Page 7 - Akademi Dergisi Temmuz
P. 7
AKADEMİ TEMMUZ 2024 İlim ve Araştırma Dergisi
İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
AKADEMİSİ
’tikâd, söz, i ve ahlâkımızda istikâme e, sırât-ı müstekîmde “(Ve melekler öyle diyeceklerdir: Biz hem dünyâ hayâtında Eshâb-ı kirâm bu defâ, “Ehl-i sünnet ve’l-cemâat nedir?” diye En büyük âlim ve velîlerden Mevlânâ Hâlid-i Ba dâdî, Ehl-i sünnet i’tikâdında idiler. mâm-ı Mâtürîdî ve mâm-ı açıkça bildirilmi ve Müslümânl
(ya’nî do ru yolda) olmanın lüzûm ve ehemmiyeti çok açıktır hem de âhıre e sizin dostlarınızız. Size, bu âhıre e ne slerin- sordular. “Benim ve Eshâbımın bulundu u yolda olanlardır.” “Müslümânların birinci vazîfeleri, i’tikâdı düzeltip, Ehl-i E ’arî de Ehl-i sünnet mezhebinde idiler. Her iki imâm da hep bilgilerden birine inanmaz
çünkü insanlar için en zor i lerden birisi, “istikâmet” üzere izin ho lanaca ı (nimetler) var; hem size, burada ne isterseniz buyurdu. Sünnet vel-cemâat âlimlerinin bildirdiklerine uygun olarak bu mezhebi yaydılar. Sapıklara kar ı ve eski Yunan felsefesinin Hâ iyetü’t-Tahtâvî; mâm-ı Ra
olmak, “sırât-ı müstekîm”de bulunmaktır. var.” (Fussılet, 30-31) inanmaktır. kinci olarak, fıkıh ( slâmiyet'in emir ve yasaklarla bataklıklarına saplanmı olan maddecilere kar ı, bu tek mezhebi Seyyid Abdülhakîm Arvâsî]
En büyük âlim ve velîlerden olan mâm-ı Rabbânî Müceddid-i ilgili) bilgilerini ö renip her eyi bu bilgiye göre yapmaktır.”
Âyet-i kerîmelerde ve hadîs-i erî erde geçen “istikâmet” “Rabb’imiz Allah’tır.” deyip sonra (dînin hükümlerine uyarak) Elf-i Sânî Ahmed Fârûkî Serhendî (kuddise sirruh) buyurmu - buyurmu tur. [ ’tikâdnâme / el-Îmân ve’l- slâm] savundular. “Cehennem'e girecekleri bildirilmi olan y
kelimesinin tâm olarak manâsı nedir? istikâme e olanlar (do ru yolda gidenler var ya), onlara bir tur ki: Bu iki büyük Ehl-i sünnet âliminin zamanları aynı ise de ehl-i kıble oldukları için bunların
korku yoktur ve onlar mahzûn da olmayacaklardır.” “Allahü teâlânın bildirdi i her dîn iki kısımdır. Biri, kalb ile inanıl- bulundukları yerler birbirinden ayrı ve kar ılarındaki saldır- Fakat bunların, dînde inanı
Lügatlerde, sözlüklerde, “Düzgün bir yolda olmak”, ya’nî “Hakk “Ehl-i Sünnet i’tikâdı sana önce lâzım olan, ması lâzım olan bilgiler; di eri beden ile veya kalb ile yapılacak
yolda olmak, Hakk yola girmek” gibi ma’nâlara gelen “Onlar Cennetliktirler. ledikleri amellere mükâfât olarak Yetmi üç fırka var amma, Cehennemlik geri kalan, ibâdet bilgileridir. Bunlardan i’tikâd esâsları her dînde aynıdır, ganların dü ünü ve davranı ları ba ka oldu undan savunma inanmayanları ve “Ahkâm-ı er'i
