Page 13 - Akademi Dergisi Ocak
P. 13

de i tirerek,  sa lam bünyeli bir âlem ( slâm âlemi) kurarak
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   kâmil cemiyetler meydâna getirdikleri açıkca ortadadır. Burada
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        kendi kavimlerine, a
          slâm esâslarını ö retmek üzere çe itli kabîlelere muhtelif

                                                                                                                                                                                                                                                                                  yeryüzünün yarısına yayıldı.  slâm’ın ilerleme ve yükselme sırrını
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Gazneliler,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Bâbürlüler,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Timuro ulları,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Karahânlılar,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        kar ı harbe iklerini
         ö retmenler gönderilmi tir. Burada, zaman zaman sayıları 70’e

                                                                                                                                                                                                                                                                                  ne kadar ara tırıp incelersek o kadar hayranlı ımız artıyor...” Sevgili
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Selçûklular ve Osmânlıları zikredebiliriz. “O (Peygamberimiz),
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        edip kanlarını akı ı
         kadar varan  “Ashâb-ı su e”’yi (radıyallahü anhüm ecmaîn)

                                                                                                                                                                                                                                                                                  Peygamber’imiz (aleyhisselâm), e itim ve ö retim metodunu, ilk
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        söylemektedir.   Sev
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   sahâbe-i kirâmı yani ilk Müslümânları nasıl e itmi tir?” diye bir
         hâtırlamalıyız. Onlar bazen kabîlelere ö retmen olarak gitmi ler,

                                                                                                                                                                                                                                                                                  defa, ilk nesil olan,  slâm’ın altın nesli sahâbe-i kirâm üzerinde
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   soru  sorulacak  olursa, “Tabîî ki  evvelâ  Kur’ân-ı Kerîm  ile
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         slâmiyet’i teblî  e
         gerekti inde de harplere mücâhid olarak katılmı lardır. Sahâbe-i

                                                                                                                                                                                                                                                                                  uygulamı  ve ortaya  hayırlı bir ümmet çıkmı tır. Bu bahtiyâr
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ve di er sahâbe-yi k
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   e itmi tir.” cevâbını veririz. Zâten Hazret-i Ai e Vâlidemiz de
         kirâm ve Tâbiîn devrinden ba layarak geni   slâm dünyâsı içinde

                                                                                                                                                                                                                                                                                  toplulu un meydâna getirilmesinde kullanılan metodları bilmek
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ve eziyetlere sabret
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Peygamberimiz’in ahlâkının, Kur’ân-ı Kerîm ahlâkından ibâret
         birçokâlim ve velî gelip geçmistir. Fâs’tan Hindistân’a,

                                                                                                                                                                                                                                                                                  zarûrîdir.  Önemine binâen  unu ifâde etmeliyiz ki e itim
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   oldu unu ifâde etmemi  midir? Kur’ân-ı Kerîm tefsîrleri,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        belir i i  gibi Sevg
         Yugoslavya’dan Orta Asya ve Çin’e, Kırım ve Kazan’dan Afrika’ya

                                                                                                                                                                                                                                                                                  sâhasında  hizmet  verenlerin,  e itimle  ilgili  yeterli  metod
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        üzerinde durabilece
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   hadîs-i  erîf  erhleri, siyer,  slâm târihi ve genel târihle ilgili
         ve Yemen’e kadar birçok  slâm büyü ü vardır. Bir muallim, mür id,

                                                                                                                                                                                                                                                                                  bilgisine sâhip olmaları gerekir.   te bunları ifâde e ikten
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        bizim çalı malarımız
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   eserler, Resûlullah’ın da’vet ve teblî i ile ilgili kaynaklar tetkik
         rehber elinde yeti erek silsile  yoluyla  Peygamber Efendimiz’e

                                                                                                                                                                                                                                                                                  sonra,  imdi Peygamberimiz’in konumuzla ilgili birkaç hadîs-i
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   edilip oradaki esâslar tesbît edilerek genel e itim ve ö retim
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        çok önemli noktalard
         kadar gitmeleri; nerede ve hangi memleke e yeti irlerse

                                                                                                                                                                                                                                                                                   erî ni nakledebiliriz: Ben bir muallim olarak gönderildim.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   metoduyla  ilgili  kitaplar,  psikoloji  ve  sosyoloji  ile  ilgili
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        sıralayalım:
         yeti sinler, onları tek bir kayna a ba lamı tır.  üphe yok ki, Allahü

                                                                                                                                                                                                                                                                                  ( bn-i Mâce) Ben sizin için bir baba gibiyim; bilmediklerinizi
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   çalı malar; dîn e itimi, dîn psikolojisi, dîn sosyolojisi ve dînler
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        1- Konu ma  yerinin
         Teâlânın ve peygamberlerinin emir ve yasaklarına riâyet ederek

                                                                                                                                                                                                                                                                                  ö retiyor, sizi terbiye ediyorum. (Ebû Dâvûd, Nesâî) Ben güzel
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   târihi ile ilgili ara tırmalarla mukâyese edildi i takdîrde,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        bakı larıyla  dinley
         ya ayan ferdler, âileler ve cemiyetler, çok huzûrlu, gâyet

                                                                                                                                                                                                                                                                                  ahlâkı tamâmlamak için gönderildim. Benim ve sizin
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        muhâtaplara soru sor
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Peygamberimiz’in e itim metodlarının isâbetlili i daha açık ve
         müre eh birer hayât içinde olmu lar; herkes adâlet, emniyet ve

                                                                                                                                                                                                                                                                                  benzeriniz, ate  yakan ve ate ine pervâne ve çekirgeler dü meye
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   seçik bir tarzda ortaya çıkacaktır. Çünkü O’nun e itimi, temelde,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        toplamak
         huzûr içinde, son derece medenî bir  ekilde ya amı lardır.

