Page 30 - Akademi Dergisi Temmuz 2025
P. 30

(anaerkil- mader ahi) aileler oldu u gibi tek evli aile   hususlardır. Ailede disiplini baba sa lar. Baba adaletli davranırsa           Ö retmezlerse büyük günaha girerler. Kadının gidip dı ardan   emredilmi tir. Yine onlara  “Öf!” demek bile ( srâ Suresi: 23)
                                                                                                                                                  (monogami) ve çok evli aileler (poligami) de görülmü tür.   ailede huzur olur.                                                          ö renmesi lazım olur. Kadın, erkekten izinsiz hiçbir yere   yasaklanmı tır.
                                                                                                                                                   slamdan önceki topluluklarda genel olarak aile  öyledir:                                                                               gidemezken bu ilimleri ö renmek için gidebilir.  slamiyet’in
                                                                                                                                                  Yahudilikte aile, baba hâkimiyetine dayanırdı (ataerkildi). Hem   “Tenbîh-ul-gâ lîn”de ve “ ir’a”  erhinde yazılı hadis-i  eri e,       ilme ne kadar kıymet ve ehemmiyyet verdi i buradan da   Güçlü Millet  çin Sa lam Aile
                                                                                                                                                  sosyal hem de dinî bir müessese olup kadının miras hakkı yoktu.   Peygamber’imiz (sallallahü teâlâ aleyhi ve sellem), “Bir kadın,       anla ılmaktadır. Müslüman kadını ticaret, fen, sanat ve ziraat ile   Aile, ne kadar sa lam olursa toplum o derece güçlü temeller
                                                                                                                                                  Çok evlilik vardı.  srailo ullarının dı ında biriyle evlenmemek   be  vakit namazını kılar, Ramazan ayında oruç tutar, namusunu         u ra maya  mecbur  de ilse de bunlarla me gul  olması, para   üzerine kurulmu  olur. Bir milleti yıkmak isteyen iç ve dı
                                                                                                                                                  esastı. Bo anma, normal görülürdü. Bu sebeple bo anma çok   korur ve zevcine itaat ederse diledi i kapıdan cennete girer.”              kazanması, yasak  ve günah de ildir.  Yalnız, bunlarla me gul   dü manlar, ilk tahribatlarına aileden ba larlar. Alkol, uyu turucu,
                                                                                                                                                  olurdu.                                               buyurdu. Ebû Mutî’ Belhî’nin, “Lü’lü’iyyat” kitabından alarak                     olurken ve ilim ö renirken erkekler arasına girmemesi, onlara   kumar ve fuh un en büyük tahribatı (yıkımı) aile ve nesiller
                                                                                                                                                                                                        “Rıyâd-un-nâsıhîn”de yazılı hadis-i  eri e, “Be   eyi yapan kadın                 açık görünmemesi, haramdan sakınması lazımdır. Çünkü   üzerindedir.
                                                                                                                                                  Hıristiyanlıkta aile, sadece dinî bir müessese idi. Kocanın   cehennemden kurtulur: Be  vakit namazını kılar, Ramazan ayında            Müslüman kadının ba ı,  kolları, bacakları açık olarak  soka a
                                                                                                                                                  hâkimiyeti esastı. Evlenen kadın ile  erkek, artık  birbirinden   orucunu tutar; zevcini, anasını, babasını üzmez, yüzünü ve saçlarını   çıkması, buraları erkeklere göstermesi haramdır, günahtır.   Toplumun temeli aile, ailenin temeli ise sadakat, i et, haya,
                                                                                                                                                  ayrılamaz;  bo anıp  ba kasıyla  evlenen  e , zina  etmi   sayılırdı.   yabancı erkeklere göstermez, dünya sıkıntılarına sabreder.”                                                          kar ılıklı sevgi ve anlayı  gibi manevi de erlerdir. Ailenin
                                                                                                                                                  Çok  evlilik  olmakla beraber,  aileler daha çok  tek evlili e   buyuruldu.                                                             Kadınlar,   slam  dininin kendilerine verdi i kıymeti, rahatı,   zayı adı ı, zedelendi i, vazifelerini yapamadı ı zamanlarda
                                                                                                                                                  dayanırdı.                                                                                                                              huzuru, hürriyeti ve bo anma hakkına malik olduklarını bilmi    gayrime ru serbest münasebetler artmakta, beden ve ruh sa lı ı
                                                                                                                                                                                                         slâm’da Kadın Hakları                                                            olsalar bütün dünya kadınları, hemen Müslüman olurlar ve   bozuk nesiller  toplumu i gal etmektedir.  Bu sebeple,  T.C.