BİR VAKIF MEDENİYETİ ESERİ:
“istikâmet”, bir terim (ta’bîr, ıstılâh) olarak, “Her i te i'tidâl orada ebedî kalacaklardır.” (Ahkâf, 13-14) Müslümânlar hep sünnîdir, cümlenin reîsi Nu'mân, dînin aslı ve temelidir; dîn a acının gövdesidir. Amel ise a acın metotları ve tenkitleri birbirinden farklı olmu tur. Durum i i i i, bildi i eyleri te'vi
üzere bulunma, her çe it i te denge anlayı ı üzerinde olma; Ma’lûm oldu u üzere, Sevgili Peygamber’imiz, bir gün, Cennet ile müjdelendi, îmânda bunlara uyan.” dalları ve yaprakları gibidir. Her Müslümân’ın önce i’tikâdını böyle ise de bu hâl, yollarının ayrı oldu unu göstermez. Bunlar- olurlar.” [ mâm-ı Rabbânî, Me
do ruluk, dürüstlük, dürüst olma; adâlet ve do ruluktan “ eyyebetnî sûretü Hûd: Hûd sûresi beni ihtiyârla ı (Saçı- düzeltmesi, Ehl-i Sünnet vel-cemâat âlimlerinin bildirdikleri dan sonra gelen yüzbinlerce derin âlim ve velî, bu iki yüce “Ehl-i Bid'at = Bid'at Ehli
İSTANBUL EĞİTİM, KÜLTÜR VE
ayrılmayıp dîn ve akıl dâiresinde yürüme, i lerde dîn ve aklın ma-sakalıma ak dü ürdü.)” buyurmu tur. (Tirmizî, Tefsîru brâhîm Hakkî Erzurumî de (rahmetullahi aleyh), bir iirinde gibi inanması lâzımdır. Cehennem’in ebedî azâbından kurtu- imâmın kitaplarını inceleyerek ikisinin de Ehl-i sünnet mezhe- Peygamber Efendimiz’in (sallall
sınırları içerisinde hareket etme” demektir. Sûreti Hûd, 6; Hadîs no: 3.297).] öyle buyurmu tur: lanlar ancak bu i’tikâd üzere olanlardır.” [ mâm-ı Rabbânî, binde olduklarını söz birli i ile bildirmi lerdir. kirâmının bildirdikleri do ru i’tikâddan/i
Yine bu kelimeye, “Verilen söze ba lılık, dînî ve dünyevî i lerde Sebebi soruldu unda Allahü teâlânın, orada, Sevgili Peygam- “Hudâ Rabb’im, nebim hakkâ Muhammed’dir Resûlüllah, Mektûbât-ı Rabbâniyye] Kıymetli Osmânlı âlimlerinden Ta köprüzâde’nin de ifâde e i i i’tikâdından) ayrılanlar; i’tik
dînde olmayan yenilikler ortaya çıkaran k
SOSYAL HİZMETLER VAKFI,
orta yolu takip etme” ma’nâları da verilmi tir. “Müstekîm” ber’imiz Muhammed Aleyhisselâm’a öyle bir emir verdi ini Hem slâm dînidir dînim, kitâbımdır Kelâmullah, “Kalbe gelen bütün mânevî ahvâli/hâlleri, ke i eri (bulu ları) gibi: reformculardır. Hadîs-i erî e Cehennem'e
kelimesi de “istikâmet”ten türemi tir. zikretmi tir: Akâidde, Ehl-i Sünnet oldu mezhebim, hamdolsun, bize verseler fakat kalbimizi Ehl-i Sünnet i’tikâdı ile süslemeseler “Ehl-i Sünnet’in akâidde iki kolu vardır: yetmi iki fırkadan her biridir.”
1) Mâtürîdiyye Mezhebi: Bunun imâmı Ebû Mansûr
Amelde, Ebû Hanîfe mezhebi, mezhebim vallah.”