                                                                                                                                                                                                                                                                                  ba layınca onları men etmeye çalı an kimse gibidir. Ben sizi
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        2-  Konu ma esnâsınd
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Allahü Teâlânın yüce kelâmı Kur’ân-ı Kerîm’de yer alan esâslara
         Burada önemine binâen, mühim bir noktanın altını çizerek

                                                                                                                                                                                                                                                                                  ate e dü mekten korumak için eteklerinizden tutuyorum;
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ayarlamak [bazan yük
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   dayanmaktadır. Bu esâsları, 23 sene zarfında; barı ta ve sava ta,
         belirtelim  ki  bizim  mukaddes  dînimizde,  Peygamber

                                                                                                                                                                                                                                                                                  hâlbuki siz, benim elimden kurtulmaya çalı ıyorsunuz.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        3- Akıcı, kısa ve öz
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   sıkıntı ve mutluluk anlarında, dînî, ictimâî, ahlâkî ve siyâsî yönden
         Efendimiz’in teblî âtında, yine çok zengin olan kültürümüzde

                                                                                                                                                                                                                                                                                  (Müslim)  Allah’ın, benimle gönderdi i hidâyet ve ilim, bol
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   tedrîce  riâyet ederek  hayâta,  içinde  bulundu u  topluma  ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        gerekti inde 2-3 def
         ve yüksek medeniyetimizde, e itimde i in esâsı hem kendisine

                                                                                                                                                                                                                                                                                  ya mura benzer ki o ya murun isâbet e i i yerin bir kısmı,

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       mühim i in, çocukların ve gençlerin iyi terbiye edilmesi oldu unu
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   çevresindekilere uygulamı tır. Takdîr edilece i üzere,  insanları,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        cevâmiul-kelimdir.]
         faydalı  hem  de  âilesine,  milletine,  vatanına  ve  devletine,


 gününden korkan sizler için, Peygamber ne güzel örnektir.
                                                                                                                                                                                                                                                                                  suyu içen kuvvetli bir toprak olup bol ot bitirir. Bir kısmı da su
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        4- Muhâtapların sevi
 memleke e ya’nî dünyâ yaratıldı ı günden kıyâmet kopuncaya
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       bildiriyor. O hâlde her Müslümân’ın birinci vazifesi; evlâdına,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ba lı bulundukları dînlerinden, eski örf, âdet ve
          slâmiyet’e  ve  Müslümânlara,  ha â  bütün  insanlı a  faydalı

                                                                                                                                                                                                                              peygamberli inin
                                                                                                                                                                                                                                               insanlara
                                                                                                                                                                                                                                                                                  içmeyen katı  yer  olup  suyu  biriktirir  ve  muhâfaza  eder de

 (Ahzâb, 21)  Ey kadınlar! Evlerinizde okunan Kur’ân’ı ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       kitâbını (Kur’ân-ı Kerîm’i), peygamberini, dînini ö retmektir.
 kadar, gelmi  ve gelecek bütün varlıkların, her bakımdan en
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        kaderi ukûlihim - Dâ
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   geleneklerinden bir anda çevirmek kolay bir i  de ildir.   te
                                                      bizim
                  meydâna
         unsurlar
                                                                                                                                                                                                    bildirilmesinin 13. senesinde, birtakım hikmetlere mebnî,
                                                                                                                                               verdi ini anlatmaktadır. Dost-dü mân herkes tarafından bilindi i


                                                                                                                                                                                                                                                                                  Allahü Teâlâ, o su ile insanları faydalandırır; insanlar ondan
 hikmeti hatırlayınız: (Ahzâb, 34) Muhakkak sen, do ru yola,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Evlât  büyük  ni’me ir.  Ni’metin  kıymeti  bilinmezse  elden  gider.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Sevgili Peygamberimiz, bozuk inançları ve alı kanlıkları söküp
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Abdülhakîm Efendi; k
 üstünüdür. Hiçbir kimse, hiçbir bakımdan, O’nun üstünde
         kültürümüzdeki ana hedef budur. Bu da iyi bir e itim ile
                                                              yaratılanın kullu u esâsına dayalı bir münâsebetin kurulmasını
                                                                                                                                                                                                    Medine-i Münevvere’ye hicret izni verilmi , orada  slâm
                                                                                                                                               gibi, koca Osmânlı pâdi âhı da mahkemede kâdı efendinin

                                                                                                                                                                                                                                                                                  içerler, hayvânlarını sularlar ve onunla ekerler, biçerler. Yine o

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Bunun için pedagoji yani çocuk terbiyesi,  slâm dîninde çok
 de ildir. Hâl böyle olunca, Resûlullah Efendimiz’in e itim ve
 Allah yoluna kılavuzlarsın...  ( ûrâ, 52-53)  Peygamber’in size
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        anlaması oldu unu if
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   atmada  tedrîce riâyet etmi ; bu tedrîci inanç, ibâdet ve
         mümkün  olabilir.  Türk- slâm  tarihi  boyunca,  millî
                                                              kasdediyoruz. Bütün peygamberler, insanlara ilk önce bunu
                                                                                                                                               huzûrunda, ayakta bekler ve di er suçlular gibi titrerdi. Yine
                                                                                                                                                                                                    devletinin temelleri atılmı tır.

                                                                                                                                                                                                                                                                                  ya mur öyle bir yere isâbet eder ki orası düz ve kaypaktır, ne su
 getirdiklerini  alınız  (tutunuz),  yasak  e i i   eylerden
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        5- Adetâ ya arcasına
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   hükümlerin hepsinde uygulanmı tır. O, getirdi i  lâhî
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       kıymetli bir ilimdir.  (Seyyid Abdülhakîm Arvâsî) Çocu un
 ö retim metodunu ortaya koydu umuzda, bizim için çok

         e itimimizdeki ana hedef bu olmu tur.   te  imdi de bu güzel
                                                              ö retmeyi hedef almı lardır. Kur’ân-ı Kerîm’de, Zâriyât Sûresi’nin
                                                                                                                                                                                                    (âlem- ümûl, evrensel)  bir dîn oldu undan orada kalmamı ,
                                                                                                                                               Fâtih’in, kendi yaptırdı ı medresede bir oda istemesi üzerine, onu

                                                                                                                                                                                                                                                                                  tutar ne de ot bitirir.   te bu, Allah’ın dînini anlayan ve Allahü
 sakınınız.(Ha r, 7)
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       terbiyesine çok dikkat etmelidir. Onun kötü arkada larla dü üp
 önemli ölçüler meydâna çıkacaktır.  urası muhakkak ki ilk
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   teblî lerin, bütün insanlı a anlatılması ve bunların ebediyete kadar
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Peygamberimiz’in Mu’