                                                                                                                                                  Romalılarda aile, sosyal ve dinî bir kurulu tu. Ataerkil bir aile tipi    slâm kadınına; erkek akrabasından, fıtra verecek kadar zengin    slamiyet’in her memlekete yayılması için çalı ırlar.  Anayasası; ailenin, annenin ve çocu un korunmasında devleti
                                                                                                                                                  hâkimdi. Baba, ailenin reisi ve sahibi idi.  lk devirlerde,   olanlardan, en yakın bulunanı, bakmaya mecburdur. Yakın                                                                        vazifeli kılmı tır.
                                                                                                                                                  çocuklarını öldürme yetkisine bile sahipti. Evlatlık müessesesi   akrabası yoksa veya fakir iseler, “beyt-ül-mâl” yani devlet her       Çocuk Terbiyesi
                                                                                                                                                  vardı. Tek evlilik esas olup çok evlilik yoktu.       türlü ihtiyaçlarını vermeye memurdur. Evli kadına, zevci her  eyi                 Aileden gaye,  neslin devamını  sa layan çocuktur.   nsanın   Benli inden, millî ve ahlaki faziletlerinden, örf ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ananelerinden uzakla arak ruhsuz, köksüz ve inançsız yeti en
                                                                                                                                                  Araplarda, Peygamber Efendimiz’den önceki Cahiliye Devri’nde   getirmeye ve  ayrı  bir  ev  tutmaya  mecburdur.  Kızın,  babası         öldükten sonra iyilikle anılması için topluma faydalı bir eser veya   nesiller, a a ılık kompleksi içinde sapık  kir ve yabancı
                                                                                                                                                                                                                                                                                          faydalı bir ilim yahut hayırlı evlat bırakması gerekir. Her  ey bitip
                                                                                                                                                  aile ataerkildi. Kadın ve çocukların de eri yoktu. Baba, kız   evinde, her nesi varsa, ha a kaç hizmetçisi varsa kocasının,             unutuldu u hâlde bunlar unutulmaz ve ölen insanın hayırlı i inin   ideolojilerin esiri olmaya mahkumdurlar. Köklü, sa lam, millî
                                                                                                                                                  çocuklarını öldürme hakkına sahipti. Nitekim kız çocuklarını   bunları alması lazımdır. Zevci, kadına bakamayacak kadar fakir           devamını temin eder. O hâlde çocu un örnek  ekilde   ve manevi de erlerle teçhiz edilen (donatılan) ailelere dayanan
                                                                                                                                                  diri diri topra a gömerlerdi.                         ise veya zengin oldu u hâlde ihtiyaçlarını almıyorsa piyasa                                                                            milletler, her  türlü felaketlere kar ı gö üs gererler. Sa lam
                                                                                                                                                                                                        kıymetine göre kadının ihtiyacını mahkeme tayin ederek yakın                      yeti tirilmesi, anne ve babanın ortak vazifesidir. Anne çocu unu   temellere dayanmayan aileler ve topluluklar, en küçük bir
                                                                                                                                                                                                                                                                                          bizzat emzirip büyü ü ü, devamlı iyi ahlakı anla ı ı gibi
                                                                                                                                                   slamiyet’ten  önce  Türklerde  aile  yapısı  ataerkildi.  Yalnız
             Tarihte ve Günümüz Toplumunda                                                                                                        Roma’da oldu u gibi de ildi. Fazla yaygın olmamakla beraber   akrabanın bu parayı  kadına  borç vermesini emreder. Erke in              bunların ev, yiyecek, giyecek ile maddi ve manevi ihtiyaçlarını   zorlama kar ısında da ılırlar.
                                                                                                                                                                                                        satılacak malı yoksa çalı tırarak bu borçları erke e ödetir.
                                                                                                                                                                                                                                                                                          kar ılamak da önce babanın vazifesidir.
                                                                                                                                                  çok evlili e rastlanırdı.
                                                                                                                                                                                                        Çalı mazsa hapseder. O hâlde,  slam kızı,  slam kadını geçim
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Türk  milletinin tarihi  boyunca her  sahada kazandı ı  zafer  ve
             AİLE YAPISI VE ÇOCUK                                                                                                                 Bugünkü medeni hukukta aile: Koca, ailenin reisiyken son   derdinden, dü üncesinden mua ır. O, çalı arak, didinerek para                 slamiyet, ahlak ve ilme en büyük kıymeti verip cahilli i ve   ba arılarda, Türk ailesinin çok büyük payı vardır. Türk aile yapısı,
                                                                                                                                                                                                        kazanmaya mecbur de ildir. Her  ey onun aya ına gelecektir.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               her türlü kötülük ve tuzaklardan korunmalı, millî ve manevi
                                                                                                                                                                                                                                                                                          ahlaksızlı ı reddeder. Onun için her anne ve baba, çocu una
                                                                                                                                                  yıllarda bu hüküm, kanunlardan çıkarılmı tır. Tek evlili e izin
                                                                                                                                                                                                        Dîn-i  slâm, ona bu kıymeti vermi tir. Fakat kadının;  slamiyet’i,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               yapısı  kuvvetlendirilerek sa lıklı  bir  ekilde  devamı
                                                                                                                                                                                                                                                                                          ilmî, ahlaki  ve dinî görevlerini  ö retmelidir.  Ö retmezlerse
                                                                                                                                                  verilir. Kadın da kocası gibi bo anma hakkına sahiptir.