Yüce Rabb’imiz, bizlere her gün 5 vakit namazda, “sırât-ı “Bundan dolayı emrolundu un gibi istikâme e (dosdo ru) ol. kendimi mahvolmu ve hâlimi harâb bilirim. Bütün harâblıkları, Mâtürîdî’dir (rahimehüllah). Îmân, dînin aslı, i in temelidir; inanı d
İSTANBUL İSLÂMÎ İLİMLER
müstekîm” üzere bulunmamız için duâ etmemizi emir buyur- Beraberindeki tevbe edenler de (do ru olsunlar). A ırı gitme- Peygamber Efendimiz, Müslümanlar arasında îmânda ve i’tikâdda felâketleri üzerime yı salar lâkin kalbimi Ehl-i Sünnet i’tikâdı 2) E 'ariyye Mezhebi: Bunun da imâmı Ebü'l-Hasen E 'arî’dir hiçbir kıymeti olmaz. Ama
maktadır. “ stikâmet” masdarının ism-i fâili olan “müstekîm”; yin. Muhakkak ki O, bütün yaptıklarınızı görüp durmaktadır.” ayrılıkların felâket oldu unu bildirerek mâm-ı Tirmizî’nin rivâyet ile ere endirseler hiç üzülmem.” [Hâce Ubeydullah-ı Ahrâr] (rahimehüllah). kisinin de bildirdi i îmân esasları aslında do ru inanı ” olması lâzı
“do ru olan, düzgün olan, e risi-bü rüsü olmayan, hakk olan” (Hûd, 112) e i i me hûr bir hadîs-i erî nde, “Benî srâîl (Yahûdîler), “Ehl-i Sünnet i’tikâdında olmayan hiçbir kimse evliyâ olama- aynıdır. Yalnız aralarında, teferruâtla ilgili; îzâh, ifâde ve üslûb
anlamında kullanılmaktadır. [Hanefî mezhebinde mutlak kırâat yetmi bir fırkaya ayrılmı tı. Bunlardan yetmi i Cehennem’e mı tır.” [ mâm-ı Rabbânî, Mektûbât-ı Rabbâniyye] tarzından do an cüz'î bazı farklılıklar vardır.” Kur’ân-ı Kerîm’de meâlen, “…Fırkalara ayr
AKADEMİSİ
farz ama Fâtiha’nın okunması vâcibtir; afîî mezhebinde ise Peygamber Efendimiz, Mescid-i Nebevî’nin avlusunda, kalın gidip ancak bir fırkası kurtulmu tur. Nasârâ da (Hıristiyân- mayın…” buyuruldu. Bu âyet-i kerîme, “ ’t
Fâtiha’nın okunması, cenâze namazı da dâhil olmak üzere bütün bir hat çizip kenarlarına da ince çizgiler çizdikten sonra, u lar), yetmi iki fırkaya ayrılmı tı. Yetmi biri Cehennem’e mâm-ı a’rânî de (kuddise sirruh) buyurmu tur ki: Peygamber Efendimiz’in, hadîs-i erî nde “fırka-i nâciye (kurtu- bilgilerde parçalanmayın.” de
namazlarda farzdır.] âyet-i kerîmeyi okumu tur: gitmi tir. Bir zaman sonra benim ümmetim de yetmi üç “Tasavvuf büyükleri ve fıkıh âlimleri, [bi-iznillah] kendilerine lu fırkası)” olarak bildirdi i bir tek i’tikâd mezhebi vardır. O da bozuk dü üncelerinize uy
“Ehl-i sünnet vel-cemâat mezhebi”dir, mâm-ı Mâtürîdî ve
fırkaya ayrılır. Bunlardan yetmi ikisi Cehennem’e gidip
“Sırât-ı müstekîm” ise, “Allah’ın dosdo ru yolu” anlamına gelir. Bu âyet-i kerîmede, “ te bu, benim sırât-ı müstekîmim yalnız bir fırka kurtulur.” buyurmu tur. uyanlara efâat ederler. Rûhlarını teslîm ederlerken, kabirde mâm-ı E ’arî bu mezhepte iki i’tikâd imâmıdır ve bu mezhebi demektir. ’tikâdda ayrılmak, pa
de ildir. Hadîs-i erî e de, “Cemâat rahm
Münker ve Nekîr isimli iki melek suâl ederken ve ha ırda, ne irde,
Zâten slâmın bir adı da, “Sırât-ı müstekîm”dir. Çünkü bu yol; (dosdo ru yolumdur), ona uyun. Ba ka yollara uymayın ki sizi her rek’atında, 40 defa Fâtiha Sûresi’ni okuyarak, “Allah’ım! Bizi, sırât-ı stikâmetin kar ıtları; “hıyânet” [do rulu u bırakıp, ba kalarının hesapta, Sırât’ta yanında bulunurlar; onu unutmazlar. Tasavvuf yaymı lardır. buyurulmu tur.