         ülkenin bütün vatanda larının ana hede  bu olmalıdır. Bu da iyi
                                                              56. âyet-i kerîmesinde de, Ben, cinnîleri ve insanları, (ancak beni
                                                                                                                                               ö retim üyelerinin imtihân etmeleri, aslında e itimde çok önemli
                                                                                                                                                                                                    dünyânın her tarafına yayılmı tır. Peygamber Efendimiz, Medine-i

                                                                                                                                                                                                                                                                                  Teâlânın benimle gönderdi i hidâyet ve ilimden faydalanan ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   geçerli oldu unu ispatlamak için canla ba la çalı ıyordu. Bu
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       kalkmasına mâni olmalıdır. Kötü arkada , çocu un edeb  ve
 Peygamber Hazret-i Âdem’den (aleyhisselâm), son Nebî ve Resûl
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ya ıyormu çasına olm

 PEYGAMBER EFEND M Z, KEND S N  B R MUALL M
         bir  e itim ile mümkün  olabilir.  üphe yok ki mâzîlerini,
                                                              bilsinler,  tanısınlar)  bana  ibâdet  etsinler  diye  yara ım.
                                                                                                                                                                                                    Tâhire’de bir tara an  Kurey  mü riklerinin hücûmlarına,
                                                                                                                                               bir göstergedir.]

                                                                                                                                                                                                                                                                                  onları bilip (ö renip) ba kalarına da ö reten kimse ile buna
 Hazret-i Muhammed Mustafâ’ya (sallallahü aleyhi  ve sellem)
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       terbiyesini bozar. ( mâm-ı Gazâlî)   te burada iyi çevrenin önemi
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ederek anlatmak
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   esâsların ba ında, Kelime-i Tevhîd geliyordu. Bunun da manâsı;

 OLA K TAKDÎM ETM  T R
         büyüklerini tanıyamayan çocuklar, gençler ve ya ları ilerlemi
                                                              buyurulmaktadır.   slâm’da e itimin en yüce hede  Allah’ı
                                                                                                                                                                                                    saldırılarına sabırla kar ı koyarken di er tara an da civârdaki
                                                                                                                                               8-   nsanların, kânûn  nazarında e itli ini kavratmak (Sevgili

                                                                                                                                                                                                                                                                                  kulak asmayan, benim getirdi im hidâyeti kabûl etmeyen
 kadar, dâimâ hak ile bâtıl mücadelesi devâm edegelmi tir.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        6-  Dolaylı anlatım
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Allah’tan  ba ka, ibâdete hakkıyla lâyık bir ilâhın olmadı ı ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       çok açıktır. Allahü Teâlâ bir kulunu severse ona âhirete yarar i ler;

         insanlar, büyüklüklere tâlip olamaz.  nsanların çe itli buhrânlara,
 Sevgili Peygamber’imiz:  “Ben, ancak bir muallim olarak
                                                              tanıtmak (Ma’rifetullah)tır.  smâîl Hakkı Bursevî’nin (kuddise
                                                                                                                                                                                                                                      da’vet
                                                                                                                                                                                                                ba kanlarına,
                                                                                                                                                                                                                                             mektupları
                                                                                                                                                                                                    devletlerin
                                                                                                                                               Peygamber’imiz,  “Kızım Fâtıma da hırsızlık yapsa elini

                                                                                                                                                                                                                                                                                  kimsenin benzeridir.(Buhârî, Müslim) Görüldü ü gibi, bu
  nsanları, dünyâda ve âhıre e seâdete, selâmete, felâha ve necâta
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       iyi, güzel ameller yaptırır. Allahü Teâlâdan hidâyet olmazsa,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        [bazılarına ne oluyo
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Muhammed’in (aleyhisselâm) O’nun kulu ve resûlü oldu una

         bunalımlara, rûhî sıkıntılara marûz kaldıkları asrımızda,  büyük
 gönderildim” ( bn-i Mâce) buyurmu tur. Peygamberimizin
                                                              sirruh)  “Kenz-i Mahfî” isimli eserinde zikre i i  bir  hadîs-i
                                                                                                                                                                                                    göndermi tir. Ha â bu davetler, hicre en henüz 7 sene
                                                                                                                                               kestiririm.” buyurmakla, bunu ne güzel ifâde ediyorlar. Hâlbuki

                                                                                                                                                                                                                                                                                  hadîs-i   erî e,  insanlar,  3  grup  toprak  misâli  ile  anlatılıyor:
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       yüzlerce kitâb okusa, nasîhat dinlese yola gelmez. ( mâm-ı Gazâlî)
 ula tırmak için gönderilen  Peygamberlere (aleyhimü’s-selâm)
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        konu uyor.]
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   dâir iki temel konuyu ihtivâ ediyordu. Tevhîd inancı, insanlı ın

 e itiminde, muallim (ö retmen), e itimin temel unsuru olup
         insanların tavsiye ve nasîhatları, ya ayı  tarzları, hâl ve
                                                              kudsîde, Ben, gizli bir hazîneydim, bilinmeyi arzû e im; bunun
                                                                                                                                                                                                    geçmi ken vâki olmu tur. Bu arada Hicretin 7. senesinde Hayber,
                                                                                                                                               O’nun kızı  hiç hırsızlık  yapar  mı?  Kendi kızı üzerinden  misâl
                                                                                                                                                                                                                                                                                  Mukaddes dînimizde, yüksek kültür ve medeniyetimizde çok

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Edeb, te’dîb kelimelerinin terbiye, e itim kelimeleriyle çok
 -küçük gruplar hâlinde olsun, büyük topluluklar hâlinde olsun-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        7- Heyecânları kontr
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   dünyâya geli inden itibâren gelmi -geçmi  bütün peygamberlerin

         hareketleri, kerâmetleri hem zevk ve ibret almaya hem de
                                                              üzerine mahlûkâtı yara ım. buyurulmu tur. Yine insanın,
                                                                                                                                               vermesi çok hikmetli.), mü’minlerin karde lik ve i  birli i
                                                                                                                                                                                                    8. senesinde ise Mekke-i Mükerreme fethedilmi , böylece hem
                                                                                                                                                                                                                                                                                  mühim umdeler, son derece önemli kâideler vardır. Bunlar,

