Page 37 - Akademi Dergisi Ocak
P. 37

AKADEMİ OCAK 2025                                                                    İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         veya cariyeyi âzâd eden adam.                        iki  ahit yanında bir vasi seçmelidir. Vasiyet ile ilgili birkaç hadis-i
         3- Asabe yok ise bu artanlar da eshâb-ı ferâize da ıtılır. Fakat zevc    erif meali:
         ve zevceye bu sefer verilmez.                        “Vasiyet etmesi gerekti i halde, vasiyetsiz iki gece geçirmeye
                                                              bir Müslümanın hakkı yoktur.” (Buhari)
         4-  Eshâb-ı ferâizden ve asabelerden kimse yok ise zevil-erhâm   “En fazla malın üçte birini vasiyet et! Vârisleri zengin olarak
         denilen akrabâya verilir. “Zevil-erhâm” be  sınıf olup, meyyitin   bırakmak, fakir ve muhtaç durumda bırakmaktan daha
         yakınlık sırası ile  unlardır:                       hayırlıdır.” (Müslim)
         a) Meyyitin Fürû’udur. Fürû’, fer’ler, çocuklar demektir. Bu
         sını a, kızlarının çocukları ve o lunun kızlarının çocukları ve   Bir vasiyet örne i
         bunların çocukları vardır.                           Bismillâhirrahmânirrahim.  Elhamdülillahi  Rabbil’âlemin.
         b) Meyyitin aslıdır. Bunlar fâsid dedeler ve fâsid nineler ve   Essalâtü vesselamü alâ resulinâ Muhammedin ve alâ âlihi ve
         bunların anaları ve babalarıdır. Meyyitin anasının babası ve bunun   sahbihi ecma’in.
         babası veya anası bunlardandır.                      Ben ölünce bıraktı ım mal ile dine uygun olarak techiz ve tek nim
         c) Meyyitin babasının fürû’udur. Her çe it kız karde  çocukları   yapılsın. Borcum çıkarsa hepsini ödeyip geriye kalanın 1/3’ü
         veya torunları ve anadan erkek karde  çocukları ve her çe it erkek   ayrılsın. Bu para ile namaz iskatı, oruç, yemin ve adaklarım için
         karde  kızları veya torunları bunlardandır.          kefaret yapılsın. Dine uygun olarak iskat yapılsın.
         d) Dedenin ve ninenin fürû’udur. Halalar, teyzeler, dayılar ve   Bunları aklım ve  uurum yerinde olarak yazdım. Bu vasiyeti yerine
         anadan amcalar bu sını andır. Anadan amca, babanın anadan   getirmeye ........................’i vasi tayin e im. Hakkımı herkese helal
         erkek karde idir. Babanın ana-baba bir karde i ve baba bir karde i   e im. Onlar da bana haklarını helal etsin!
         olan amcalar, asabedir. Her çe it amca kızları ve hepsinin   [Vasi bu vasiyeti kabul edip, hepsini en iyi  ekilde yapmayı üzerine
         çocukları da dördüncü sını andır.                    alır.  ki  ahitle beraber dördü imzalar.]
         e) Babanın ve ananın dedesinin fürû’udur. Ananın veya babanın
         halaları, teyzeleri, dayıları, babanın anadan amcaları, ananın   Mirasta kadınların durumu
         amcaları, ananın ve babanın amcalarının kızları, ananın   Miras bölünürken, erkek çocuklara kız çocukların iki katı
         amcalarının çocukları be inci sını andırlar.         verilmesi, bazı kimselerin yanlı  dü ünmesine sebep oluyor. Din
         5- Zevil-erhâmdan da kimse yoksa  “mevlel-muvâlât”  denilen   dü manları, buradan da  slamiyet’e saldırıyorlar. Müslümanlıkta
         adama verilir. Bir zimmî (yani gayrimüslim vatanda ) veya harbî   kadınların hakkı çi neniyor diyorlar. Hâlbuki,  slamiyet’te kadın,
         (yani vatanda ımız olmayan kâ rler), bir Müslümanın yardımı ile   mirastan hiçbir  ey almaya muhtaç bırakılmamı tır. Onun bütün
 Tarih boyunca insanlar kendi neslini devam e irme yanında,   Mâide sûresi 106-108. âyetleri ve Enfâl sûresi 72-75. âyetlerinde   imana gelir ve bu Müslümanı veli kabul ederse, yani onun emrine   ihtiyaçlarını, kocası, babası, erkek karde  ve amca gibi mahrem
                                                              yakınları,  çalı ıp, kazanıp, ona vermeye mecbur  tutulmu tur.
