifesidir.
çok evlili e rastlanırdı.
Çalı mazsa hapseder. O hâlde, slam kızı, slam kadını geçim
Türk milletinin tarihi boyunca her sahada kazandı ı zafer ve
AİLE YAPISI VE ÇOCUK Bugünkü medeni hukukta aile: Koca, ailenin reisiyken son derdinden, dü üncesinden mua ır. O, çalı arak, didinerek para slamiyet, ahlak ve ilme en büyük kıymeti verip cahilli i ve ba arılarda, Türk ailesinin çok büyük payı vardır. Türk aile yapısı,
kazanmaya mecbur de ildir. Her ey onun aya ına gelecektir.
her türlü kötülük ve tuzaklardan korunmalı, millî ve manevi
ahlaksızlı ı reddeder. Onun için her anne ve baba, çocu una
yıllarda bu hüküm, kanunlardan çıkarılmı tır. Tek evlili e izin
Dîn-i slâm, ona bu kıymeti vermi tir. Fakat kadının; slamiyet’i,
yapısı kuvvetlendirilerek sa lıklı bir ekilde devamı
ilmî, ahlaki ve dinî görevlerini ö retmelidir. Ö retmezlerse
verilir. Kadın da kocası gibi bo anma hakkına sahiptir.
TERBİYESİ ÜZERİNE slâm’da Aile ve Kadın dinini, imanını, farzları, ibadetleri, haramları ö renmesi farzdır. mesul olurlar. Çünkü her çocuk sevmeyi, sevilmeyi, saygıyı sa lanmalıdır.
Babasının veya zevcinin, ona bu ilimleri ö retmesi lazımdır.
burada ö renir. Disiplin ve düzenli hayata burada alı ır. Allahü
TÜ K istatistiklerine göre; 2001 yılında binde 8,35 olan kaba
slam hukukuna gelince: slam dini, toplumun huzuru ve insan
Teâlâ’ya inanmayı, peygamber sevgisini, vatan-millet a kını,
evlenme hızı, 2024 yılında 6,65’e dü erken yine 2001 yılında
bildirmi tir. Bu sebeple nikâhı helal kılarak zinayı ve zinaya yol
Mehmet Dokumacı neslinin sa lıklı bir ekilde devamı için ailenin gerekli oldu unu gelenek ve göreneklerine saygıyı hep burada ö renir. Çocuklar binde 1,41 olan kaba bo anma hızı ise 2,19’a yükselmi tir.
altı ya ına kadar ki ilik özelliklerini aileden alır. Bu sebeple
lahiyatçı Yazar açan serbest ili kileri yasaklamı tır. Kadına hiçbir dinin, hiçbir ailenin düzenli olması çok önemlidir. Aile hayatının düzenli Yine aynı yıllar arasında erkeklerde 26,0 olan ortalama evlenme
sistemin vermedi i de eri vermi tir. Peygamber Efendimiz’in olması, çocukların ahsiyetli ve güzel karakterli olarak ya ı 28,3’e, kadınlarda 22,7 ortalama evlenme ya ı da 25,8’e
“Veda Hutbesi”ndeki nasihatlerinden biri, “Kadınlarınıza eziyet yeti mesini sa lar. yükselmi tir.
Lügat manasıyla aile, Nikâhlanıp, evlenerek bir araya gelen Bugün yeryüzünde rastladı ımız farklı renklere, kültürlere, etmeyiniz! Onlar, Allahü Teâlâ’nın sizlere emanetidir. Onlara
erkek, kadın ve çocuklardan meydana gelen en küçük milletlere ve gruplara ra men, insanlar temelde bir tek ailenin yumu ak davranınız, iyilik ediniz.” olmu tur. Ba ka bir hadis-i Terbiye etmek için anne-baba gerekti inde evladına sertlik Nüfus artı hızındaki dü ü ise daha dramatiktir. Yıllık nüfus
topluluktur. Yakın geçmi te büyük baba, nine, torunlar, çocuklarıdır. lim bugün, farklı ırklara, renklere, kan gruplarına eri erinde de, “Cennet, anaların ayakları altındadır.” gösterebilir. Yalnız bu, masum yavrunun körpe vicdanında derin artı hızı, 2008 yılında binde 13,1 iken, 2024 yılında sadece
hizmetçiler ve evde bakılıp beslenilen kimseler de aile ve iskelet yapılarına ra men bütün insanların bir ana-babadan buyurarak kadını korumada e siz bir hassasiyet göstermi tir. yaralar açan dayak eklinde olmamalıdır. Fazla sertlik göstermek binde 3,4 olarak gerçekle mi tir. Bu rakam, Türkiye’nin nüfus
fertlerinden sayılırken günümüzdeki çekirdek ailede bunlar yer ço aldıklarını ortaya koymaktadır. Bu sebeple ilk insan ve ilk slamiyet’te evlenmek, bir kızı mesut etmek, ibade ir ve bütün pek çok çocukta yalancılık, hile ve hareketlerinde dengesizlikler artı ının, neredeyse durdu unu göstermektedir.