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       yakın alâkası vardır. E er bir insan, edebli bir insan hâline
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Sa’d  bn-i Ebî Vakkâ
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   teblî  e ikleri temel inançtır.  Pozitivizm, pragmatizm,
 kar ı çıkanlar olmu , bu mücâdele son ve en üstün Peygamber

         intibâha, uyanmaya sebeb olacaktır.
                                                              yaratıklar arasındaki yerini ve hayâ aki ferdî sorumlulu unu
                                                                                                                                                                                                    Yahûdîlerin hem de Kurey  kâ rlerinin Arap yarımadasındaki
                                                                                                                                               duygularını yerle tirmek
                                                                                                                                                                                                                                                                                  cemiyetin nizâm ve intizâmını te kîl eden, insanlar arasındaki
 Muhammed aleyhi’s-salâtü ve’s-selâm’a kadar devâm etmi tir.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       getirilebilirse e itimde istenilen maksada, arzû edilen hedefe
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   naturalizm, idealizm, nihilizm  gibi cereyânların da e itim
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        taaccüb mü ediyorsun

                                                              bilmesi, yaratılı  hikmetini idrâk etmesi, hiç ölmeyecekmi  gibi
                                                                                                                                                                                                    hâkimiyetleri ortadan kaldırılmı tır. Peygamber Efendimiz’in
         KUR’ÂN-I KERÎM E  T M N N HEDEFLER
                                                                                                                                               9- Ferdleri, maddî hayâtın gerektirdi i  ekilde e itmek Bütün
                                                                                                                                                                                                                                                                                  münâsebetleri tanzîm eden çok mühim prensiplerdir.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       kavu ulmu  demektir.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        E  T MDE TEMEL UNSUR
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   teorileri  vardır.  Ama  bu  ve  benzeri  e itim  teorileri, ba arıları


 ALLAHÜ TEÂLÂ, PEYGAMBER EFEND M Z’E  TÂAT VE
                                                              dünyâ için, yarın ölecekmi  gibi de âhiret için çalı ma duygusunu
                                                                                                                                                                                                    âhırete irtihâlleri zamanında, Müslümânların sayısı 150 bine
         Bir e itim ve ö retimde; ö retmenin bilgisi,  ahsî özellikleri ve
                                                                                                                                               bu hede ere baktı ımızda, Müslümân insanın yeti tirilmesi için

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ispatlanmı  e itim esâsları de ildir.   te bu noktada, Resûlullah’ın
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Peygamberimiz, ilmin

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       SEVG L  PEYGAMBER’ M Z N E  T M VE Ö RET M
    BÂ ETMEY  EMRETMEKTED R
                                                                                                                                                                                                                                                                                  E  T MC LER  Ç N NÜMÛNE-   MT SÂL,  DEAL
                                                              yerle tirmek, bu hede er arasında gelmektedir.
         ö retim metodlarına vukû yeti, birbirinden ayrılmaz bir bütün
                                                                                                                                                                                                    yakla mı tır. O’nun arkasından  halîfe olan  4 büyük zât da
                                                                                                                                               gerekli olan hede er oldu unu görüyoruz.   te bu ölçüler, aslında

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   e itiminin önemi ortaya çıkmaktadır. Zâten ehemmiyeti bugün
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        durmu tur ki iki sın

 Peygamber Efendimiz’e itâat ve i ibâ etme ya’nî uyma
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       METODU
                                                                                                                                                                                                                                                                                  E  T MC  SEVG L  PEYGAMBER’ M ZD R
                                                              2- Takvâyı yerle tirmek, ahlâkî  ahsiyeti geli tirmek ve Kur’ân-ı
                                                                                                                                                                                                    (Hulefâ-i Râ idîn), kendi zamanlarında,  slâm’ın yayılması için
         olup pedagojik esaslara göre çok önemlidir. Bu vesîleyle burada,
                                                                                                                                               Kur’ân-ı Kerîm’in ve onun tefsîri ve uygulaması  olan  sünnetin
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        söylemi tir.  Bu iki
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   tesbit edilmi  olan pedagojik esâsların hepsi, O’nun e itiminde


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Ahzâb sûresinin 21. âyet-i kerîmesinde de ifâde buyuruldu u
 konusunda, Kur’ân-ı Kerîm’de birçok âyet-i kerîme vardır.
                                                                                                                                                                                                                                                                                   üphesiz ki e itimciler için nümûne-i imtisâl yani örnek insan,
                                                              Kerîm ölçüleri içinde ferdin bozuk davranı larını de i tirmek ve
         önce Kur’ân-ı Kerîm’deki anlatım tarzı, e itimin hede eri
                                                                                                                                               ölçüleri olup yukarıda zikredilen hedefe yöneltmede,   slâmî
                                                                                                                                                                                                    çok büyük gayretler sarf etmi ler, Cenâb-ı Hakk, onlara da

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ö rencidir.  [Yine
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   yer almaktadır.  Peygamberimizin e itiminde, muallim

 Misâl olmak üzere, bunlardan bazılarını, Kur’ân-ı Kerîm’deki sûre
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       üzere, Peygamber Efendimiz, bizler için her husûsta en güzel
                                                                                                                                                                                                                                                                                  ideal e itimci, bundan 14 asır evvel, tek ba ına teblî âta ba layarak
                                                              iyi yönde geli tirmek [Takvâdan, mü ekîlerden, Allah’tan
         hakkında, çok kısa olarak birkaç kelime söylemekte fayda
                                                                                                                                                                                                    büyük fetihler nasîb buyurmu tur.  slâm devletinin Medîne-i
                                                                                                                                               e itimin canlı örne i ise sevgili Peygamber’imizdir. O’nun
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        olmamanın emredilmes
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   (ö retmen), e itimin temel unsuru olup  slâm esâslarını


 sıralarına göre  öyle zikredebiliriz:De ki:  Allah’ı seviyorsanız,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       örnek oldu una göre e itimde de güzel bir örnektir. Zâten
                                                                                                                                                                                                                                                                                  23 sene gibi çok kısa bir zaman zarfında, târihin bir benzerini
                                                              korkmaktan bahseden birçok âyet-i kerîme vardır.]
                                                                                                                                                                                                    Münevvere’de kurulmasından sonra geçen 50-100 sene içinde
         görüyoruz: Selçuk Üniversitesi  lâhiyat Fakültesi Ö retim
                                                                                                                                               dünyâyı te rîf etmesi üzerinden bir müddet (40 sene) geçip Allahü
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        e itimcilerin derece
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ö retmek üzere çe itli kabîlelere muhtelif ö retmenler

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Allahü Teâlâ, bir insanda bulunabilecek, görünür-görünmez
 bana uyunuz ki Allah da sizi sevsin ve günâhlarınızı ba ı lasın.