 haya a kaldı ı sürece elde e i i maddi ve manevi imkanları da   miras hukukunun genel hükümleri açıklanmaktadır.  girerse ve bu Müslüman da, bunun ile muvâlâtı kabul ederse, yani   Erkeklerin bu güç vazifelerinden dolayı mirasın hepsini almaları
 aynı  ekilde devam e irme arzusunda olmu tur. Ölümden sonra   Meyyitin Bıraktı ı Mal  bunun borçlarını ödeme i kabul ederse, bu Müslüman, onun   lâzım gelirken,  slamiyet kadınlara iltimas ederek, erke e verilenin
 malım ne olursa olsun, kime kalırsa kalsın dememi lerdir. Ölen   Meyyitin (vefat eden kimsenin) bıraktı ı maldan ve mülkten, sıra   “mevlel-muvâlâtı” olur.
 ki inin bıraktı ı mal, mülk, para ve haklar ba lı ba ına bir ilim   ile, yıkama, kefenleme, de n masra arı ve sonra kul borçları   6-  Bu da yok ise, karde imdir demesi gibi bir vâsıta ile soyu   yarısını da onlara vermektedir. Erkek, kadına bakma a mecbur,
 konusu olmu tur. Bu hususta her toplum, kendi dînî ve sosyal   ayrılıp  verilir.  Geriye  kalan  mal,  mülk,  piyasaya  göre   oldu unu söyledi i, fakat o vâsıtanın kabul etmedi i kimseye   kadının ise kendine bile bakması lazım olmadı ı halde,  slamiyet
 durumuna göre, kanunî düzenlemelerde bulunmu tur.  verilir. (Mûsâ leh)   kadını kayırmakta, ona ayrıca miras da vermektedir.  slamiyet’te
 de erlendirilip, üçe bölünür. Bir kısmı ile,  slamiyet’e uygun olan   kadınların çok kıymetli oldukları, buradan da anla ılmaktadır. Bir
  slâmiyet’te de miras hukuku ile ilgili hususlar, ayrı bir ilim konusu   vasiyetleri yerine getirilir. Di er iki kısım e yanın, de erlerine   7-  Yukarıdaki vârislerden hiçbiri yok ise mirasın üçte ikisi de   kız, “Ben, erkek karde im kadar isterim” derse, mirası altı kısma
 olmu tur. Bu taksimat Allahü Teâlâ tarafından Kur’ân-ı Kerim’de   göre kendileri veya satılıp paraları vârislerine da ıtılır.  vasiyete harcanır.  bölerek, erkek dört kısmı, kız iki kısmı alıp, “Allahü Teâlânın bu
 bildirilmi tir. Zira bu ilim, nass, yâni Kur’ân-ı Kerim ve hadis-i   Terekenin Taksimatı  8- Vasiyeti de yok ise, meyyit zimmî olsa bile beyt-ül-mâl alır.  emrine razı olduk” derler. Sonra erkek dört hisseden birini kız
  eri erle sabi ir.
 1- Önce  “Eshâb-ı ferâiz”  denilen 12 ki iye, Kur’ân-ı Kerim’de   Ferâiz problemlerini çözebilmek için, bu konuyla ilgili bütün   karde ine hediye eder.
 Vefat eden kimsenin bıraktı ı malın kimlere verilece ini ve nasıl   bildirilen hakları verilir. Bu haklara,  “Farz” adı da verilmi tir.   bilgileri iyi anlamak ve ezberlemek lâzımdır.   slamiyet’ten önce Mısırlılarda, Çin hukukunda, Japonlarda,
 da ıtılaca ını ö reten ilme, “ilm-i ferâiz” denir. Allahü Teâlânın   Bunlardan dördü erkektir. Eshâb-ı ferâiz, Kur’ân-ı Kerim’de 6   Mesela, zevç (koca) ve iki adet ana bir kız karde  ve bir adet amca   Brehmenlerde,  ranlılarda, Roma hukukunda, eski  srail
 Kur’ân-ı Kerim’de, en açık ve en geni  bildirdi i  ey, meyyi en   sınıfa ayrılmı tır. Her sınıfın hissesi (farzı) ayrı ayrı bildirilmi tir.   varsa, problemin aslı altıdan olup, zevc üç hisse, anadan iki kız   hukukunda kızlar, verase en tamamen mahrumdu. Araplarda eli
 kalan mirasın nasıl da ıtılaca ıdır. Burada yapılacak i lerin ço u   Bu hisseler, 1/2 (nısıf), 1/4 (rubu’), 1/8 (sümün), 2/3 (sülüsân),   karde  iki hisse alıp, geri kalan bir hisse amcaya verilir. Bir kadın
 farz olarak emrolundu u için hepsine “ferâiz ilmi” denilmi tir.  1/3 (sülüs) ve 1/6 (südüs)’tür. Eshâb-ı feraizin yani kendilerine   ölünce 9000 liralık mal bıraksa; Kadının zevci: 9000 x 3 / 6 =   silâh tutmayan, memleketini müdafaa edemeyen küçük çocuklar,
 farz hisse takdir edilenlerin kırk hâli vardır.  4500 lira, anadan iki kız karde : 9000 x 2 / 6 = 3000 lira, amca:   kızlar,  kadınlar  vâris  olamazdı.  Ölen  kimsenin  malı-mülkü,  en
 Bu ilmin, sayılamayacak kadar âlimleri yeti mi  ve kitapları   9000 x 1 / 6 = 1500 lira alır. Kız karde in her birine 1500 lira   yakınlarından erkek olup, harp edebilecek ya ta olanlara verilirdi.