almamaktadır. peygamber Hazret-i Âdem ile e i Hazret-i Havva yeryüzünde na le ibadetlerden daha sevaptır. Ancak erkekler “ailenin reisi” meydana getirir. Bu istatistik neticeleri; aile müessesesinin güçlendirilmesinin,
nsanlar, cemiyet hâlinde ya amak mecburiyetindedirler. Bu bulunan ve ilahi vahiy ile terbiye edilmi olan ilk ailedir. nsan olmak bakımından kadınlar üzerinde (daha üstün) bir dereceye Anne ve baba, kız ve erkek çocuklarını devamlı gözetmeli; onları ciddî bir millî güvenlik mevzuu hâline gelmekte oldu unu,
sahiptir. Bununla beraber, erkeklerin me ru sure e kadınlar
cemiyetin en küçük birimi ailedir. Bu bakımdan aile, toplumun nesli (soyu) onlardan ço almı tır. Buna göre, insanlık, ne . üzerinde hakları oldu u gibi kadınların da onlar üzerinde hakları bilhassa kötü arkada tan korumak için çok gayret göstermelidir. ha a geldi ini göstermektedir. Bu geli melere yol açan
temel ta ıdır. Aile, insanların do up büyüdü ü, yeti ip geli ti i, Habbes’in dedi i gibi vah i ve egoist bir canavar olan fertler ve vardır. Ailenin mutlulu u ve sosyal hayatın huzuru, aileyi Kötü arkada , çocu un en büyük dü manıdır. sebepler, a ırlıklarına göre, mutlaka aranıp bulunmalıdır.
terbiye gördü ü ve olgunla tı ı bir hayat okuludur. ne de E. Durkheim'in dedi i gibi özel hayata ve ahsiyete imkân meydana getiren kadın ve erke in, vazife ve sorumluluklarını Çocuklar; küçük olsun, büyük olsun anne ve babalarına itaat ve Gerek son yıllarda, kadın hakları kapsamında yapılan hukuki
ve fırsat tanımayan insan sürüleri demek olan klan ile
nsanlık aile ile ba lar. Yüce kitabımız Kur’an-ı Kerim’de ba lamı tır. Bu görü lerin bugün ilmî bir de eri kalmamı tır. bilip uygulamasına ba lıdır. hürme e kusur etmemelidir. Hayatın çe itli zorlukları içinde de i iklikler gerekse 12 yıllık mecburi e itim, kadınların
bildirildi i üzere bu aile, bir erkek ile bir kadından ibare ir. Aile içinde kadın ve erke in birbirlerini anlayıp ho görü sahibi onları büyütüp, her sıkıntıya katlanan anne ve babalar, her evlerinden uzakla tırılıp i hayatına özendirilmesi, karma
Hucurat Suresi on üçüncü ayet-i kerimesinde mealen, “Ey Aile, çe itli dinlerde ve topluluklarda devirlere, bölgelere göre olmaları, aile saadeti için ar ır. Kar ılıklı saygı ve vazifelerin ne bakımdan hürmet ve itaate layıktırlar. Kur’an-ı Kerim’de mealen, e itimin yaygınla tırılması gibi projeler de dâhil olmak üzere
insanlar! Biz sizleri bir erkek ile bir kadından yara ık. Birbirinizle farklılık arz eder. Baba hâkimiyetine dayanan aileler oldu unun bilinmesi, yuvanın huzurlu olması için önemli “Allahü Teâlâ’ya ibadet ediniz.” buyrulduktan sonra, hiçbir husus, bu incelemenin dı ında tutulmamalıdır. Te his
tanı manız için milletlere ve kabilelere ayırdık.” buyrulmaktadır. (ataerkil-peder ahi) yanında, ana hâkimiyetine dayanan “Anne-babaya iyilik ediniz.” (Bakara Suresi: 83) diye do ru olmazsa tedavinin de yapılamayaca ı a ikârdır.
AKADEMİ I 28