                                                                                                                                                                                                                                                                                  görmedi i ve kıyâmete kadar da göremeyece i 150.000 kâmil
                                                              3-  yi insan yeti tirmek, insanın hayrına olan her  eyi te vîk
         Üyelerinden  Prof. Dr. Abdullah Özbek, “Bir E itimci Olarak
                                                                                                                                                                                                    Müslümânlar; batıda Endülüs’e, do uda ise Çin’e kadar
                                                                                                                                               Teâlânın emriyle peygamberli ini ilân edince evvelâ yakın akrabâsı
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        etmektedir. Buyuruyo
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   gönderilmi tir.  Burada, zaman zaman sayıları 70’e kadar varan


 (Âl-i  mrân, 31) Allah’a ve âhiret gününe inanıyorsanız herhangi
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       bütün iyilikleri, bütün üstünlükleri, bütün güzellikleri
                                                                                                                                                                                                                                                                                  insanın
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        olan
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Sevgili
                                                                                                                                                                                                                                                                                                     gelmesine
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 vesîle
                                                                                                                                                                                                                                                                                           meydâna
                                                              etmek [Mülk, 3’te kimin en iyi amel yapaca ını imtihân için
         Hazret-i Muhammed (Aleyhisselâm)” isimli kitâbında, Kur’ân-ı
                                                                                                                                                                                                    varmı lardır. Târih boyunca Müslümânlar 121 devlet
                                                                                                                                               ve Kurey ’in ileri gelenleri ona kar ı çıkmı lardı. O, en küçük bir
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ashâb-ı su eyi hâtırlamalıyız. Onlar bazan kabîlelere ö retmen
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        hayvânlar gibi olurd

 bir  eyde ihtilâfa dü tü ünüzde, onu Allah’a ve Resûlüne arz

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Habîbinde toplamı tır. O, güzel huyu, yumu aklı ı, afvı, sabrı,
                                                                                                                                                                                                                                                                                  Peygamber’imizdir.  üphesiz ki Peygamberimiz’i, belirli
                                                              ölümün de hayâtın da yaratıldı ı mevzu-i bahis edilmi tir.]
                                            madde
                                                                                                                                                                                                    kurmu lardır.  Amerikalı yazar Stüdart “ slâm Âleminin
                            hede erini
                 e itiminin
         Kerîm
                                        9
                                                                                                                                               fütûr, gev eklik göstermeden, Mekke-i Mükerreme’de - üç
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        vâsıtasıyla barbarlı
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   olarak gitmi ler, gerekti inde de harplere mücâhid olarak


 ediniz.(Nisâ, 59)  Hayır,  Rabbine yemîn ederim  ki onlar,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ihsânı ve ikrâmıyla herkesi hayrân bırakmı ;  O’nu görenler ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                  ki ilere veya özel bir sınıfa ders veren klasik bir e itimci olarak
                                                              4-  lim ve hikmet ö retmek
                                                                                                                                                                                                    Bugünkü Hâli”  adlı  kitabında  diyor  ki:  “ slâm’ın zuhûru,
         Peygamberimizin e itim metodunu da 7 madde hâlinde ta’dâd
                                                                                                                                               senesi gizli olmak üzere- 13 sene, da’vet ve teblî ine devâm
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   katılmı lardır. Bütün Peygamberlerde bulunması vâcib olan 7
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Bilinmeyen konuların


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       O’nun sözlerini i itenler, seve seve Müslümân olmu lardır.
 aralarında çıkan o karı ık i lerde, seni hakem kılmadıkça ve
                                                                                                                                                                                                                                                                                  dü ünmemeliyiz. O, umûmî bir mürebbidir; terbiyecidir.
                                                              5-  nsanları, a ırılıklardan korumak
                                                                                                                                                                                                    neredeyse insanlık tarihinde kaydolunan en büyük hâdisedir.
         etmi tir.  Bizim de Kur’ân-ı Kerîm e itiminin hede erini, ana
                                                                                                                                               etmi tir. Mekke döneminde, sayıları  birkaç yüz olarak ifâde
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Kerîm’de geçen bir e
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   sıfa an biri olan fetânet sıfatı gere ince, Peygamber Efendimiz’in

 hem de verdi in hükümden dolayı, hiçbir sıkıntı duymaksızın

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       O’nun hiçbir hareketinde, hiçbir i inde, hiçbir sözünde, hiçbir
                                                                                                                                                                                                                                                                                  TERB YE:  Ki iyi,  yava   yava ,  rûhen  ve  bedenen  yeti tirmek,
                                                              6-  slâm’ı ya ayacak ve ya atacak bir nesil hazırlamak
         hatlarıyla tesbît etmemizde fayda vardır.  Bunları maddeler
                                                                                                                                                                                                     slâm, daha evvel  ahsiyet bakımından zayıf olan bir millet ve
                                                                                                                                               edebilece imiz bir kısım bahtiyârlar, îmân ve  slâm ile mü erref
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   aklı o kadar çoktu ki  Arabistân yarımadasında,  sert  ve inatçı
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        aydınlatma i iyle gö

 teslîm olmadıkça, îmân etmi  olmazlar. (Nisâ, 65) Bir kimse,
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       zaman, hiçbir çirkinlik, hiçbir kusûr görülmemi tir.   te bu