e risi-bü rüsü olmayan, sa lam olan, dosdo ru yoldur. O'nun yolundan ayırmasın. (Allah, azâbından) korkarsınız diye müstekîme, do ru yola ilet.” diye duâ etmekteyiz. hukûkuna tecavüz etme, verilen sözde durmama ve ahde riâyet Eshâb-ı kirâm, bu bir fırkanın kimler oldu unu sordu unda, büyükleri, kendilerine uyanları, [Allahü teâlânın izniyle] bütün
etmeme], “sahtekârlık”, “yalancılık” ve “sapıklık” gibi vası ardır.
“Cehennem’den kurtulan fırka, benim ve Eshâbımın gi i i
Hak yola ula mak için “istikâmet”ten ba ka bir yol yoktur. Dînde size böyle tavsiye etmektedir.” (En'âm, 153) buyurulmu tur. Her gün 17 defa “farz”larda, 3 defa “vitir”de, 20 defa da yolda gidenlerdir.” buyurdu. korkulu yerlerde kolladıkları gibi müctehid mâmlar da onları EHL- SÜNNET NE DEMEKT R? “…Parçalanmayın…” âyet-i kerîmesi “Fıkıh
Sebaha in Kazaz
ayrılmayın.” demek de ildir. Ahkâmda, amel
MEZHEPLERE AYRILMAK PARÇALANMAK MIDIR?
ihlâslı olmak “istikamet”le (do rulukla) olabilir. Müslümân “Her kim de kendisine do ru yol (hüdâ, hidâyet) apaçık belli “sünnet”lerde olmak üzere, toplam 40 defa okudu umuz CEHENNEM’DEN KURTULAN TEK FIR korurlar. Bunlar, mezhep imâmlarıdır; bu ümmetin bekçileridirl- bilgilerindeki ayrılık, hakları, farzları
E itimci Yazar
insan, istikâmet sâhibidir. Bu bakımdan “istikâmet” yüksek bir olduktan sonra, Peygamber’e aykırı hareke e bulunur ve “Fâtiha-i erîfe”de, Cenâb-ı Hakk’a, “Bizi, (itikâd, söz, i ve mâm-ı Rabbânî (kuddise sirruh) buyurmu tur ki: er… Dört mezhep imâmından diledi ini taklîd et de saâdete “Ehl-i Sünnet” terimi, daha ziyâde izâfet (tamlama) hâlinde, ya’nî ortaya koymu tur. Eshâb-ı
makam; aynı zamanda zor bir görevdir. nanan ve inancının mü’minlerin yolundan ba kasına i ibâ ederse, uyar giderse ahlâkımızda) sırât-ı müstekîme hidâyetle / do ru yola ilet; Her fırka, her grup, benim yolum do ru diyor. mâm-ı Rabbânî “Âkıl (akıllı) ve bâli olan (ergenlik ya ına/ça ına ula an) her kavu ” [el-Mîzânü’l-kübrâ] “Ehl-i Sünnet ’tikâdı veya Akîdesi”, “Ehl-i Sünnet Mezhebi”, rde, birbirlerinden ayrılmı l
gere ini yerine getiren ki i, do ru insandır. onu, döndü ü sapıklıkta bırakırız. Âhire e de kendisini (Bizi, râzı oldu un ve en mükemmel kıldı ın mukaddes slâm Hazretleri buyuruyor ki: “Hadîs-i erî e, Müslümânların 73 erkek ve kadının birinci vazîfesi, Ehl-i Sünnet âlimlerinin ek ve üphe yoktur ki Ehl-i sünnet i’tikâdını ortaya koyan “Ehl-i Sünnet Yolu”, “Ehl-i Sünnet Fırkası”, “Ehl-i Sünnet ve ayrılıkları yoktu. Hadîs-i
