Page 6 - Akademi Dergisi Temmuz 2025
P. 6

Tarih Boyunca “Aile”ye Verilen Önem
            İSLAM’DA AİLE VE ÇOCUK



            TERBİYESİ



                                                                          Prof. Dr. Ramazan Ayvallı
                                                                          M. Ü.  lahiyat Fak. Em. Ö r. Üyesi
                                                                           stanbul  slâmî  limler Akademisi Ba kanı


          üphe yok ki insanlık, “Aile” ile ba lar.            ihtiyaçlarını kar ılamak da önce babanın vazifesidir.

         “Aile”:  “Nikâhlanıp evlenerek bir araya gelen erkek, kadın ve   “Aile”, cemiyetin temel ta ı ve ailenin meyvesi olan yavrularımız,
         çocuklardan meydana gelen en küçük topluluk”tur.  “Aralarında bir   çocuklarımız, torunlarımız, körpe dima lar da istikbâlimizin
         nikâh ba ı bulunmayan mükellef yani cezai ehliyete sahip bir erkekle bir   teminatı ve âtîdeki ümidimizdir. Onlara ne kadar hizmet versek
         kadın arasındaki gayr-i me rû ili ki”ye “Zina” denir. “Zina”, aslında   azdır;  zira aziz vatanımız, asil  milletimiz ve ebed-müddet
         “dinen ve kanunen cezayı gerektiren, me ru olmayan cinsî münasebet”tir.   devletimiz sa lam bir  ekilde onların omuzlarında yükselecektir.
         Muhakkak sure e zinayı, fuh u, gayr-i me rû münasebetleri önleyici   Çocuklar;  yukarıda da  belir i imiz gibi, millî ve manevi
         hukuki tedbirlerin azami ölçüde alınması lâzımdır.   de erlerimizi, Allahü Teâlâ’ya inanmayı, Peygamber sevgisini,
                                                              büyüklere hürmeti, vatan-millet a kını,  “ezan” ve  “bayrak”a
         Genel olarak büyük baba, nine, çocuklar ve torunlar aile   saygıyı, gelenek ve göreneklerini hep ailede ö renir.
         fertlerinden sayılır. Kan, süt ve evlilikten do an akrabalar da
         katılınca aile çevresi geni ler. Erke in anası, babası ve karde leri   Kur’ân-ı  Kerim’de  (mealen),  “Allahü Teâlâ’ya ibadet ediniz.”
         ile kadının anası, babası ve karde leri en yakın akrabalardır.  buyrulduktan sonra, “Anne-babaya iyilik ediniz.” (Bakara Suresi,
         Ana-baba ve çocuklar: Aileden gaye, neslin devamını sa layan   83) diye emredilmi tir. Yine onlara “Öf!" demek bile ( sra suresi,
         çocuktur.  nsanın öldükten sonra iyilikle anılması için, topluma   23) yasaklanmı tır.
         faydalı bir eser veya faydalı bir ilim yahut hayırlı evlat bırakması   Eski ve köklü bir müessese olan aile; de i ik yer ve zamanlarda,
         gerekir. Her  ey bitip unutuldu u hâlde, bunlar unutulmaz ve   de i ik görünü ler kazanmasına ra men daima var olagelmi tir.
         ölen insanın hayırlı i inin devamını temin eder. O hâlde çocu un    lk insan ve ilk Peygamber Hazret-i Âdem babamız ile e i
         örnek  ekilde yeti tirilmesi, anne ve babanın ortak vazifesidir.   Hazret-i Havva annemiz, yeryüzünde bulunan ve “ lâhî vahiy” ile
         Anne çocu unu bizzat emzirip büyü ü ü, devamlı iyi ahlakı   terbiye edilmi  olan ilk ailedir.  nsan nesli (soyu) onlardan
         anla ı ı gibi bunların ev, yiyecek, giyecek ile manevi ve maddi   ço almı tır. Buna göre; insanlık, ne  . Habbes’in dedi i gibi

       AKADEMİ  I  04
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11