                                                                                                                                                                                                                                                                                  olgunla tırmak demektir. Peygamber Efendimiz; Bütün çocuklar,
                                                              7- Adâleti kavratmak [Devlet Ar ivleri eski Gn. Mdr. Merhûm
                                                                                                                                                                                                    de er bakımından kıymetsiz bir ülkede zuhûr e i. Daha
         hâlinde  öyle sıralayabiliriz:
                                                                                                                                               olmu , kâ rlerin tahammülü çok güç olan ezâ ve cefâlarına
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   insanlar arasında  gelip çok  güzel  idâre  ederek ve cefâlarına
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Büyük  slâm Âlimi  m


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       husûs, iyi anla ılacak olursa dînî ve dünyevî i lerimizde, kimi
 Peygamber’e itâat ederse Allah’a itâat etmi  demektir. (Nisâ, 80)
                                                                                                                                                                                                                                                                                  Müslümânlı a uygun ve elveri li olarak dünyâya gelirler.
                                                              Prof. Dr.  smet Miro lu, yazdı ı bir makâlesinde, Venedikli
         1-  bâdet duygusunu geli tirmek, insanın aklını ve rûhunu
                                                                                                                                                                                                    yirmi-otuz sene  geçmeden, uçsuz-bucaksız  geni  mülk  ve
                                                                                                                                               sabretmi ,  slâm güne inin, di er insanların evlerine de girmesi
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        akâid konusunda orta
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   sabrederek onları yumu aklı a ve itâate getirdi ini, ço unun