             TERBİYESİ ÜZERİNE                                                                                                                     slâm’da Aile ve Kadın                                dinini, imanını, farzları, ibadetleri, haramları ö renmesi farzdır.               mesul olurlar. Çünkü her çocuk sevmeyi, sevilmeyi, saygıyı   sa lanmalıdır.
                                                                                                                                                                                                        Babasının veya zevcinin, ona bu ilimleri ö retmesi lazımdır.
                                                                                                                                                                                                                                                                                          burada ö renir. Disiplin ve düzenli hayata burada alı ır. Allahü
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               TÜ K istatistiklerine göre; 2001 yılında binde 8,35 olan kaba
                                                                                                                                                   slam hukukuna gelince:  slam dini, toplumun huzuru ve insan
                                                                                                                                                                                                                                                                                          Teâlâ’ya  inanmayı,  peygamber  sevgisini,  vatan-millet  a kını,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               evlenme hızı, 2024 yılında 6,65’e dü erken yine 2001 yılında
                                                                                                                                                  bildirmi tir. Bu sebeple nikâhı helal kılarak zinayı ve zinaya yol
                                                                                       Mehmet Dokumacı                                            neslinin sa lıklı bir  ekilde devamı için ailenin gerekli oldu unu                                                                      gelenek ve göreneklerine saygıyı hep burada ö renir. Çocuklar   binde 1,41 olan kaba bo anma hızı ise 2,19’a yükselmi tir.
                                                                                                                                                                                                                                                                                          altı ya ına kadar ki ilik özelliklerini aileden alır. Bu sebeple
                                                                                        lahiyatçı Yazar                                           açan serbest ili kileri yasaklamı tır. Kadına hiçbir dinin, hiçbir                                                                      ailenin düzenli olması çok önemlidir. Aile hayatının düzenli   Yine aynı yıllar arasında erkeklerde 26,0 olan ortalama evlenme
                                                                                                                                                  sistemin vermedi i de eri vermi tir. Peygamber Efendimiz’in                                                                             olması, çocukların  ahsiyetli ve güzel karakterli olarak   ya ı 28,3’e, kadınlarda 22,7 ortalama evlenme ya ı da 25,8’e
                                                                                                                                                  “Veda Hutbesi”ndeki nasihatlerinden biri, “Kadınlarınıza eziyet                                                                         yeti mesini sa lar.                                  yükselmi tir.
         Lügat manasıyla aile, Nikâhlanıp, evlenerek bir araya gelen   Bugün yeryüzünde rastladı ımız farklı renklere, kültürlere,                etmeyiniz! Onlar, Allahü Teâlâ’nın sizlere emanetidir. Onlara
         erkek, kadın ve çocuklardan meydana gelen en küçük   milletlere ve gruplara ra men, insanlar temelde bir tek ailenin                     yumu ak davranınız, iyilik ediniz.” olmu tur. Ba ka bir hadis-i                                                                         Terbiye etmek  için anne-baba  gerekti inde  evladına sertlik   Nüfus artı  hızındaki dü ü  ise daha dramatiktir. Yıllık nüfus
         topluluktur. Yakın geçmi te büyük baba, nine, torunlar,   çocuklarıdır.  lim bugün, farklı ırklara, renklere, kan gruplarına              eri erinde de, “Cennet, anaların ayakları altındadır.”                                                                                 gösterebilir. Yalnız bu, masum yavrunun körpe vicdanında derin   artı   hızı,  2008  yılında  binde  13,1  iken,  2024  yılında sadece
         hizmetçiler ve evde bakılıp beslenilen kimseler de aile   ve iskelet yapılarına ra men bütün insanların bir ana-babadan                  buyurarak kadını korumada e siz bir hassasiyet göstermi tir.                                                                            yaralar açan dayak  eklinde olmamalıdır. Fazla sertlik göstermek   binde 3,4 olarak gerçekle mi tir. Bu rakam, Türkiye’nin nüfus
         fertlerinden sayılırken günümüzdeki çekirdek ailede bunlar yer   ço aldıklarını ortaya koymaktadır. Bu sebeple ilk insan ve ilk           slamiyet’te evlenmek, bir kızı mesut etmek, ibade ir ve bütün                                                                          pek çok çocukta yalancılık, hile ve hareketlerinde dengesizlikler   artı ının, neredeyse durdu unu göstermektedir.