yazdıkları akâid bilgilerini/îmân bilgilerini/inanılacak eyleri
dîni ve en sevgili Peygamberinin yolu olan hak yolda sâbit
Her ne kadar slam öncesi
Allahü teâlâ, yüce kitâbı “Kur’ân-ı Kerîm”de, “Ey îmân edenler, Cehennem’e koyarız ki o, ne kötü bir dönü yeridir.” (Nisâ, 115) eyle); kendilerine (fazlından ve ihsânından) ni’met verdi in / fırkaya ayrılacakları bildirildi. Bu 73 fırkadan her biri, slâmiyet’e ö renmek ve bunlara uygun olarak inanmaktır. Kıyâme e Resûlullah Efendimiz’dir. Eshâb-ı kirâm, îmân bilgilerini bu Cemâat fırkası”, “Ehlü’s-Sünneti ve’l-Cemâa”, “Ehl-i Sünnet plere ayrılması]
uydu unu, Cehennem’den kurtulaca ı bildirilen bu fırkanın
toplumlarda da vakıf benzeri
Allah'tan korkun ve do rularla beraber olun” (Tevbe, 119) ve Bu âyet-i kerîmede, müminlerin yolundan sapanların ihsân, lütuf ve ikrâmda bulundu un (mes’ûd ve bahtiyâr) kendi fırkası oldu unu söylemektedir. Kur'ân-ı Kerîm’de meâlen ya’nî öldükten sonra Cehennem azâbından kurtulmak, onların kaynaktan aldılar. Tâbiîn-i ızâm da bu bilgilerini, Eshâb-ı Âlimleri”… eklinde kullanılır. Kitaplarda “Ehl-i Sünnet” için bilgilerinde ayrılması böyl
müesseseler oldu u bilinse de
“Ey inananlar, Allah'tan korkun ve do ru söz söyleyin” (Ahzâb, Cehennem’e gidecekleri açıkça bildiriliyor. kimselerin (ya’nî Peygamberler, sıddîklar, ehîdler ve velîler- buyuruluyor ki: bildirdiklerine inanmaya ba lıdır.” [Mektûbât-ı Rabbâniyye] kirâmdan ö rendiler. Daha sonra gelenler ise bunlardan “Ehl-i Hak (Do ru yolda olanlar)” ta’bîri de kullanılmaktadır. el-Hadîkatü’n-Nediyye)
0) buyurmaktadır. “O gün, yüzleri ate içinde kaynayıp çevrilirken, ‘Vâh bize! in) yoluna eri tir; (hakkı kabûl etmeyip küfre vardıklarından) Bir hadîs-i erîf meâli öyledir: “Ümmetim, 73 fırkaya ayrılacak- ö rendiler. Böylece, Ehl-i sünnet bilgileri, bizlere nakil ve Allahü teâlâ, Kur'ân-ı Kerîm’de meâlen buyuruyor ki: “Ey “Hanefî mezhebindekiler, i’t
icra e ikleri toplumsal fonksiy-
onları bakımından slâmî dönem
Takvâ üzere ya ayanlara “istikâmeti do ru insan” derler. O; Ke ki Allah’a itâat etseydik, Peygambere de itâat etseydik!’ gazaba u rayanların (yahûdîlerin) ve sapmı ların, sapıkların “Her fırka, do ru yolda oldu unu sanarak sevinmektedir.” tır. Bunlardan 72’si Cehennem’e gidecek, yalnız bir fırka kurtu- tevâtür yoluyla geldi. Bu bilgiler akıl ile bulunamaz. Akıl bunları Peygamber’im! Dînde fırka fırka ayrılanlarla sen