 Peygamber’in emrine muhâlefet edenler,  tneye ve can yakıcı

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       örnek almamız gerekti i açıkca ortaya çıkar.  Zîrâ
                                                                                                                                                                                                                                                                                  Bunları, sonra anaları-babaları, Yahûdî veya Hıristiyân yahud
                                                              Hıristiyân bir tâcirin, Konya kâdısına, Konyalı bir tâcir aleyhine
                                                                                                                                                                                                    saltanatları parçalayarak, asırlar ve nesiller boyu devam
         e itmek ve dü ünceyi geli tirmek.  bâdet duygusunu geli tirmek
                                                                                                                                               için cânla- ba la çalı mı lardır.
 azâba u ramaktan korksunlar. (Nûr, 63) Allah’tan ve kıyâmet
         AKADEMİ OCAK 2025  getirmek  olmu tur.    te  hâlinde,  derken insanın yaratıcısını bilmesi, yaratıcının Rablı ı ve                   açtı ı davâda, kâdı efendinin, Hıristiyân tâcirin lehine hüküm   Sevgili  Peygamber’imizin   slâm’a  slâmiyet,  cihân- ümûl        edegelen eski dinleri yıkarak, millet ve kavimlerin içindekilerini   Mecûsî yaparlar. buyurarak Müslümânlı ın yerle tirilmesinde en   Peygamberimiz’in ve O’nun izinden giden âlim ve velîlerin, nasıl   d
                                                                                              İlim ve Araştırma Dergisi
                                                        İSTANBUL İSLAMİ İLİMLER
                                                           AKADEMİSİ
         MEYDÂNA GELEN NETÎCE                                 verir.” buyuruluyor. Eshâb-ı kirâm anlatılırken de “küntüm hayra                                                                      1- Kayınpeder olanlar: Hazret-i Ebû Bekir, Hazret-i Ömer,
         Allahü  Teâlâ,  yukarıda  da  belir i imiz  gibi,  Âdem  ümmetin…” buyurulup onların önemli bazı vası arı zikrediliyor:                                                                    Hazret-i Ebû Süfyân.
         Aleyhisselâm’dan beri insanları ebedî saâdete kavu turmak için   Emr-i ma’rûf ve nehy-i münker yapmaları ve îmân etmeleri.                                                                 2- Damat olanlar: Hazret-i Osmân ve Hazret-i Ali.
         peygamberler göndermi tir. Peygamberler, insanları kurtulu a   Sahâbe-i Kirâmı Medheden Üç Âyet-i Kerîme Allahü teâlâ,                                                                     3- Kayınvâlide olanlar: Âi e vâlidemizin annesi Ümm-i Rûmân,
         dâvet etmi ; do ru olan yolu, çektikleri bütün sıkıntı ve eziyetlere   Kur’ân-ı Kerîm’de meâlen buyuruyor ki:                                                                              Hafsa vâlidemizin annesi Hazret-i Zeyneb, Ümm-i Habîbe
         ra men   bıkmadan,  yılmadan   anlatmı lardır.  Sevgili   1- “( slâm’da)  birinci  dereceyi  kazanan  Muhâcirler (Mekke-i                                                                  vâlidemizin annesi Hazret-i Hind.
         Peygamberimiz’in,  150  bin  mübârek  insan,  güzîde  sahâbe,   Mükerreme’den Medîne-i Münevvere’ye hicret eden sahâbîler) ve                                                              4- Kayınbirâder olanlar: Hazret-i Abdullah bin Ömer, vahiy kâtibi
         hayırlı bir ümmet  meydâna getirmesi, onların da 30-40-50 sene   Ensâr (Muhâcirlere yardım eden Medineli Müslümanlar)  ile                                                                 Hazret-i Muâviye gibi. Resûlullah Efendimiz, kayınbirâderi
         gibi çok kısa zaman zarfında gâyet mahdûd imkânlarla   güzellikle onlara tâbi olanlardan Allah râzî olmu tur; onlar da                                                                     Hazret-i Muâviye için de, “Yâ Rabbî, ona kitap ö ret, ülkelere
         Endülüs’ten Çin’ e kadar olan geni  co rafî bölgeleri fethedip   Allah’dan râzî olmu lardır. Allah, bunlar için, içinde ebedî,                                                             sâhip et ve azâptan koru!” buyurdu. ( mâm Ahmed, Taberânî)
         oralara ilim, irfân, ahlâk, fazîlet, medeniyet, adâlet, nûr ve hidâyet   temelli kalacakları, altlarından ırmaklar akan cennetler                                                           bni Hacer-i Mekkî diyor ki: “Hazret-i Muâviye, sahâbenin
         götürmeleri ciddiyetle incelenmesi gereken bir konudur.   hazırladı.   te bu, en büyük bahtiyarlık  (kurtulu )tur.” (Tevbe                                                                 büyüklerindendir. Resûlullah’ın neseple ve nikâhla çok yakını ve
         Peygamberlerin âhirete irtihâllerinden sonra da onlara tam tâbi   Sûresi, 100)                                                                                                             mahremidir. Server-i âlem, onu övmü tür. Onda  slâmiyet, sohbet,
         olan, Allahü Teâlânın sevgisi ile dolu, ma’nevî sırlar sâhibi âlim ve   2- “Siz, insanlar için çıkarılmı  en hayırlı bir ümmetsiniz...”  (Âl-i                                             nesep, nikâhla akrabalık  ere eri toplanmı tır.”  (Es-Savâıku’l-
         velî zâtlar, her memleke e ve her devirde bulunmu  ve insanların    mrân Sûresi, 110) Ya’nî sahâbe-i kirâm, peygamberlerden sonra,                                                         Muhrika)
         dîn ve dünyâ saâdetine ula maları için çalı mı lardır.  bütün insanların en iyileridirler.                                                                                                 NETÎCE:
                                                              3- “Sana, Allahü Teâlâ ve sana tâbi’ olan mü’minler yeti ir.” (Enfâl
         ON BE  ASIRDIR MÜSLÜMÂNLA  REHBERL K EDEN                                                                                                                                                   urası bir gerçektir ki insanlar, Allah’ın ve peygamberlerinin
         ULEMÂ VE EVL YÂ EKS K OLMAMI TIR                     Sûresi, 64)  slâm’ın ilk zamânlarında sahâbe-i kirâm çok az idi. Fakat                                                                emir ve yasaklarına uydukları müddetçe, huzûrlu ve râhat bir
         On be  asırdır Müslümânlara rehberlik etmi , onlara do ruları   Allahü Teâlânın yanında dereceleri pek yüksek oldu undan, Sevgili                                                          hayât ya amı lar, birbirlerini sevip-saymı lardır.  Emirlere ve
         ö retmi , kendileri de eksiksiz  slâmî birer hayât ya amı    Peygamber’ine hitâben,  “Dîni yaymakta onlar sana kâ dirler.”                                                                 yasaklara uymadıklarında ise huzûrsuz olmu lar, râhatları
         bulunan ulemâ ve evliyâ-yı kirâmın hâl tercümeleri ya’nî   buyurdu. Sahâbe-i kirâmı medheden ba ka âyet-i kerîmeler de                                                                     bozulmu ; ahlâksızlık,  zulüm  ve  haksızlık  bütün  cemiyeti
         biyogra leri  muhtelif  kitaplarda  geni çe  anlatılmaktadır. Bu   vardır. Eshâb-ı kirâmın büyüklü ünü bildiren be  hadîs-i  erîf:                                                         sarmı tır. Dînimizde, târihimizde, kültür ve medeniyetimizde