 yazılmı tır. Emevî, Abbâsî ve Osmanlılar zamanında, miras   Eshâb-ı ferâizden olan kimseler:  dü er.   slâm dini, küçük çocukları ve kadınları mirasa ortak ederek
 taksimi hep ferâiz ilmine göre yapılmı tır.  1) Baba 2) Dede 3) Ana bir erkek karde ler 4) Zevc (koca), 5) Kız   ma duriye en kurtarıp, erkekler gibi mirasa ortak yaptı.
 karde ler,  6)  Zevce  (hanım), 7)  Kızlar,  8)  O lunun  kızları, 9)   Her Müslüman vasiyetini yazmalıdır
 “Tezkire-i Kurtubî” muhtasarında,  bni Mâce ve Dâre Kutnî’nin   Her Müslüman, ölmeden önce vasiyetini yazmalıdır. Vasiyeti   Ferâiz ile ilgili bazı eserler
 (rahmetullahi teâlâ aleyhim ecma’în) bildirdikleri hadîs-i  eri e,   Ana-baba bir kız karde ler, 10) Baba bir kız karde ler, 11) Anne,   ölüm hastalı ında yazmak vacip, sıhha e iken yazıp yanında   Ferâiz ilmi genel olarak fıkıh kitaplarının muamelat kısmında bir
 “Ferâiz ilmini ö renmeye çalı ınız! Bu ilmi gençlere ö retiniz!   12) Nine.  ta ımak müstehaptır.  bahis olarak geçmekle beraber feraiz ile ilgili münferit olarak
 Ferâiz ilmi, din bilgisinin yarısı demektir. Ümmetimin en önce   2- Eshâb-ı ferâizden artan mal,  “asabe” denilen akrabadan   Vasiye e evladına, ahbabına son nasihatini yapmalıdır. Kendinde   yazılmı  eserler de vardır. Bunlardan en me huru Muhammed b.
 unutaca ı, bırakaca ı  ey, bu ilim olacaktır” buyuruldu.   meyyite en yakın olanına verilir.
         hakkı bulunanlarla helalle melerini, alacaklarını, vereceklerini,   Muhammed es-Secâvendî tarafından telif edilen Muhtasar-ı
 Kur’ân-ı  Kerim’in  birçok yerinde  miras  hukuku  ile  ilgili âyet-i   Asabe olan kimseler:   borçlarının ödenmesini, iskat yapılmasını, hac borcu varsa vekil   Secâvendî’dir. Bu eserin birçok  erhleri vardır. Bunlar içinde
 kerimeler geçmektedir. Nisâ süresi 7-13. âyetleri ile 33 ve 176.   1) O ul 2) O lun o lu 3) Baba 4) Dede 5) Ana-baba bir veya   gönderilmesini istemeli; cenaze hizmetindeki ve de nden sonraki   büyük âlim Mevlânâ  emseddîn Fenârî’nin  erhi çok me hurdur.
 âyetleri,  miras  taksimindeki  hak  (hisse)  sâhiplerini  baba bir erkek karde ler 6) Erkek karde lerin o lu 7) Ana-baba bir   isteklerini bildirmelidir. Hanımına olan mehr-i müeccel borcunun   Türkçe olarak hazırlanmı  Tam  lmihâl Seâdet-i  Ebediyye
 açıklamaktadır. Bakara sûresi 180-182. ve 233 ile 240. âyetleri ve   amca veya baba bir amcalar 8) Amcao ulları 9) Âzâd olan köle   ödenmesi için vasiyet etmelidir. Bu isteklerinin yapılması için, adil   kitâbında ferâiz ile ilgili geni  bilgi vardır.


                                                                                                    AKADEMİ  I  35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42