de i tiremez. Akıl, bunları anlamaya yardımcı olur. Ya’nî, bunları
[Mü’minûn, 53 ve Rûm, 32]
krinde, sözünde, i inde ve bütün davranı larında do rudur. diyeceklerdir.” (Hıristiyânların) yoluna de il.” (Âmîn = Kabûl buyur lacaktır. Cehennem’den kurtulacak olan tek fırka, benim ve anlamak, do ruluklarını, kıymetlerini kavramak için akıl lâzımdır. yoktur. Onların cezâlarını Allahü teâlâ verecektir. Kıyâmet i’tikâdî ve amelî husus
vakı arına nazaran oldukça dar
Müslümân, Hazret-i Peygamberi kendisine örnek alır. Sevgili Allah’ım!) [Fâtiha, 6-7] diye duâ etmekteyiz, yalvarıp yakarmak- Bu çe itli fırkalar arasında kurtulu fırkasının alâmetini Peygam- Eshâbımın yolunda gidenlerdir.” [Tirmizî, bn-i Mâce] günü Allahü teâlâ, dünyâda i lediklerini onlara hâtırlatacaktır.” leri’nin mezhebindedir. Mâl
kapsamlı yardım kurulu ları
Peygamber’imiz ise do rulu un örne i idi. Dîn ve dünyâ ile ilgili “Yine öyle diyecekler: ‘Ey Rabb’imiz! Do rusu bizler, beyler- tayız. ber Efendimiz bildirmi tir: “Bu fırkada olanlar, benim ve Amelde dört mezhebin imâmları, bu mezhepte [Ehl-i sünnet [En'âm Sûresi, 159] bulunanlar ise i’tikâdda Ebü'l-Hasen E 'ar
olarak tanımlanabilirler.
vazîfelerini, emrolundu u gibi yapmaya çalı an bir Müslümân, imize ve büyüklerimize itâat e ik de onlar bizi yanlı yola Eshâbımın gi i i yolda bulunanlardır.” [Tirmizî] “Ehl-i Sünnet vel-cemâat”, “sünnet ve cemâat ehli” demektir. ve’l-cemâat mezhebinde] idiler. Hadîs âlimlerinin hepsi de Hadîs-i erî e de buyuruldu ki: “Benî srâîl, yetmi bir fırkaya olmu lardır. Ebü'l-Hasen E
dosdo ru bir insandır. Bu sıfatlara sâhip olan bir kimse, toplumun götürdüler.” ST KÂME E OLMANIN Eshâb-ı kirâm, Peygamber Efendimiz’in cemâatidir. Sünnet de ayrılmı tı. Bunlardan yetmi i Cehennem'e gidip ancak bir [Ta köprüzâde, Mi âhu’s-Seâde/Mevzûâ
en de erli bir ferdidir. “Ey Rabb’imiz! Onlara azâbın iki katlısını (2 katını) ver ve (DO RULU UN, DO RU YOLDA OLMANIN) ÖNEM Peygamber Efendimiz, kendini söyledikten sonra, Eshâb-ı kirâmı da Peygamber Efendimiz’in yolu demektir. fırkası kurtulmu tur. Nasârâ da (Hıristiyânlar) yetmi iki “Ehl-i sünnet vel-cemâat” ule
söylemesine lüzûm olmadı ı hâlde, bunları da söylemesi, “Benim
Dârul-fünûn müderrislerinden Seyyid Abdülhakîm Efendi onları büyük bir la’netle la’netle (rahmetinden uzakla tır).” Do ruluk; dü üncede, sözde ve davranı ta gerçekle ir. yi insanın yolum, Eshâbımın gi i i yoldur. Kurtulu yolu, yalnız Eshâbımın Demek ki, “Ben, sâdece Kur’ân’a ve sünnete yapı ırım!” demek fırkaya ayrılmı tı. Yetmi biri Cehennem'e gitmi tir. Bir zaman Eshâb-ı kirâmın gi ikleri do