         büyük âlim ve velîler, kendi asırlarında oldu u gibi   Sevgili Peygamberimiz buyurmu lardır ki:                                                                                            e itimden maksat iyi insan, orijinal ismiyle söylemek gerekirse
         zamanlarından sonra da dâimâ sevilen ve sayılan, hayâtları   1- “Zamân(asır)lar ahâlîsinin en hayırlısı (en iyisi), benim                                                                  insân-ı kâmil meydâna getirmektir. Burada, hemen  mâm-ı
         örnek alınan kimseler olmu lardır.  üphesiz ki iyi insanların   asrımın ahâlîsidir. [Ya’nî sahâbe-i kirâmın hepsidir.] Ondan sonra                                                         Gazâlî’nin bir sözünü hâtırlayarak mevzûmuza devâm etmek
         hayâtları ö renildikçe iyilerin adedi artacaktır.  slâm ve Türk   ikinci asrın, ondan sonra üçüncü asrın mü’minleridir.”                                                                   istiyoruz. Buyuruyor ki:  nsanlar üç gruptur: Birinci  grup, gıdâ
         târihi boyunca sultânlar, pâdi âhlar do ruyu onlarla bulmaya   2- “Eshâbımın her biri gökteki yıldızlar gibidir. Hangisine                                                                 gibidir; herkese her zaman lâzımdır.  kinci grup, devâ (ilâç gibidir);
         çalı mı lar, hakîkî (ya’nî ma’nevî) sultânların onlar olduklarını   uyarsanız hidâyete kavu ursunuz.” Ya’nî hangisinin sözü ile                                                            bazı insanlara bazen lâzım olur. Üçüncü grup ise illet (maraz, derd,
         görmü ler, onların nasîhatleri ile devlete, millete ve insanlı a   hareket ederseniz do ru yolda yürürsünüz. Denizlerde, çöllerde,                                                         hastalık) gibidir; herkes ondan kaçar ama o, insanlara bula ır.
         faydalı olmaya çalı mı lardır. Târih boyunca insanlı a huzûrlu   yıldızlarla ve pusulalarla cihet bulundu u, yol alındı ı gibi bunların                                                    Burada, insanların, birinci gruptan olmaları yani herkese lâzım olan
         devirler  ya atmı   olan  Emevîler, Abbâsîler, Karahânlılar,   sözleriyle hareket edenler de do ru yolda giderler.                                                                         gıdâ gibi olmaları esâstır.   te, bizim târih ve medeniyetimiz
         Gazneliler, Timuro ulları, Bâbürlüler, Selçûklular, Osmânlılar   3- “Eshâbımın hiçbirine dil uzatmayınız. Onların  ânlarına           Fethi’nden önce Allah için mâl veren ve sava anlara, fetihten   boyunca,  e itimimizin  ana  hede  bu  olmu tur. Zâten
         ve daha birçok  slâm devletinin sultânları,  hep bu büyüklerin   yakı mayan bir  ey söylemeyiniz! Nefsim elinde olan Allahü           sonra veren ve sava anlardan daha yüksek derece vardır. Hepsi   peygamberler târihini inceledi imizde de onların hepsinin
         rehberli inde hizmete devâm etmi ler; yeri gelince atlarının   Teâlâya yemîn ederim ki sizin biriniz Uhud Da ı kadar altın            için hüsnâyı [cenneti] söz verdim.” [Hadîd, 10] Birkaç hadîs-i   gâyesinin  yüksek ahlâklı, iyi insanlar meydâna getirmek
         arkalarından gitmi ler, bâzan onlarla sava lara katılmı lardır.   sadaka verse eshâbımdan birinin bir müd (875 gr.) arpası kadar       erîf meâli de  öyledir:  “Allahü Teâlâ, beni insanların en   oldu unu görüyoruz. Son peygamber olan Hazret-i Muhammed’in
         Onlar, duâ ordularının kumandânları ve dertlerin ma’nevî   sevâb alamaz.” Bu hadîs-i  erîf, Eshâb-ı kirâmın kalblerinin ne            asîlzâdesi olan Kurey  Kabîlesi’nden seçti ve bana onların   (aleyhisselâm) hadîs-i  erî erini okudu umuzda da bazı temel
         tabîbleridirler.  Bu vesîleyle bir nebze, sahâbe-i kirâmdan   kadar temiz oldu unu göstermektedir. Çünkü, sadaka vermek               arasından en iyilerini eshâb [arkada ] olarak ayırdı. Bunlardan   ta larını görüyoruz. Onlara geçmeden evvel  unu önemle ifâde
         bahsedelim: “Biz, hangi  kavme, millete  peygamber gönder-   ibâde ir.  bâdetlerin sevâbı, niyyetin temizli ine göredir.              birkaçını bana vezîr olarak ve dîn-i  slâm’ı insanlara bildirmekte   edelim ki Sevgili Peygamber’imiz, kendisini bir muallim (e itimci)
         diysek onu ancak kavminin, milletinin diliyle gönderdik ki her   4- “Eshâbıma dil uzatmakta Allahü Teâlâdan korkunuz! Benden          yardımcı olarak seçti. Bunlardan bazılarını da eshâr  [zevce,   olarak tanıtmı ; e itimcilik vasfını, gönderili  sebepleri arasında
          eyi onlara açıkça anlatsın.”  ( brâhîm (14), 4) “Biz, Kur’ân’ı   sonra onları kötü niyyetlerinize hedef tutmayınız! Nefsinize        kayınpeder, kayınvâlide, kayınbirâder ve baldız gibi kadın   zikretmi ,  hayâtı boyunca  bunu  tatbîk  etmi   ve  muva akiyeti
         sâdece, onunla Allah’tan sakınanları müjdeleyesin ve  iddetle   uyup kin ba lamayınız! Onları sevenler, beni sevdikleri için          tarafından akrabâ]  olarak ayırdı. Bunlara sövenlere, i irâ   târihen sâbit, ba arısı dost-dü man herkes tarafından kabûl edilmi
         kar ı çıkan  bir toplulu u  uyarasın  diye  senin  dilinle  (indirip   severler. Onları sevmeyenler, beni sevmedikleri için sevmezler.   edenlere, Allahü Teâlânın, bütün meleklerin ve insanların laneti   bir e itimcidir. O, 23 senede, 150 bin mübârek insan, güzîde sahâbe
         okutarak) kolayla tırdık.” (Meryem  (19),  97)  “Biz, Kur’ân’ı   Onlara elle, dille eziyyet edenler, onları gücendirenler, Allahü     olsun!” [Hâkim]  “Eshâbımı,  ezvâcımı  ve  ehl-i  beytimi seven,   meydâna getirmi tir. Onlar da otuz-kırk-elli sene gibi çok kısa
         yabancı bir  dil  ile  göndermi  olsaydık  muhakkak  derlerdi  ki   Teâlâya eziyyet etmi  olurlar ki bunun da muâhazesi, ibret cezâsı   cenne e benimle beraberdir.” [Râmûz] “Allahü Teâlâ bana söz   zaman zarfında, gâyet mahdût imkânlarla, Endülüs’ten Çin’e kadar
         onun âyetleri niçin açık beyân olunmadı? Bu ne? Dil yabancı,   gecikmez, verilir.”                                                    verdi ki kızlarını aldı ım ve kızlarımı verdi im âileler, cenne e   olan geni  co rafî bölgeleri fethedip oralara ilim, irfân, ahlâk, fazîlet,
         muhâtab Arab” (Fussılet (41), 44) “Biz, Kur’ân’ı, ö üt alsınlar   5- “Beni gören veyâ beni görenleri gören bir Müslümân’ı             benimle olacaklardır.” [Deylemî] “Benimle evlenen veya kız alıp   adâlet, medeniyet, nûr ve hidâyeti, tek kelimeyle söylemek
         diye senin dilinde indirerek kolayca anla ılmasını sa ladık.”   cehennem  ate i yakmaz.” Eshâb-ı kirâmın büyüklü ünü,                 verdiklerim, cehenneme girmezler.” [Deylemî,  bnün-Neccâr]   gerekirse Allahü Teâlânın mukaddes dîni  slâmiyyet’i
         (Duhân (44), 58)  “And olsun biz, Kur’ân’ı ö üt alınsın diye   derecelerinin yüksekli ini bildiren hadîs-i  erî er pek çok olup       “Eshârımın  [zevce  tarafından  olan  hısımlarımın]  cennetlik   götürmü lerdir. Hazreti Ömer Efendimiz’in, Biz, en zelîl bir kavim
         kolayla tırdık…” (Kamer (54), 17, 22, 32, 40)   âyetlerinin   birçok kitapta yazılıdır. Biz sadece “zikr-i cüz’ irâde-i kül= parçayı   olmasını istedim. Rabbim de bu iste imi kesin olarak kabûl e i.”   idik; Allahü Teâlâ, bizi  slâmiyyet’le azîz eyledi. sözü ne kadar
         yanında, Kur’ân-ı Kerîm’de  “ve-zekkir…” (Zâriyât (51), 55)   zikredip bütünü kasdetme” kâidesine göre hareket e ik. Eshab-ı          [Hâkim]  Eshârdan,  Resûlullah’a  akrabâ  olmakla  ere enip   manidârdır.
         “Hâtırlat, ö üt ver çünkü ö üt, hâtırlatma, mü’minlere fayda   kirâmın hepsi  cennetliktir. Bir âyet-i kerîme meâli:  “Mekke’nin      cennetlik olanlardan bazıları  unlardır:
                                                                                                     AKADEMİ  I  11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18