         almamaktadır.                                        peygamber Hazret-i Âdem ile e i Hazret-i Havva yeryüzünde                           na le ibadetlerden daha sevaptır. Ancak erkekler “ailenin reisi”                                                                        meydana getirir.                                     Bu istatistik neticeleri; aile müessesesinin güçlendirilmesinin,
          nsanlar, cemiyet hâlinde ya amak mecburiyetindedirler. Bu   bulunan ve ilahi vahiy ile terbiye edilmi  olan ilk ailedir.  nsan          olmak bakımından kadınlar üzerinde (daha üstün) bir dereceye                                                                            Anne ve baba, kız ve erkek çocuklarını devamlı gözetmeli; onları   ciddî bir millî güvenlik mevzuu hâline gelmekte oldu unu,
                                                                                                                                                  sahiptir.  Bununla  beraber,  erkeklerin  me ru  sure e  kadınlar
         cemiyetin en küçük birimi ailedir. Bu bakımdan aile, toplumun   nesli (soyu) onlardan ço almı tır. Buna göre, insanlık, ne  .            üzerinde hakları oldu u gibi kadınların da onlar üzerinde hakları                                                                       bilhassa kötü arkada tan korumak için çok gayret göstermelidir.   ha a  geldi ini  göstermektedir.  Bu  geli melere  yol açan
         temel ta ıdır. Aile, insanların do up büyüdü ü, yeti ip geli ti i,   Habbes’in dedi i gibi vah i ve egoist bir canavar olan fertler ve   vardır. Ailenin mutlulu u  ve sosyal hayatın huzuru, aileyi                                                                             Kötü arkada , çocu un en büyük dü manıdır.           sebepler, a ırlıklarına göre, mutlaka aranıp bulunmalıdır.
         terbiye gördü ü ve olgunla tı ı bir hayat okuludur.  ne de E. Durkheim'in dedi i gibi özel hayata ve  ahsiyete imkân                     meydana getiren kadın ve erke in, vazife ve sorumluluklarını                                                                            Çocuklar; küçük olsun, büyük olsun anne ve babalarına itaat ve   Gerek son yıllarda, kadın hakları kapsamında yapılan hukuki
                                                              ve fırsat tanımayan insan sürüleri demek olan klan ile
          nsanlık aile ile ba lar. Yüce kitabımız Kur’an-ı Kerim’de   ba lamı tır. Bu görü lerin bugün ilmî bir de eri kalmamı tır.               bilip uygulamasına ba lıdır.                                                                                                            hürme e kusur etmemelidir. Hayatın çe itli zorlukları içinde   de i iklikler gerekse 12 yıllık mecburi e itim, kadınların
         bildirildi i üzere bu aile, bir erkek ile bir kadından ibare ir.                                                                         Aile içinde kadın ve erke in birbirlerini anlayıp ho görü sahibi                                                                        onları büyütüp, her sıkıntıya katlanan anne ve babalar, her   evlerinden  uzakla tırılıp  i   hayatına  özendirilmesi,  karma
         Hucurat Suresi on üçüncü ayet-i kerimesinde mealen,  “Ey   Aile, çe itli dinlerde ve topluluklarda devirlere, bölgelere göre             olmaları, aile saadeti için  ar ır. Kar ılıklı saygı ve vazifelerin ne                                                                  bakımdan hürmet ve itaate layıktırlar. Kur’an-ı Kerim’de mealen,   e itimin yaygınla tırılması gibi projeler de dâhil olmak üzere
         insanlar! Biz sizleri bir erkek ile bir kadından yara ık. Birbirinizle   farklılık arz eder. Baba hâkimiyetine dayanan aileler           oldu unun bilinmesi,  yuvanın huzurlu  olması için  önemli                                                                              “Allahü Teâlâ’ya ibadet ediniz.” buyrulduktan sonra,   hiçbir husus, bu incelemenin dı ında tutulmamalıdır. Te his
         tanı manız için milletlere ve kabilelere ayırdık.” buyrulmaktadır.   (ataerkil-peder ahi) yanında, ana hâkimiyetine dayanan                                                                                                                                                      “Anne-babaya iyilik ediniz.” (Bakara Suresi: 83) diye   do ru olmazsa tedavinin de yapılamayaca ı a ikârdır.
         AKADEMİ  I  28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35