Hazretleri’nin her hâli istikâmet üzere idi. “ stikâmet yâni Allahü (Ahzâb, 66-67-68) vası arı arasında en ba ta do ruluk yer almı ve Müslümânların gi i i yoldur.” demektir. Eshâb-ı kirâmın yolunda giden, elbe e yetmiyor. Eshâb-ı kirâmı sevmek ve onların yolunda olmak da sonra benim ümmetim de yetmi üç kısma ayrılır. Bunlardan ktir. “Hak olan cemâat” ve 73 fırka
teâlânın be endi i do ru yol üzere olmak, kerâmetin Yine Peygamber Efendimiz, “Bana slâm’a dâir bir ey söyle, temel prensiplerinden olmu tur. Allah'tan gerçek manada Ehl-i sünnet vel-cemâat fırkasıdır. Cehennem’den kurtulan fırka, ar ır. Peygamber Efendimiz, “Sadece benim yolumdan gidenler yetmi ikisi Cehennem'e gidip yalnız bir fırkası kurtulur. laca ı bildirilmi olan “Fırka-ı n
üstündedir.” sözünü sık sık tekrâr ederdi. artık o konuda, sizden ba kasına hiçbir kimseye, hiçbir ey korkmak, iyili e yönelmek, râhatlık ve gönül huzûru duymak, yalnız bunlardır.” (Mektûbât-ı Rabbâniyye, C. 1, m. 80) Cennetliktir.” demedi. “Benim ve Eshâbımın yolunda gidenler.” Cehennem'den kurtulan fırka, benim ve Eshâbımın gi i i Yukarıdaki terimde geçen “Sünnet=yol”
ancak do rulukla mümkündür.
buyurdu. Bu çok önemli bir inceliktir. Eshâb-ı kirâmın tamâmını
Do ruluk (istikâmet); insanın, Allah'a kar ı yerine getirmek için sormayayım.” eklinde nasîhat isteyen bir sahâbîye, “Kul âmentü Bugün çok kimse de kendilerinin Ehl-i sünnet oldu unu söylüyor. sevmek, sâdece Ehl-i sünnet fırkasına nasip olmu tur. u hâlde, yolda gidenlerdir.” [Tirmizî] lah=Allah’ın yolu” demektir. Yine “Sünnet
önceden verdi i bir mîsâk, bir ahid, bir sözdür. nsan, bu billah, sümme’stekım”: “Allah’a inandım de, sonra da “Sıdk” ve “istikâmet” kelimelerinin kar ılı ı olan do ruluk, Bu bakımdan Ehl-i sünnet i’tikâdının ne oldu unu bilmek ar ır. do ru yolda olmanın ölçüsü, Resûlullah’ın ve Eshâbının yolunda “ ’tikâdda mezhebimiz olan Ehl-i Sünnet vel-cemâat mezhebinden ma’nâlarına da gelir. Meselâ,
yaratılı ahdine vefâ gösterdi i ölçüde sâdıktır; sadâkatın istikâme e ol.” buyurmu tur. ahlâkî vası arın hepsinin kendisinde toplandı ı bir rûh hâlidir. Bu bilindikten sonra do ruyu, hakkı bilmek zor olmaz. olmaktır. ba ka, yetmi iki fırkanın inançları yanlı tır, bozuktur, onlar demektir. Bu, Kur’ân-ı Kerîm’
mükâfâtı da verilecektir (Ahzâb, 23-24). Kur'an-ı Kerîm’de do ruluk, en geni ekilde fayda ve hikmetleri- Cehennem'e gideceklerdir. Çünkü i’tikâd mezheblerinin yetmi dir. “Allah’ın sünnetinde [kânû
ST KÂMET N EHEMM YET , ÖNEM yle açıklanmı tır. Allah’a, âhirete, meleklere ve kitaplara îmân Sevgili Peygamber’imiz, mâm ehristânî’nin “El-Milel mâm Mâtürîdî’nin akâid ve fıkıhta talebesi olan bnül-hakîm bulamazsın.” buyuruluyor. [Ahzâb 62, Fetih
Kur’ân-ı Kerîm’de buyurulmu tur ki, “Gerçekten ‘Rabbimiz edenler; mallarını akrabâya, yetîmlere, yoksullara, yolda ve’n-Nihal” isimli kitâbının ba ında geçen hadîs-i erî nde: Semerkandî de “es-Sevâdül-A’zam” isimli kitâbının ön üçe ayrılaca ını, bunlardan yalnız birinin do ru, di erlerinin
Allah’tır.’ deyip de sonra istikâmet üzere olanlar (sebât Ma’lûmdur ki “istikâmet” çok mühim çünkü insanlar için en zor kalmı lara, dilenenlere, esîrlere harcayanlar; namazı kılan, zekâtı “Ümmetim yetmi üç fırkaya ayrılacaktır. Bunlardan bir fırka sözünde bunu zikretmi tir. “Ehl-i Sünnet ’tikâdı”: “Peygam- bozuk olaca ını Peygamber Efendimiz (sallallahü aleyhi ve “Sünnet-i Resûlillah=Resûlullah’ın
gösterenler ve sâlih amel i leyenler var ya), onların üzerlerine i lerden birisi, “istikâmet” üzere olmak, “sırât-ı müstekîm”de veren, sözünde duran ve sabredenler “do rular” ve “takvâ sâhibi kurtulacak, di erleri helâk olacaktır.” buyurdu. Bunun üzerine, ber Efendimiz’in ve Eshâb-ı kirâmının (arkada larının) ve sellem) haber vermi tir. Yanlı oldukları bildirilen yetmi iki de sünneti olur. “Hazret-i E
(ölüm anında veya deh et hâlinde), ‘Korkmayın, mahzûn da bulunmaktır. ki iler” olarak nitelendirilmi lerdir. Ayrıca istikâmet (do ruluk), Eshâb-ı kirâm, “Kurtulan fırka hangisidir?” diye sordular. O da, onların yolunda bulunan slâm âlimlerinin bildirdikleri do ru fırkaya “bid'at (dalâlet, sapıklık) fırkaları” denir. Bunların Ömer’in sünneti”, “Hazret-i O
olmayın; va’d olundu unuz Cennet’le ne ’elenin.’ diye Müslümânların ortak vasfı olarak tanımlanmı tır (el-Bakara, 177; “Ehl-i sünnet vel cemaa ir.” cevâbını verdi. i’tikâd, inanı tır.” hiçbiri kâ r de ildir. Hepsine “ehl-i kıble”, “Müslümân” denir. Ali’nin sünneti” gibi. Nitek
melekler ineceklerdir.” Nitekim biz Müslümânlar, bilindi i gibi, her gün 5 vakit namazımızın el-Ahzâb, 35; el-Fâtiha, 6). Fakat yetmi iki mezhebden herhangi birinde bulundu unu “Sünnetime ve Hulefâ-i râ idînin
söyleyen bir kimse, Kur'ân-ı Kerîm’de veya hadîs-i erî erde [Buhârî]
AKADEMİ I 5